Opodatkowanie kursów, zjazdów, konferencji, sympozjów realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach kształcenia ustawicznego lekarzy dentystów. - Interpretacja - IBPP1/443-1825/11/AL

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.04.2012, sygn. IBPP1/443-1825/11/AL, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Opodatkowanie kursów, zjazdów, konferencji, sympozjów realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach kształcenia ustawicznego lekarzy dentystów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011r. (data wpływu 22 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2012r. (data wpływu 29 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kursów, zjazdów, konferencji, sympozjów realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach kształcenia ustawicznego lekarzy dentystów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kursów, zjazdów, konferencji, sympozjów realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach kształcenia ustawicznego lekarzy dentystów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2012r. (data wpływu do tut. Biura 29 marca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1825/11/AL z dnia 15 marca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 22 lipca 1993r.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych szkoleń lekarzy dentystów.

Wnioskodawca w ramach swojej działalności prowadzi podyplomowe szkolenia dla lekarzy dentystów w zakresie kształcenia:

  • specjalizacyjnego,
  • ustawicznego,
  • doskonalącego.

Świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi szkoleniowe lekarzy dentystów (szkolenia specjalizacyjne, ustawiczne i doskonalące) są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Przedmiotowe usługi szkoleniowe (specjalizacyjne i ustawiczne) są prowadzone w oparciu o Uchwałę nr xxx prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej z dnia 4 kwietnia 2007r. oraz na podstawie zaświadczenia z dnia 4 kwietnia 2007r. o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Okręgowej Izby Lekarskiej. Szkolenia doskonalące nie są prowadzone w oparciu o ww. przepisy.

Przedmiotowe usługi szkoleniowe nie są świadczone w ramach uzyskanej przez Wnioskodawcę akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Żadne z usług w przedmiotowym zakresie nie są finansowane w całości ze środków publicznych.

Żadne z usług w przedmiotowym zakresie nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Podyplomowe szkolenia dla lekarzy dentystów w zakresie kształcenia ustawicznego to szkolenia wymagane przez przepisy prawa o kształceniu ustawicznym w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. z 2004r. Nr 231, poz. 2326).

Są to kursy, zjazdy, konferencje. Wydarzenia te prowadzone są według corocznie opracowywanego przez zarząd Wnioskodawcy programu i rejestrowane w Okręgowej Izbie Lekarskiej. Wykładowcy i prowadzący zajęcia są starannie dobierani spośród specjalistów z danej dziedziny.

Kształcenie ustawiczne wynika bezpośrednio z przepisów Dz. U. Nr 231, poz. 2326 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełniania obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów.

Lekarz dentysta posiadający już specjalizację, obowiązek doskonalenia zawodowego realizuje między innymi poprzez:

  • udział w kursach medycznych nieobjętych programem specjalizacji;
  • udział w krajowym lub zagranicznym kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjach naukowych.

Lekarz realizujący obowiązek doskonalenia zawodowego prowadzi określoną wzorem Ewidencję Doskonalenia Zawodowego, którą przedstawia do wglądu Okręgowej Izbie Lekarskiej (od której ją otrzymał) wraz z dokumentami potwierdzającymi odbycie określonych form doskonalenia, np. Dyplom ukończenia kursu szkoleniowego z ilością punktów edukacyjnych widniejącą na dyplomie. Liczbę punktów edukacyjnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 231, poz. 2326). Wyżej wymienione rozporządzenie ustala również ilość punktów edukacyjnych i okres ich uzyskania, niezbędnych do dopełnienia przez lekarza dentystę obowiązku doskonalenia zawodowego, czyli kształcenia ustawicznego.

W ramach kształcenia ustawicznego Wnioskodawca organizuje również sympozja.

Wnioskodawca na podstawie art. 24 ustawy o Izbach Lekarskich (Dz. U. Nr 30 poz. 158 ze zm.) i art. 19-19c ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. Nr 21 z 2002r., poz. 204 ze zm.) zwróciła się do Okręgowej Izby Lekarskiej z wnioskiem o wpis do Rejestru Podmiotów Prowadzących Doskonalenie Zawodowe Lekarzy, Lekarzy Dentystów. Spełniając wymogi do prowadzenia kształcenia podyplomowego, nakładane przez przepisy obowiązujące Izby Lekarskie, a wynikające z wniosku o rejestrację, w dniu 4 kwietnia 2007r., Uchwałą nr xxxx Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej Wnioskodawca został wpisany do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe ustawiczne lekarzy, lekarzy dentystów w zakresie kursów medycznych, kongresów, zjazdów, konferencji i sympozjów.

Zleceniodawcą dla Wnioskodawcy na przeprowadzenie kursów, zjazdów, konferencji, sympozjów jest Okręgowa Izba Lekarska, a umowa zawarta jest na prowadzenie programu szkoleń w określonych planem formach i trybie kształcenia przez osoby stanowiące planowaną kadrę dydaktyczną.

Zawód lekarza, lekarza dentysty jak żaden wymaga ustawicznego (ciągłego) doskonalenia zawodowego. Jest to wręcz obowiązek każdego lekarza zgodnie z przytaczanym już rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. (Dz. U. Nr 231, poz. 2326). Konieczność zagwarantowania pacjentom udzielania bezpiecznej pomocy medycznej zgodnej ze współczesną wiedzą wymaga ciągłego szkolenia. W takich dziedzinach jak protetyka stomatologiczna, czy wywodzącej się z protetyki stomatologicznej ortodoncji rozwój wiedzy, a w ślad za tym procedur klinicznych przynosi wymaganie ustawicznego kształcenia. Jego bak może w prostej linii doprowadzić do złamania podstawowej zasady medycznej primum non nocere po pierwsze nie szkodzić. Tak więc odpowiadając na to pytanie udział w kursach, zjazdach, konferencjach i sympozjach jest zdobywanie wiedzy w celu uaktualnienia wiedzy niezbędnej do realizacji celów zawodowych.

Konferencje, sympozja, zjazdy organizowane przez Wnioskodawcę mają charakter szkoleniowy. Na tychże wydarzeniach przeprowadzane są wykłady z różnych dziedzin stomatologii, a wykładowcami są specjaliści, profesorowie z danej dziedziny. Uczestnik takiego szkolenia otrzymuje imienny dyplom ukończenia, zawierający ilość punktów edukacyjnych, istotnych do potwierdzenia obowiązku doskonalenia zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT należy opodatkować koszty kursów, zjazdów, sympozjów, konferencji kształcenia ustawicznego...

Zdaniem Wnioskodawcy kursy, zjazdy, sympozja, konferencje w ramach ustawicznego kształcenia są niezbędne w dorobku lekarzy i lekarzy dentystów, z uwagi na konieczność zebrania określonej liczby punktów edukacyjnych w okresie rozliczeniowym, wynikającą z przepisów o obowiązku doskonalenia zawodowego. Każde takie wydarzenie rejestrowane jest w Okręgowej Izbie Lekarskiej, a uczestnik otrzymuje certyfikat z przysługującą mu liczbą punktów edukacyjnych. Z uwagi na przedstawione powyżej przepisy dla celów podatku VAT przyjęto, iż wydarzenia te mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2- 2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż w związku z tym, iż kursy, zjazdy, konferencje, sympozja realizowane przez Wnioskodawcę w ramach kształcenia ustawicznego lekarzy dentystów są, jak stwierdził Wnioskodawca, usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zatem nie mogą korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty ani też innym podmiotem wskazanym w ww. przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT. Zbadać należy najpierw czy przeprowadzane kursy, zjazdy, konferencje, sympozja realizowane przez Wnioskodawcę w ramach kształcenia ustawicznego lekarzy dentystów kursów są usługami kształcenia i przekwalifikowania zawodowego.

Jak wskazał Wnioskodawca udział lekarzy dentystów w organizowanych szkoleniach (kursach, zjazdach, konferencjach, sympozjach) stanowi realizację obowiązku kształcenia się przez tychże lekarzy. Wnioskodawca stwierdził, że Zawód lekarza, lekarza dentysty jak żaden wymaga ustawicznego (ciągłego) doskonalenia zawodowego. Jest to wręcz obowiązek każdego lekarza zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. (Dz. U. Nr 231, poz. 2326). Konieczność zagwarantowania pacjentom udzielania bezpiecznej pomocy medycznej zgodnej ze współczesną wiedzą wymaga ciągłego szkolenia. W takich dziedzinach jak protetyka stomatologiczna, czy wywodzącej się z protetyki stomatologicznej ortodoncji rozwój wiedzy, a w ślad za tym procedur klinicznych przynosi wymaganie ustawicznego kształcenia. Jego bak może w prostej linii doprowadzić do złamania podstawowej zasady medycznej primum non nocere po pierwsze nie szkodzić. Tak więc udział w kursach, zjazdach, konferencjach i sympozjach jest zdobywanie wiedzy w celu uaktualnienia wiedzy niezbędnej do realizacji celów zawodowych.

Konferencje, sympozja, zjazdy organizowane przez Wnioskodawcę mają charakter szkoleniowy. Na tychże wydarzeniach przeprowadzane są wykłady z różnych dziedzin stomatologii, a wykładowcami są specjaliści, profesorowie z danej dziedziny. Uczestnik takiego szkolenia otrzymuje imienny dyplom ukończenia, zawierający ilość punktów edukacyjnych, istotnych do potwierdzenia obowiązku doskonalenia zawodowego.

Z treści art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 277, poz. 1634 ze zm.) wynika, iż lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż szkolenia te umożliwią ich uczestnikom pogłębienie wiedzy i uaktualnienie wiedzy związanej z zawodem lekarza dentysty. Lekarz realizujący obowiązek doskonalenia zawodowego prowadzi określoną wzorem Ewidencję Doskonalenia Zawodowego, którą przedstawia do wglądu Okręgowej Izbie Lekarskiej (od której ją otrzymał) wraz z dokumentami potwierdzającymi odbycie określonych form doskonalenia, np. Dyplom ukończenia kursu szkoleniowego z ilością punktów edukacyjnych widniejącą na dyplomie. Liczbę punktów edukacyjnych określa załącznik nr 3 do rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. Wyżej wymienione rozporządzenie ustala również ilość punktów edukacyjnych i okres ich uzyskania, niezbędnych do dopełnienia przez lekarza dentystę obowiązku doskonalenia zawodowego, czyli kształcenia ustawicznego.

Jak wynika z § 2 ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełniania obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 2326 ze zm.) :

  1. Doskonalenie zawodowe lekarza obejmuje aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowego poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, zwanego dalej specjalizacją, nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, zwane dalej umiejętnością, oraz doskonalenie w innych formach kształcenia.
  2. Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarza polega na stałej aktywności zawodowej.
  3. Lekarz potwierdza aktywność zawodową poprzez uzyskiwanie odpowiedniej liczby punktów edukacyjnych, obliczonych w ustalonych okresach rozliczeniowych.

Stosownie do § 4 ww. rozporządzenia:

  1. Lekarz realizujący obowiązek doskonalenia zawodowego prowadzi indywidualną ewidencję przebiegu doskonalenia zawodowego, w formie Ewidencji Doskonalenia Zawodowego, której wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
  2. Ewidencję Doskonalenia Zawodowego lekarz otrzymuje nieodpłatnie od okręgowej izby lekarskiej, której jest członkiem.
  3. Lekarz przedstawia okręgowej radzie lekarskiej do wglądu Ewidencję Doskonalenia Zawodowego wraz z dokumentami stanowiącymi potwierdzenie odbycia określonych form doskonalenia zawodowego przed zakończeniem okresu rozliczeniowego.
  4. Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarza okręgowa rada lekarska potwierdza przez dokonanie wpisu w okręgowym rejestrze lekarzy oraz w dokumencie Prawo wykonywania zawodu lekarza albo Prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty, w części wpisy uzupełniające. Wzór wpisu do dokumentu prawa wykonywania zawodu stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
  5. Potwierdzenia, o którym mowa w ust. 4, dokonuje się na podstawie przedłożonej przez lekarza Ewidencji Doskonalenia Zawodowego oraz dokumentacji potwierdzającej odbycie określonych form doskonalenia zawodowego.
  6. Liczbę punktów edukacyjnych odpowiadających poszczególnym formom doskonalenia zawodowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Tym samym osoby poprzez udział w organizowanych przez Wnioskodawcę w ramach kształcenia ustawicznego lekarzy dentystów kursach, zjazdach, konferencjach, sympozjach uaktualnią posiadaną wiedzę oraz będą ją wykorzystywały w prowadzonej praktyce lekarza dentysty, co pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem uczestników szkoleń.

Zatem została spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do zwolnienia świadczonych usług szkoleniowych bowiem usługi te są usługami kształcenia lub doskonalenia zawodowego w zawodzie lekarza dentysty.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż realizowane przez niego szkolenia dla lekarzy dentystów prowadzone są w związku z tym, iż na podstawie art. 24 ustawy o Izbach Lekarskich i art. 19-19c ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty w dniu 4 kwietnia 2007r., Uchwałą nr xxx Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej został wpisany do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe ustawiczne lekarzy, lekarzy dentystów w zakresie kursów medycznych, kongresów, zjazdów, konferencji i sympozjów.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów mogą prowadzić:

  1. podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego lub szkolenia w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych;
  2. inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia podyplomowego na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności: medyczne szkoły wyższe, szkoły prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, medyczne jednostki badawczo-rozwojowe;
  3. inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwane dalej "organizatorami kształcenia".

Warunkami prowadzenia kształcenia podyplomowego są:

  1. posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:
    • cel (cele) kształcenia,
    • przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,
    • formę (formy) kształcenia,
    • wymagane kwalifikacje uczestników,
    • sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,
    • sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia;
  2. zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia;
  3. zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;
  4. posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;
  5. zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania (art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).

Spełnienie warunków prowadzenia kształcenia określonych w ust. 2 przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, potwierdza okręgowa rada lekarska właściwa ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia lub Naczelna Rada Lekarska w odniesieniu do okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia oraz organizatora kształcenia zamierzającego prowadzić kształcenie na terenie całego kraju (art. 19 ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).

Zgodnie z art. 19b ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty organizator kształcenia zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego przedstawia dane potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2, oraz składa do właściwej rady lekarskiej wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwanego dalej "rejestrem", zawierający dane, o których mowa w art. 19c ust. 3 pkt 1-6.

W myśl art. 19b ust. 2 ww. ustawy wraz z wnioskiem wnioskodawca składa oświadczenie następującej treści:

"Oświadczam, że:

  1. dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów są kompletne i zgodne z prawdą;
  2. znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów określone w ustawie z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.".

Oświadczenie zgodnie z art. 19b ust. 3 przedmiotowej ustawy powinno również zawierać:

  1. nazwę wnioskodawcy, adres jego miejsca zamieszkania albo siedziby;
  2. oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
  3. podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

Zgodnie z art. 19c ust. 1 ww. ustawy organem prowadzącym rejestr jest okręgowa rada lekarska właściwa dla siedziby organizatora prowadzenia kształcenia, a w przypadku okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia Naczelna Rada Lekarska.

Organizator kształcenia obowiązany jest przekazać informację, o której mowa w ust. 5, również okręgowej radzie lekarskiej właściwej dla miejsca prowadzenia kształcenia, jeśli zamierza prowadzić kształcenie na terenie nieobjętym działaniem organu prowadzącego rejestr (art. 19c ust. 1a ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).

Rejestr może być prowadzony w systemie informatycznym (art. 19c ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).

Do rejestru wpisuje się następujące dane:

  1. numer wpisu organizatora kształcenia do rejestru;
  2. nazwę organizatora kształcenia;
  3. miejsce zamieszkania albo siedzibę i adres organizatora kształcenia;
  4. formę organizacyjno-prawną organizatora kształcenia;
  5. określenie przedmiotu, zakresu i form kształcenia podyplomowego;
  6. początek i koniec okresu planowanego prowadzenia kształcenia podyplomowego;
  7. numer wpisu do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorcy;
  8. numer i datę uchwały o wpisie do rejestru;
  9. numer i datę uchwały o zmianie wpisu do rejestru;
  10. numer i datę wystawienia zaświadczenia o wpisie do rejestru;
  11. daty i wyniki przeprowadzonych kontroli, o których mowa w art. 19e;
  12. dane, o których mowa w art. 19c ust. 5 pkt 1-6;
  13. datę i numer uchwały o wykreśleniu z rejestru (art. 19c ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).

Organizator kształcenia wpisany do rejestru jest obowiązany zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych, o których mowa w ust. 3 pkt 2-7 oraz w ust. 5 pkt 1-6, w terminie 14 dni od dnia ich powstania (art. 19c ust. 4 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).

Organizator kształcenia wpisany do rejestru jest obowiązany do przekazania organowi prowadzącemu rejestr, nie później niż na 30 dni przed rozpoczęciem szkolenia, następujących informacji dotyczących określonej formy szkolenia:

  1. przedmiotu i szczegółowego programu kształcenia podyplomowego;
  2. terminu rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego;
  3. miejsca i adresu kształcenia podyplomowego;
  4. regulaminu kształcenia podyplomowego zawierającego w szczególności:
    • sposób i tryb kształcenia,
    • zasady i tryb naboru uczestników,
    • uprawnienia i obowiązki osób uczestniczących w kształceniu,
    • szczegółowy sposób weryfikacji wyników kształcenia,
    • wysokość opłaty za udział w kształceniu;
  5. szczegółowych danych dotyczących kwalifikacji wykładowców i innych osób prowadzących nauczanie teoretyczne i zajęcia praktyczne;
  6. szczegółowych danych dotyczących kwalifikacji kierownika naukowego kształcenia;
  7. wzoru dokumentu potwierdzającego ukończenie kształcenia (art. 19c ust. 5 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).

A zatem organizowane przez Wnioskodawcę w ramach kształcenia ustawicznego lekarzy dentystów kursy, zjazdy, konferencje, sympozja prowadzone są w formach i zasadach określonych w odrębnych przepisach.

W związku z powyższym spełniona została przesłanka warunkująca prawo do zwolnienia organizowanych przez Wnioskodawcę w ramach kształcenia ustawicznego lekarzy dentystów kursów, zjazdów, konferencji, sympozjów wynikająca z artykułu 43 ust. 1 pkt 29 lit. a cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem organizowane przez Wnioskodawcę w ramach kształcenia ustawicznego lekarzy dentystów kursy, zjazdy, konferencje, sympozja korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż organizowane kursy, zjazdy, sympozja, konferencje w ramach ustawicznego kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Referencje

IBPP1/443-279/12/AL, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach