Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z promocją lokalnego dziedzictwa kulturowego. - Interpretacja - IBPP4/443-1718/11/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.02.2012, sygn. IBPP4/443-1718/11/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z promocją lokalnego dziedzictwa kulturowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011r. (data wpływu 7 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2012r. (data wpływu 20 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2012r. (data wpływu 20 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA Z" (Wnioskodawca) została powołana przede wszystkim w celu stymulowania lokalnych inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, włączania partnerów społecznych oraz gospodarczych do planowania i wdrażania lokalnych projektów. Poprzez swoje działania ma sprzyjać lepszemu wykorzystaniu potencjału rozwojowego terenów wiejskich, poprawie ich konkurencyjności jako miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności gospodarczej, a także przyczyniać się do aktywizacji oraz współpracy mieszkańców wsi. Obecnie Wnioskodawca jest na etapie wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 roku o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. W ramach Osi 4 PROW Wnioskodawca realizuje działanie 4.2 Wdrażanie projektów współpracy.

Projekt pod nazwą realizowany był wraz z dwoma partnerami: Lokalną Grupą Działania P" oraz Lokalną Grupą Działania L" w dniach 1 maja 2011r. 30 października 2011r. Głównym celem projektu była identyfikacja i promocja kultury i dziedzictwa kulturalnego związanego z tradycją i sztuką ludową obszaru trzech partnerskich LGD, poprzez różnorodne działania integracyjne, artystyczne (spotkania, wystawy, konferencje, konkursy) oraz stworzenie bazy danych (na wspólnej stronie internetowej) osób oraz organizacji zajmujących się twórczością artystyczną, tradycyjną, współczesną i profesjonalną. Projekt kierowany był do mieszkańców chętnych do udziału w nim, osób z obszaru realizacji Lokalnych Strategii Rozwoju 3 LGD: zajmujących się profesjonalnie lub nieprofesjonalnie rękodziełem, twórczością artystyczną, kontynuujących tradycje ludowe, muzyczne, kulinarne, rękodzielnicze.

Udział w projekcie był darmowy. Artyści wyrażający chęć udziału mogli bezpłatnie umieścić swoje dane biograficzne oraz dokumentację: papierową, elektroniczną i fotograficzną twórczości na utworzonej w ramach projektu stronie internetowej (www..pl). Strona jest na bieżąco administrowana przez partnerów projektu i twórcy mają nieodpłatny dostęp do swoich danych, możliwość ich zmiany lub aktualizacji.

Ponadto, w ramach Projektu zorganizowano dwie imprezy: spotkanie integracyjne w miejscowości O. i konferencję edukacyjną w B. Imprezy zostały zorganizowane nie tylko z myślą o Twórcach, ale także wszystkich mieszkańcach obszarów objętych LSR trzech partnerskich LGD. Podczas imprez zorganizowana została wystawa rękodzieła i warsztaty artystyczne, degustacja potraw i występy wokalne (artyści mieli możliwość bezpłatnej prezentacji swoich dzieł po szyldem LGD), natomiast odwiedzający imprezę mogli nieodpłatnie: obejrzeć wystawy zorganizowane przez Twórców, posłuchać występów kapel ludowych oraz wziąć udział w degustacjach potraw przygotowanych przez Koła Gospodyń Wiejskich. Działania te przyczyniły się do wzrostu świadomości mieszkańców na temat twórczości artystycznej rękodzieła oraz sztuki nieprofesjonalnej i profesjonalnej.

Projekt został zrealizowany w dniach 1 maja 2011 30 października 2011r. Umowa dotycząca realizacji projektu współpracy nr xxx/11 została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Samorządem Województwa dnia 30 sierpnia 2011 roku. Wszystkie rachunki i faktury opłacano na bieżąco w trakcie trwania projektu.

Za Koordynowanie projektem, zebranie danych o twórcach oraz utworzenie projektu graficznego strony internetowej, Wnioskodawca zapłacił rachunki (umowy o dzieło lub zlecenia oraz wynajem powierzchni wystawienniczej oraz namiotów od Stowarzyszeń). Faktury VAT dotyczyły jedynie transportu uczestników na organizowane w ramach projektu imprezy, zakupu materiałów papierniczych niezbędnych do realizacji zaplanowanych zadań, zakupu produktów spożywczych niezbędnych do przygotowania przez KGW potraw do degustacji oraz zakupu gadżetów promocyjnych. Wszelkie świadczenia dla uczestników projektu Wnioskodawca świadczył nieodpłatnie. Zakupione materiały oraz produkty zostały wykorzystane jedynie do realizacji projektu. Wnioskodawca nie używał zakupionych materiałów do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów. Ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakiejkolwiek postaci.

Realizacja projektu współpracy pn.: " nie wywołuje żadnych skutków podatkowych. Działalność Wnioskodawcy w ramach Osi 4 PROW 2007-2013 w zakresie zadania 4.2

Wdrażanie projektów współpracy nie skutkowała powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT.

W piśmie z dnia 15 lutego 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż był głównym koordynatorem projektu współpracy. Faktury były wystawiane na każdego z partnerów. W ramach projektu nie były wytworzone żadne środki trwałe, ponieważ realizowane były wyłącznie działania promujące lokalne dziedzictwo kulturowe. Każdy z partnerów projektu, a zatem i Wnioskodawca, posiadał osobny budżet na realizację projektu. Każdy z partnerów projektu, a zatem i Wnioskodawca, miał przydzielone osobne działanie w ramach projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.2 Wdrażanie projektów współpracy...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 lutego 2012r.):

Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.2 Wdrażanie projektów współpracy

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pod nazwą " wraz z dwoma partnerami: Lokalną Grupą Działania P oraz L" w dniach 1 maja 2011r. 30 października 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż był głównym koordynatorem projektu współpracy. Wydatki dotyczyły transportu uczestników na organizowane w ramach projektu imprezy, zakupu materiałów papierniczych niezbędnych do realizacji zaplanowanych zadań, zakupu produktów spożywczych niezbędnych do przygotowania przez KGW potraw do degustacji oraz zakupu gadżetów promocyjnych. Wszelkie świadczenia dla uczestników projektu Wnioskodawca świadczył nieodpłatnie. Faktury były wystawiane na każdego z partnerów. W ramach projektu nie były wytworzone żadne środki trwałe, ponieważ realizowane były wyłącznie działania promujące lokalne dziedzictwo kulturowe. Każdy z partnerów projektu, a zatem i Wnioskodawca, posiadał osobny budżet na realizację projektu. Każdy z partnerów projektu, a zatem i Wnioskodawca, miał przydzielone osobne działanie w ramach projektu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zatem zakupione towary i usługi nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją operacji pn. ".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Partnerów Projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach