Temat interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Zadaniem własnym gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie edukacji publicznej, w tym realizowanie inwestycji dotyczących np. modernizacji budynków szkolnych i przedszkolnych.
Zakład realizuje projekt pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - działanie 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii. Projekt dotyczy termomodernizacji placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina i jest realizowany przez Zakład, który jest jednostką budżetową Gminy. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
W szczególności zadania gminy obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).
Szkoła jest niewątpliwie wykorzystywana dla celów edukacji publicznej. W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie pisemnej interpretacji czy Zakładowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot VAT. Interpretacja ta dotyczy wyłącznie zdarzenia przyszłego. Wnioskodawcą projekt pn. jest Gmina. Realizowany projekt nie jest objęty pomocą publiczną, a zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i w ciągu 10 lat po jego zakończeniu - infrastruktura wytworzona w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu prawa wspólnotowego, to jest działalności polegającej na oferowaniu dóbr i usług na określonym rynku. Instytucją wdrażającą projekt jest Zakład, który pełni funkcję zarządzająco-koordynującą i odpowiedzialny jest za jego realizację i rozliczenie. Po zrealizowaniu projektu nie planuje się pożerania żadnych opłat (np. za wynajem), prowadzenia działalności komercyjnej na terenie szkoły, która ma być dostępna bezpłatnie dla uczęszczających do niej dzieci.
Właścicielem efektu z realizacji w/w projektu będzie Gmina. Faktury za nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi będą wystawiane na Urząd, Zakład (będący jednostką budżetową Gminy, nie posiadającą osobowości prawnej) oraz na Placówki Oświatowe objęte projektem.
Zakład nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w związku z powyższym nie składa deklaracji VAT-7.
Projekt dotyczy placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina i dotyczy: Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Przedszkola i Szkoły Podstawowej w, Szkoły Podstawowej im. w, Publicznego Gimnazjum w oraz Publicznego Przedszkola w.
W ramach projektu zostaną wykonane następujące prace:
- Wymiana instalacji wewnętrznej C.O. nowe poziomy, piony, grzejniki z zaworami termostatycznymi we wszystkich placówkach objętych projektem.
- Kotły C.O. wymiana tylko w Szkole Podstawowej oraz w Szkole Podstawowej w.
- Docieplenie ścian we wszystkich placówkach objętych projektem.
- Wymiana okien wraz z drzwiami w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Przedszkole i Szkole Podstawowej w, Szkole Podstawowej w, Publicznym Przedszkolu w.
- Docieplenie stropodachów we wszystkich placówkach objętych projektem.
- Montaż kolektorów słonecznych tylko w Szkole Podstawowej w i Publicznym Przedszkolu w.
- Wymiana poszycia dachowego płaskiego we wszystkich placówkach objętych projektem.
- Wymiana dachówki ceramicznej tylko w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Przedszkole i Szkole Podstawowej w, Szkole Podstawowej w, Publicznym Gimnazjum w.
Efekty projektu tj. zmodernizowanie placówki oświatowe, objęte projektem nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT, a zatem towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.
Właścicielem modernizowanych budynków jest Gmina. Budynki zostały przekazane nieodpłatnie poszczególnym Placówkom Oświatowym w trwały zarząd. Placówki oświatowe w których zostanie wykonana termomodernizacja będą bezpłatne i dostępna dla wszystkich użytkowników, towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez szkołę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Zakład w związku z realizacją projektu pod nazwą ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegać się o jego zwrot...
Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegać się o jego zwrot w związku z realizacją ww. projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt dotyczy termomodernizacji placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Pakosławice. Realizowany projekt nie jest objęty pomocą publiczną, a zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i w ciągu 10 lat po jego zakończeniu infrastruktura wytworzona w ramach projektu nie będzie wykorzystywana (o wykonywania działalności gospodarczej. Instytucją wdrażającą projekt jest Zakład, który pełni funkcję zarządzająco koordynującą i odpowiedzialny jest za jego realizację i rozliczenie. Po zrealizowaniu projektu nie planuje się pobierania żadnych opłat, prowadzenia działalności komercyjnej na terenie szkoły, która ma być dostępna bezpłatnie dla uczęszczających do niej dzieci.
Właścicielem efektu z realizacji ww. projektu będzie Gmina. Faktury za nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi będą wystawiane na Urząd, Zakład (będący jednostką budżetową Gminy, nie posiadającą osobowości prawnej) oraz na Placówki Oświatowe objęte projektem.
Efekty projektu tj. zmodernizowanie szkoły, objętej projektem nie będzie generowało dla Wnioskodawcy obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT, a zatem towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Właścicielem modernizowanych budynków jest Gmina. Budynki zostały przekazane nieodpłatnie poszczególnym Placówkom Oświatowym w trwały zarząd. Placówki oświatowe, w których zostanie wykonana termomodernizacja będą bezpłatne i dostępna dla wszystkich użytkowników.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 170 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi