Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - Interpretacja - IBPP3/443-96/12/UH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.04.2012, sygn. IBPP3/443-96/12/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012r. (data wpływu 30 stycznia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2012r. (data wpływu 23 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

W 2010r. Gmina we współdziałaniu z innymi Gminami w ramach Związku Międzygminnego w . rozpoczęła realizacje projektu pn.: Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie Związków Międzygminnych i . W ramach projektu Gmina realizuje dwa zadania: budowa kanalizacji sanitarnej przy ul. . obejmująca główną sieć kanalizacyjną bez przykanalików, oraz modernizacja istniejącej oczyszczalni ścieków. Koszt całkowitego realizowanego zadania obejmuje tzw.: koszty kwalifikowane i niekwalifikowane. 85% kosztów kwalifikowanych jest pokrywana ze środków pozyskanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach Priorytetu i Gospodarka wodno-ściekowa, Działanie 1.1 gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM, pozostała część jest finansowana ze środków własnych Gminy. Zadanie to planuje się zakończyć z końcem 2012 roku Projekt ten jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy o których mowa w art. 7 ust 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)

Nabyte towary i usługi w toku realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. W zakresie przedmiotowej inwestycji Gmina nie będzie prowadziła działalności, nie będzie świadczyła odpłatnych usług w zakresie odprowadzania ścieków.

Po zakończeniu i odbiorze zrealizowana inwestycja na podstawie protokołu zostanie przez Gminę przekazana w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w , który jest zakładem budżetowym Gminy . Zakład ten jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, posiada odrębny od Gminy rachunek bankowy zgodnie z ustawą o finansach publicznych i odrębny numer NIP. Przedstawione okoliczności faktyczne i prawne projektu w trakcie realizacji inwestycji w 2012r. nie ulegną zmianie. Okoliczności te są takie same jak przedstawione we wniosku Gminy z dnia 8 lutego 2010r. ocenionym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Biura Krajowej Informacji Podatkowej w z dnia 5 marca 2010r. Znak IBPP4/443-219/10/EJ. Jak również we wniosku z dnia 4 lutego 2011r. ocenionym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Biura Krajowej Informacji Podatkowej w z dnia 11 maja 2011r. znak: IBPP4/443-283/11/KG.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 marca 2012r.):
Czy Gminie w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn. Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie Związków Międzygminnych i będzie w 2012r. przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W przedstawionych okolicznościach, w jakich zadanie będzie wykonywane w 2012r. zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1a w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego. Inwestycja ta nie będzie generowała dla gminy dochodu, zostanie ona w sposób nieodpłatny przekazana swojemu zakładowi, to zakład będzie uzyskiwał dochody z eksploatacji kanalizacji, a nie gmina.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z przepisem w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że ze zwolnienia od podatku VAT mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. O prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałej w wyniku realizacji projektu inwestycji (kanalizacja sanitarna oraz zmodernizowana istniejąca oczyszczalnia ścieków) tj. wykorzystanie jej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieoopodatkowanych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina wraz z innymi Gminami rozpoczęła realizację projektu pn.: . W ramach projektu Gmina realizuje dwa zadania: budowa kanalizacji sanitarnej przy ul. obejmująca główną sieć kanalizacyjną bez przykanalików, oraz modernizacja istniejącej oczyszczalni ścieków. Zadanie to planuje się zakończyć w 2012r. Projekt ten jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy. Towary i usługi nabyte w związku realizacją ww. projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie prowadziła działalności, nie będzie świadczyła odpłatnych usług w zakresie odprowadzania ścieków. Zrealizowana inwestycja zostanie przekazana przez Gminę w nieodpłatne użytkowanie zakładowi budżetowemu Gminy, który jest odrębnym podatnikiem podatku VAT.

Zatem Gmina nie będzie wykorzystywać powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem zarządzającym ww. inwestycją będzie jednostka organizacyjna Gminy, stanowiąca odrębny od Gminy podmiot. Ponadto Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż nabyte towary i usługi wykorzystane do realizacji ww. projektu pozostaną bez związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach