Stawka podatku przy usługach związanych ze statkiem. - Interpretacja - ITPP2/443-168/12/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.04.2012, sygn. ITPP2/443-168/12/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Stawka podatku przy usługach związanych ze statkiem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostaw części oraz przy świadczeniu usług remontu statku sklasyfikowanego w grupowaniu 30.11 PKWiU - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2012 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 11 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostaw części oraz przy świadczeniu usług remontu statku sklasyfikowanego w grupowaniu 30.11 PKWiU.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego zawarł Pan umowę z Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji (dalej MOSiR), której przedmiotem jest wybudowanie wnętrza, pokładówek oraz wyposażenia kadłuba i pokładu na statku szkoleniowym, którego MOSiR jest armatorem. W zawartej umowie strony uzgodniły, iż jest Pan zobowiązany do wykonania i montażu:

  • pokładówki,
  • zabudowy wnętrza, w tym mesy rufowej i głównej, kabiny załogi, sanitariatów oraz kambuzu,
  • instalacji wody słodkiej, sanitarnej, gazowej, ogrzewania, elektrycznej,
  • wyposażenia pokładu w postaci urządzenia sterowego, urządzenia kotwiczego, nagielbanki, okucia osprzętu żaglowego, urządzenia cumowniczego, nadburcia, zabezpieczenia załogi oraz wentylacji.

Umowa zawarta z MOSiR jest umową kompleksową, tj. obejmuje usługę łącznie z dostawą części. Cena części jest wliczona w cenę usługi, a Pana wynagrodzenie obejmuje zarówno świadczone usługi, jak i dostawę części.

Zgodnie z Pana wiedzą, remontowany statek na dzień dzisiejszy jest statkiem szkoleniowym, pełnomorskim, sklasyfikowanym w grupowaniu 30.11.33.0 PKWiU i w wyniku remontu klasyfikacja ta nie zmieni się. Jest dwumasztowym żaglowcem szkolnym zbudowanym w 1939 r. w szwedzkiej stoczni dla Zarządu Głównego. Długość całkowita wynosi (z bukszprytem) - 28 m, szerokość - 5,8 m, zanurzenie - 3,5 m. Typ osprzętu żaglowego - kecz gaflowy, powierzchnia ożaglowania - 315 2, napęd pomocniczy - dwa silniki wysokoprężne, załoga - 30 osób. Statek jest przystosowany do przewozu osób, może być wykorzystywany przykładowo do pełnomorskich rejsów wycieczkowych.

Wszystkie dostarczane części oraz świadczone usługi wynikające ze wskazanej powyżej umowy są związane z remontem ww. jednostki pływającej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do dostaw oraz usług opisanych powyżej możliwe jest zastosowanie stawki podatku w wysokości 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy, do opisanych dostaw oraz usług znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%.

Po powołaniu treści art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdził Pan, iż ustawodawca w przepisie tym nie wskazuje co należy rozumieć pod pojęciem części, zatem interpretując ten przepis należy odwołać się do potocznego rozumienia tego pojęcia, że jest to element większej całości. Zwrócił Pan uwagę, że nie dostarcza części zamiennych do urządzeń o charakterze uniwersalnym, lecz z przeznaczeniem wyłącznie dla jednostek pływających, tj. części zamienne do silników, łożysk, pomp, sprężarek i innych urządzeń mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych niezbędne do skonstruowania odpowiadającego standardom wnętrza, pokładówek, kadłuba oraz pokładu pełnomorskiego statku szkoleniowego

Podkreślił Pan, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części i wyposażenia do statków wycieczkowych i tym podobnych, przeznaczonych głównie do przewozu osób, promów wszelkiego typu, z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów, a do tej grupy niewątpliwe należy przedmiotowa jednostka pływająca.

Ponadto zauważył Pan, że przepisy ustawy przewidują zastosowanie 0% stawki podatku w przypadku dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, co według Pana oznacza towary, które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, np. materiały eksploatacyjne, takie jak produkty konieczne do działania silników, maszyn i innych urządzeń znajdujących się na statku morskim, czy też wyposażenie dla celów nawigacji morskiej oraz realizacji zadań statku. Pana zdaniem dostawy i ich charakter spełniają zarówno kryterium bezpośredniego zaopatrzenia statków, jak i kryterium części.

Odnośnie świadczonych usług wskazał Pan po powołaniu art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy że remontowany statek należy do klasy PKWiU 30.11, a ustawodawca nie zawarł w tym przepisie warunku dotyczącego właściciela statku, ani nabywcy usługi, a jedynie warunek prowadzenia przez podatnika stosownej dokumentacji, która jest przez Pana prowadzona. Podkreślił, że przepis ten oparty jest na regulacji art. 148 lit. c) Dyrektywy 2006/112, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a) oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, szczególne przypadki zastosowania stawki 0% ustawodawca zawarł m.in. w art. 83 ustawy.

Ustęp 1 pkt 1 tego artykułu stanowi, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw armatorom morskim:

  1. pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  2. pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  3. pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  4. pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  5. pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  6. pchaczy pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
  7. statków szkolnych i badawczych rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich (PKWiU ex 30.11.33.0);

Według ust. 1 pkt 3 ww. artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

Zgodnie z ust. 1 pkt 15 powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych.

W myśl postanowień ust. 2 powyższego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć wymienionych w powyższych przepisach, dlatego dokonując ich interpretacji należy zastosować wykładnię językową. Według Współczesnego słownika języka polskiego (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), remont to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia; naprawa odnowienie czegoś. Przebudowa to dokonywanie zmian w budowie czegoś, przebudowywanie, przekształcenie, zmianę dotychczasowej postaci, ulepszanie. Konserwacją są czynności i zabiegi mające na celu zachowanie i przedłużenie wartości użytkowej lub estetycznej czegoś, konserwowanie. Pojęcie część oznacza element jakiejś całości, fragment czegoś dający się wydzielić lub wydzielony, jakaś ilość takich samych elementów tworzących całość, odcinek, kawałek czegoś, cząstka. Wyposażenie stanowi ogół sprzętów, urządzeń itp., w które coś (np. pomieszczenie, wnętrze pojazdu) zostało wyposażone.

Należy wskazać, że w przypadku wykonywania usług, zdarza się, iż usługa składa się z kilku różnych świadczeń, których realizacja zmierza do jednego celu. Często konieczne jest także wykorzystanie określonych materiałów lub towarów, które samodzielnie mogą stanowić przedmiot transakcji handlowych. Jeśli usługa, na którą zawarto umowę, obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka czynności, nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem jeżeli umowy wynika, iż w cenie usługi zawarty jest koszt towarów wykorzystanych do jej wykonania, nie można traktować tych towarów jako przedmiotów odrębnej transakcji - dostawy towarów.

Z treści złożonego wniosku wynika, że zawarł Pan umowę z armatorem statku szkoleniowego, której przedmiotem jest wykonanie i montaż na tym statku:

  • pokładówki,
  • zabudowy wnętrza, w tym mesy rufowej i głównej, kabiny załogi, sanitariatów oraz kambuzu,
  • instalacji wody słodkiej, sanitarnej, gazowej, ogrzewania, elektrycznej,
  • wyposażenia pokładu w postaci urządzenia sterowego, urządzenia kotwiczego, nagielbanki, okucia osprzętu żaglowego, urządzenia cumowniczego, nadburcia, zabezpieczenia załogi oraz wentylacji.

Remontowany statek jest dwumasztowym żaglowcem szkolnym, szkoleniowym, pełnomorskim, sklasyfikowanych w grupowaniu 30.11.33.0 PKWiU. Jest przystosowany do przewozu osób, może być wykorzystywany do pełnomorskich rejsów wycieczkowych. Ww. umowa jest umową kompleksową, tj. obejmuje usługę łącznie z dostawą części, a ich cena jest wliczona w cenę usługi. Wszystkie dostarczane części oraz świadczone usługi wynikające ze wskazanej umowy, są związane z remontem ww. jednostki pływającej. Prowadzi Pan dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że wobec faktu, iż świadczy Pan usługę remontu statku (sklasyfikowanego wg PKWiU 30.11), w cenie której zawarta jest wartość dostarczonych części, może Pan stosować 0% stawkę podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy wyjaśnić, że pomimo, iż w stanowisku stwierdził Pan, że wykonywane czynności są opodatkowane 0% stawką podatku, z uwagi na wskazanie odrębnej podstawy prawnej do zastosowania tej stawki do części wykorzystanych przy remoncie statku (art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy), oceniając stanowisko całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy