Temat interpretacji
Miejsce świadczenia oraz opodatkowania usług wykonywanych na rzecz kontrahenta belgijskiego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia oraz opodatkowania usług wykonywanych na rzecz kontrahenta belgijskiego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia oraz opodatkowania usług wykonywanych na rzecz kontrahenta belgijskiego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Zamierza Pan podjąć pracę dla firmy zagranicznej (belgijskiego producenta materiałów wykończeniowych) na terenie całej Polski. Firma ta nie posiada w Polsce swojego przedstawicielstwa, natomiast sprzedaje swoje produkty bezpośrednio wielu firmom z Polski. Jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Firma ta proponuje zawarcie umowy agencyjnej, na podstawie której działałby Pan jako niezależny agent na terenie Polski oraz działał w imieniu i na rzecz tej firmy, w celu zwiększenia sprzedaży jej produktów na podległym terenie. Do Pana obowiązków należeć będzie aktywne pozyskiwanie zamówień, promowanie produktów, obsługa zamówień klientów, okresowe raportowanie, realizowanie planów sprzedaży - a więc pośrednictwo w sprzedaży i szeroko pojęte wspieranie sprzedaży. Jednocześnie postanowienia umowy wskazują, iż zadania wykonywać Pan będzie osobiście, bez pomocy osób trzecich. Nie będzie Pan też upoważniony do podpisywania i zawierania umów, a także zaciągania zobowiązań w imieniu kontrahenta z Belgii. W trakcie trwania umowy nie może Pan też zawierać umów agencyjnych i pośrednictwa z innymi firmami dotyczących innych produktów. Jest więc zobowiązany wykonywać pracę osobiście i tylko na rzecz tej firmy. Z umowy wynika, że ciążą na Panu wszelkie rozliczenia podatkowe w Polsce, związane z działalnością gospodarczą. Za wykonywane obowiązki otrzyma Pan stałą prowizję miesięczną w euro, jak również premię roczną uzależnioną od realizacji planów sprzedaży. Prowizja nie będzie miała bezpośredniego związku z konkretnymi dostawami tylko z ogólną sprzedażą na terenie Polski. Dodatkowo prowizja miesięczna powiększona byłaby o kwotę kilkuset euro z przeznaczeniem na wynajem/leasing samochodu do celów wykonywania powierzonych zadań. Firma belgijska będzie partycypować w kosztach wynajmu/leasingu samochodu do określonej kwoty. Kontrahent zagraniczny przekaże także laptop oraz telefon komórkowy, które będą służyły wykonywaniu zadań. Dodatkowo otrzyma Pan firmową kartę kredytową z określonym limitem, którą będzie pokrywać koszty związane z realizacją powierzonych zadań, tzn. podróży (w tym paliwa), telefony, biurowe, itd. Rachunki w oryginałach będą przesyłane raz w miesiącu do księgowości w Belgii. W związku z powyższym zamierza Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą PKD 46.13.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą drewna i materiałów budowlanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy właściwym będzie zastosowanie art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług do ustalenia miejsca świadczenia usług i tym samym podatek byłby rozliczany przez usługobiorcę - firmę belgijską (podatnika VAT UE) na zasadach reverse charge system...
- Czy powiększając kwotę miesięcznej stałej prowizji o stałą kwotę partycypacji firmy belgijskiej w kosztach leasingu samochodu służbowego, można zastosować art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług do całej kwoty wynikającej z faktury...
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest zastosowanie art. 28b ustawy w celu ustalenia miejsca świadczenia wykonywanych usług. Wskazał Pan, że zgodnie z tym przepisem, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika (zarejestrowany podatnik VAT UE) za miejsce świadczenia usług przyjmuje się kraj siedziby usługobiorcy. Stwierdził, iż w przedstawionym przypadku dochodzi bez wątpienia do świadczenia usług na rzecz podmiotu zagranicznego, bo podmiot ten uzyskuje w ten sposób korzyść w postaci zintensyfikowanej sprzedaży, a co za tym idzie, zysku. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, a podatek rozliczy nabywca usługi w Belgii, na podstawie reverse charge system (art. 56 i 196 Dyrektywy Rady 2006/112/WE).
Pana zdaniem, powiększając stałą prowizję miesięczną o kwotę przeznaczoną na leasing samochodu, można zastosować art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług i łączna sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu w kraju nabywcy usługi. Stwierdził Pan, iż zastosowanie art. 28b i opodatkowanie całości w kraju nabywcy usługi jest uzasadnione faktem, iż w istocie dodatek do prowizji w formie partycypacji w kosztach wynajmu/leasingu samochodu jest zwiększeniem przychodu z tytułu wykonywanych usług pośrednictwa. Umowny zapis, że zleceniodawca partycypuje w kosztach oznacza nic innego jak to, iż podwyższa wynagrodzenie miesięczne o tę kwotę, a na Panu, jako zleceniobiorcy, ciąży obowiązek zapewnienia samochodu do celów realizowania zadań, będących przedmiotem umowy. Taki sam sens ekonomiczny miałby zapis umowny, że zleceniodawca płaci prowizję wyrażoną jedną kwotą, a zleceniobiorca zapewnia samochód do realizacji powierzonych zadań. A więc niezależnie od tego, czy wykaże Pan prowizję łącznie w jednej pozycji, czy wykaże podstawową prowizję w jednej, a dodatek na pokrycie kosztów samochodu w drugiej, to całość może potraktować jako świadczenie usług pośrednictwa na rzecz podatnika i zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, transakcja będzie opodatkowana w kraju nabywcy usługi - w Belgii.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.
Na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.
W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
- ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
- podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
W świetle art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej ().
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż zamierza Pan podjąć pracę dla firmy zagranicznej (belgijskiego producenta materiałów wykończeniowych) na terenie całej Polski. Firma ta nie posiada w Polsce swojego przedstawicielstwa, natomiast sprzedaje swoje produkty bezpośrednio wielu firmom z Polski. Jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Na podstawie zawartej umowy agencyjnej działałby Pan, w imieniu i na rzecz tej firmy, jako niezależny agent na terenie Polski w celu zwiększenia sprzedaży jej produktów. Do Pana obowiązków należeć będzie aktywne pozyskiwanie zamówień, promowanie produktów, obsługa zamówień klientów, okresowe raportowanie, realizowanie planów sprzedaży - a więc pośrednictwo w sprzedaży i szeroko pojęte wspieranie sprzedaży. Zadania wykonywać Pan będzie osobiście, bez pomocy osób trzecich. Nie będzie Pan upoważniony do podpisywania i zawierania umów, a także zaciągania zobowiązań w imieniu kontrahenta z Belgii. Za wykonywane obowiązki otrzyma Pan stałą prowizję miesięczną w euro, jak również premię roczną uzależnioną od realizacji planów sprzedaży. Dodatkowo prowizja miesięczna powiększona byłaby o kwotę kilkuset euro z przeznaczeniem na wynajem/leasing samochodu do celów wykonywania powierzonych zadań. Firma belgijska będzie partycypować w kosztach wynajmu/leasingu samochodu do określonej kwoty.
Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro kontrahent belgijski spełnia definicję podatnika, a z treści wniosku nie wynika, aby miał stałe miejsce prowadzenia działalności w kraju innym niż jego siedziba, miejscem świadczenia i opodatkowania wykonywanych przez Pana czynności, za które otrzymywać będzie stałą prowizję - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę, t.j. Belgia. Zatem wykonywane usługi nie będą podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski.
Powyższy przepis będzie mieć również zastosowanie w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług, za które kwotę należną (wynagrodzenie) - stosownie do zapisów art. 29 ust. 1 ustawy - będzie stanowiła prowizja powiększona o kwotę kilkuset euro, którą przeznaczy Pan na leasing samochodu służbowego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy