Sposób rozliczenia otrzymanych premii pieniężnych. - Interpretacja - IPPP2/443-138/12-5/RR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.04.2012, sygn. IPPP2/443-138/12-5/RR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Sposób rozliczenia otrzymanych premii pieniężnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3.02.2012r. (data wpływu 6.02.2012r.) uzupełniony pismem z dnia 6.02.2012r. (data wpływu 1.03.2012r.) oraz pismem z dnia 28.03.2012r. (data wpływu 30.03.2012r.) na wezwanie z dnia 21.03.2012r. nr IPPP2/443-138/12-3/RR o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia otrzymanych premii pieniężnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6.02.2012r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 6.02.2012r. (data wpływu 1.03.2012r.) oraz pismem z dnia 28.03.2012r. (data wpływu 30.03.2012r.) na wezwanie z dnia 21.03.2012r. nr IPPP2/443-138/12-3/RR o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia otrzymanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (zwana dalej Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje dostaw tzw. złomu akumulatorowego (zużyte baterie i akumulatory ołowiowe z elektrolitem). W celu zabezpieczenia regularnych dostaw złomu Spółka zawarła z Odbiorcą umowę długoterminową, na podstawie której Spółce przysługuje po spełnieniu określonych warunków dodatkowe wynagrodzenie w postaci premii rocznej.

Warunki i sposób wypłaty premii:

  1. Odbiorca w terminie do ostatniego dnia marca każdego roku kalendarzowego (rok rozliczeniowy) zobowiązuje się dokonać obliczeń, z których będzie wynikać średnio miesięczna ilość złomu akumulatorowego dostarczanego Odbiorcy przez Spółkę w roku poprzednim przed rokiem rozliczeniowym (rok bazowy). Obliczenia te zostaną dokonane w ten sposób, że całkowita ilość złomu akumulatorowego dostarczona w roku bazowym zostanie podzielona przez liczbę 12.
  2. W przypadku jeżeli w roku rozliczeniowym średnio miesięczna ilość złomu akumulatorowego dostarczonego przez Spółkę będzie nie mniejsza niż 80% średnio miesięcznej ilości złomu akumulatorowego dostarczona przez Spółkę w roku bazowym Odbiorca zobowiązany będzie do zapłacenia Spółce premii.
  3. Ocena czy średnio miesięczna ilość ton złomu akumulatorowego dostarczona przez Spółkę w roku rozliczeniowym będzie nie mniejsza niż 80% średnio miesięcznej ilości ton złomu akumulatorowego dostarczonego przez Spółkę w roku bazowym zostanie dokonana na ostatni dzień września roku rozliczeniowego. Ocena zostanie dokonana na tej podstawie, że całkowita ilość ton złomu akumulatorowego dostarczonego w roku rozliczeniowym, pomiędzy pierwszym dniem stycznia a ostatnim dniem września roku rozliczeniowego zostanie podzielona przez liczbę 9.
  4. Przyznanie premii zależne jest także od zakwalifikowania Spółki do grupy dostawców strategicznych przez Odbiorcę.
    Zakwalifikowanie Spółki do grupy dostawców strategicznych zależna jest od:
    • stabilności dostaw złomu akumulatorowego w ciągu roku rozliczeniowego oraz bazowego. Dostawy zostaną uznane za stabilne, w przypadku gdy wahania w ilości ton dostarczonego złomu akumulatorowego pomiędzy poszczególnym kolejnymi miesiącami kalendarzowymi nie będą wyższe niż 30% w stosunku do średnio miesięcznej ilości złomu akumulatorowego dostarczonego przez Spółkę w roku bazowym. Ograniczenie to nie ma zastosowania do miesięcy kalendarzowych III kwartału roku bazowego. W ostatnim, wliczanym do oceny, kwartale roku rozliczeniowego nie może nastąpić spadek ilości ton dostarczonego złomu akumulatorowego poniżej średnio miesięcznej ilości złomu akumulatorowego.
    • pozytywnej oceny jakości towaru dostarczanego przez Spółkę. Jakość towaru dostarczanego przez Spółkę zostanie oceniona pozytywnie po uzyskaniu opinii kierowników jednostek organizacyjnych Odbiorcy. Przy ocenie jakości towaru dostarczanego przez Spółkę brane będą pod uwagę kryteria jakościowe ustalane przez Odbiorcę, w szczególności takie kryteria jak: zawartość wody, zawartość kwasu, zawartość innych zanieczyszczeń.
    • pozytywnej oceny rzetelności Spółki jako Dostawcy. Spółka zostanie uznana za rzetelną jeżeli dokumenty księgowe wystawiane przez nią i dokumentujące wykonywanie umowy będą odpowiadały ilości ton złomu akumulatorowego faktycznie dostarczonego Odbiorcy. Ocena rzetelności zostanie dokonana po uzyskaniu opinii kierowników jednostek organizacyjnych Odbiorcy tj. Zespołu Księgowości i Zespołu Marketingu.
    • pozytywnej oceny lojalności Spółki jako Dostawcy, a w szczególności prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami współżycia społecznego i zwyczajami - dobrymi praktykami handlowymi przyjętymi powszechnie w obrocie gospodarczym. Lojalność Spółki jako Dostawcy zostanie oceniona zarówno do konkretnych działań i zaniechań Spółki jak i całości okoliczności towarzyszącym tym zachowaniom.
  5. Strony umowy określiły, że premia będzie wynosić X złotych za każdą tonę złomu akumulatorowego dostarczonego przez Spółkę do Odbiorcy w roku bazowym. Wartość jednostkowa premii ma charakter stały, przekroczenie określonych progów wartości dostaw złomu zrealizowanych w danym okresie przez Spółkę nie skutkuje podwyższeniem wysokości przysługującej premii za każdą tonę złomu akumulatorowego dostarczonego w roku bazowym.
  6. W przypadku zaistnienia określonych w umowie przesłanek do wypłaty premii, Strony, w IV kwartale każdego roku bazowego ustalą wysokość premii w odrębnym porozumieniu lub aneksie, która będzie obowiązywała dla kolejnego roku bazowego w wartości jednostkowej za każdą tonę złomu dostarczonego w ustalonym okresie (roku bazowym). Wartość należnej premii za dany okres będzie stanowiła iloczyn ilości ton złomu dostarczonego w tym okresie i ustalonych wartości za każdą tonę dostarczonego złomu.
  7. Po zakwalifikowaniu Spółki do grupy dostawców strategicznych (spełnieniu warunków opisanych w punkcie 4.) Odbiorca powiadomi pisemnie dostawcę o przyznaniu premii i jej wysokości i tym samym upoważni Spółkę do wystawienia faktury VAT. W konsekwencji niepodjęcie przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym działań oczekiwanych przez Odbiorcę skutkowało będzie niemożnością otrzymania za ten okres premii.

Strony umowy posiadają status czynnych podatników od towarów i usług.

Spółka na mocy obowiązującej umowy pomiędzy Stronami wystawiała faktury (po spełnieniu warunków zawartych w umowie) traktując premie jako odpłatność za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności wskazanych we wniosku, premia roczna, przysługująca Spółce jako dostawcy złomu akumulatorowego po spełnianiu warunków wyszczególnionych w opisie zdarzenia powinna być traktowana jako wynagrodzenie z tytułu odpłatnego świadczenia usług, opodatkowanego podatkiem od towarów i usług...

Dotychczas Spółka na mocy obowiązującej umowy wystawiała faktury (po spełnieniu warunków zawartych w umowie) traktując premie jako odpłatność za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże w świetle ostatnich orzeczeń Sądów oraz interpretacji indywidualnych Spółka ma wątpliwości czy strony wyżej opisanej umowy ma traktować wypłatę premii jako świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, czy też w opisanej sytuacji strona nie ma do czynienia ze świadczeniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT a wystarczającym dokumentem w tej sytuacji jest nota księgowa...

Zdaniem Wnioskodawcy, premia roczna, przysługująca Spółce jako dostawcy złomu akumulatorowego po spełnianiu warunków wyszczególnionych w opisie zdarzenia, powinna być traktowana w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jako wynagrodzenie z tytułu odpłatnego świadczenia usług, opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Powyższe stanowisko Spółka uzasadnia następującymi przesłankami:

  1. Spełnienie warunków do otrzymania premii stanowi czynność kwalifikującą się do zakresu pojęcia odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Definicję pojęcia świadczenia usług zawiera przepis art. 8 ust. 1 ustawy VAT, zgodnie z treścią którego świadczenie usług należy rozumieć jako każde świadczenie, niestanowiące dostawy towarów.

Spółka jako dostawca złomu, w celu otrzymania premii, musi dokonać na rzecz Odbiorcy szeregu świadczeń, w szczególności:

  • utrzymywać odpowiednią stabilność realizowanych dostaw złomu,
  • w związku z pozyskiwaniem złomu dostarczanego do Odbiorcy przez Spółkę w drodze skupu, zapewnienie premiowanej stabilności dostaw wymaga od Spółki odpowiedniego zorganizowania działalności w zakresie skupu,
  • w związku z weryfikacją oceny jakości złomu przez Odbiorcę Spółka musi tak organizować skup by zbierany złom spełniał kryteria jakościowe ustalone przez Zakład Przerobu.
  • przestrzegać wymogu lojalności Spółki jako dostawcy złomu na rzecz Odbiorcy. Lojalność Spółki oceniana jest zarówno w odniesieniu do konkretnych działań i zaniechań Spółki jak i całości okoliczności towarzyszących tym zachowaniom. Oznacza to dokonywanie dostaw skupowanego złomu przez Spółkę wyłącznie na rzecz Odbiorcy.
  1. Wykonanie przez Spółkę czynności na rzecz Odbiorcy w celu otrzymania premii nie jest zasadniczo dokonywane w ramach uprzednich dostaw złomu na rzecz Spółki. Dostawy złomu są finalizowane i wynagradzane przez Odbiorcę na bieżąco i warunki ich dokonania nie ulegają zmianie w wyniku wypłaty premii. Otrzymanie premii wymaga od Spółki dokonania dodatkowych, wyszczególnionych w punkcie 1 powyżej, świadczeń na rzecz Spółki, zasadniczo nieprzewidzianych w Umowie jako warunkujących otrzymanie wynagrodzenia podstawowego w postaci ceny dostarczonego złomu.
    W konsekwencji przyznanie Spółce premii nie stanowi korekty warunków cenowych uprzednio dokonanych przez Spółkę dostaw złomu, pomimo określenia wysokości premii w kwocie jednostkowej za tonę złomu, a odwołanie się po ustalaniu wysokości premii do ilości dostarczonych uprzednio towarów stanowi jedynie metodę obliczania wynagrodzenia za świadczone usługi.
  2. Wypłaty premii opisane we wniosku nie są traktowane jako bonusy pieniężne, wypłacane przez dostawców towarów dla nabywców na podstawie przykładowo wysokiego poziomu zamówień w danym okresie. Wypłacane przez Spółkę premie stanowią tak naprawdę przeciwieństwo wyżej wymienionych bonusów, ponieważ wypłacane są przez Odbiorcę złomu ich Dostawcy czyli Spółce. Odwrotna sytuacja niż powszechnie stosowana spowodowana jest szczególnymi warunkami występującymi na rynku złomu, w interesie Odbiorcy pozostaje bowiem zabezpieczenie stabilności dostaw w postaci złomu akumulatorowego (wykorzystywanego dalej do przerobu, produkcji itp. czyli działalności gospodarczej wykonywanej przez Odbiorcę), co można osiągnąć przyznając dostawcom złomu (w tym Spółce) premie na zasadach określonych w opisie zdarzenia.

Podsumowując otrzymanie przez Spółkę od Odbiorcy premii po spełnieniu warunków opisanych w zdarzeniu, zdaniem Spółki stanowi wynagrodzenie z tytułu odpłatnego świadczenia usługi przez Spółkę na rzecz Odbiorcy, opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez świadczenie usług - zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi również istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje dostaw tzw. złomu akumulatorowego (zużyte baterie i akumulatory ołowiowe z elektrolitem). W celu zabezpieczenia regularnych dostaw złomu Spółka zawarła z Odbiorcą umowę długoterminową, na podstawie której Spółce przysługuje po spełnieniu określonych warunków dodatkowe wynagrodzenie w postaci premii rocznej.

Warunki i sposób wypłaty premii:

  1. Odbiorca w terminie do ostatniego dnia marca każdego roku kalendarzowego (rok rozliczeniowy) zobowiązuje się dokonać obliczeń, z których będzie wynikać średnio miesięczna ilość złomu akumulatorowego dostarczanego Odbiorcy przez Spółkę w roku poprzednim przed rokiem rozliczeniowym (rok bazowy). Obliczenia te zostaną dokonane w ten sposób, że całkowita ilość złomu akumulatorowego dostarczona w roku bazowym zostanie podzielona przez liczbę 12.
  2. W przypadku jeżeli w roku rozliczeniowym średnio miesięczna ilość złomu akumulatorowego dostarczonego przez Spółkę będzie nie mniejsza niż 80% średnio miesięcznej ilości złomu akumulatorowego dostarczona przez Spółkę w roku bazowym Odbiorca zobowiązany będzie do zapłacenia Spółce premii.
  3. Ocena czy średnio miesięczna ilość ton złomu akumulatorowego dostarczona przez Spółkę w roku rozliczeniowym będzie nie mniejsza niż 80% średnio miesięcznej ilości ton złomu akumulatorowego dostarczonego przez Spółkę w roku bazowym zostanie dokonana na ostatni dzień września roku rozliczeniowego. Ocena zostanie dokonana na tej podstawie, że całkowita ilość ton złomu akumulatorowego dostarczonego w roku rozliczeniowym, pomiędzy pierwszym dniem stycznia a ostatnim dniem września roku rozliczeniowego zostanie podzielona przez liczbę 9.
  4. Przyznanie premii zależne jest także od zakwalifikowania Spółki do grupy dostawców strategicznych przez Odbiorcę.
  5. Strony umowy określiły, że premia będzie wynosić X złotych za każdą tonę złomu akumulatorowego dostarczonego przez Spółkę do Odbiorcy w roku bazowym. Wartość jednostkowa premii ma charakter stały, przekroczenie określonych progów wartości dostaw złomu zrealizowanych w danym okresie przez Spółkę nie skutkuje podwyższeniem wysokości przysługującej premii za każdą tonę złomu akumulatorowego dostarczonego w roku bazowym.
  6. W przypadku zaistnienia określonych w umowie przesłanek do wypłaty premii, Strony, w IV kwartale każdego roku bazowego ustalą wysokość premii w odrębnym porozumieniu lub aneksie, która będzie obowiązywała dla kolejnego roku bazowego w wartości jednostkowej za każdą tonę złomu dostarczonego w ustalonym okresie (roku bazowym). Wartość należnej premii za dany okres będzie stanowiła iloczyn ilości ton złomu dostarczonego w tym okresie i ustalonych wartości za każdą tonę dostarczonego złomu.
  7. Po zakwalifikowaniu Spółki do grupy dostawców strategicznych Odbiorca powiadomi pisemnie dostawcę o przyznaniu premii i jej wysokości i tym samym upoważni Spółkę do wystawienia faktury VAT. W konsekwencji niepodjęcie przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym działań oczekiwanych przez Odbiorcę skutkowało będzie niemożnością otrzymania za ten okres premii.

Wykonanie powyższych świadczeń przez Spółkę na rzecz Odbiorcy będzie warunkowało otrzymanie premii. W konsekwencji niepodjęcie przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym oczekiwanych przez Odbiorcę i premiowanych działań będzie skutkowało niemożnością otrzymania za ten okres premii.

Z przedstawionego w sprawie stanu faktycznego wynika zatem, że Spółka zobowiązana będzie do zbiórki oraz dostaw na rzecz Odbiorcy określonej (w skali miesiąca), minimalnej ilości złomu akumulatorowego, jednak w celu otrzymania rocznej premii będzie musiała dokonać na rzecz Odbiorcy szeregu świadczeń związanych z utrzymaniem odpowiedniej stabilności realizowanych dostaw (co wymagać będzie odpowiedniego zorganizowania i intensyfikacji działalności w zakresie skupu złomu) oraz zależne jest także od zakwalifikowania Spółki do grupy dostawców strategicznych przez Odbiorcę.

Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest więc rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Dostawcy w stosunku do Odbiorcy. Zachowanie Dostawcy stanowić będzie w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Odbiorcy. Jako zapłatę za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzyma premię pieniężną. Zatem pomiędzy stronami zawartych umów transakcyjnych zaistnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowić będzie świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie, zachowania kontrahentów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cytowanym art. 8 ust. 1 ustawy VAT.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej przez Wnioskodawcę od Odbiorcy jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Dostawcy w stosunku do Odbiorcy, stanowiące świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Odbiorcy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność ta powinna być udokumentowana poprzez wystawienie przez świadczącego usługę Dostawcę złomu akumulatorowego faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Odbiorcy przedmiotowego złomu wypłacającego premię pieniężną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 448 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie