Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu do wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Jednostka istnieje od 1975 r. i stanowi jednostkę organizacyjną Gminy. Zgodnie ze statutem Jednostka zajmuje się realizacją zadań Gminy w zakresie kultury fizycznej i rekreacji oraz organizacji i prowadzenia usług kulturalnych, między innymi organizowania imprez sportowo-rekreacyjnych na rzecz mieszkańców miasta, koncertów, konkursów, imprez plenerowych oraz innych imprez artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji kultury lokalnej. Działalność statutowa nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Jednostka jest podatnikiem od 2000 r. W ramach RPO na lata 2007-2013, organizowanego w ramach Osi Priorytetowej 2 Turystyka Działanie 2.2 Promocja województwa i jego oferty turystycznej, Jednostka otrzymała środki finansowe na dofinansowanie projektu. Zadaniami Jednostki w zakresie ww. projektu było zorganizowanie imprez plenerowych pn. P. i F., które w swoich założeniach miały na celu podtrzymanie, rozwijanie i kultywowanie mazurskich tradycji i zwyczajów kulinarnych. Imprezy były skierowane do mieszkańców miast i okolic. Dofinansowanie dotyczyło opłacenia kosztów, tj.: program estradowy, koncert, wynajem sceny, nagłośnienia, zorganizowanie atrakcji dla dzieci, zakup drobnych nagród rzeczowych wygrywanych w organizowanych konkursach, zapewnienie ochrony uczestnikom, zakup artykułów spożywczych do przygotowania potraw konkursowych, zaproszenie wystawców potraw. Wszystkie poniesione koszty związane z organizacją ww. imprez nie podlegały opodatkowaniu, ponieważ wstęp na nie był bezpłatny (nie sprzedawano biletów uczestnikom, ani kart wstępu dla wystawców). W tej sytuacji Jednostka nie odliczyła podatku naliczonego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Jednostka miała możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. projektu, dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013...
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu do wniosku, Jednostka nie miała podstaw do odliczenia podatku naliczonego z faktur, dokumentujących zakup usług i towarów, związanych z realizacją projektu, ponieważ nie zostały spełnione warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem wstęp na organizowaną imprezę był bezpłatny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Jednostka zgodnie ze statutem realizuje zadania Gminy w zakresie kultury fizycznej i rekreacji, organizacji i prowadzenia usług kulturalnych itp. W ramach projektu, finansowanego z ROP 2007-2013 Jednostka zorganizowała dwie imprezy plenerowe, na które wstęp był bezpłatny. Jak wskazano we wniosku, poniesione wydatki (m.in.: wynajem sceny, nagłośnienia, zakup drobnych nagród rzeczowych dla zwycięzców konkursów) nie były związane z czynnościami opodatkowanymi.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku przedmiotowy projekt nie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Jednostka nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy