Temat interpretacji
Opodatkowanie czynności wniesienia aportem przedsiębiorstwa.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2011r. (data wpływu 17 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2011r. (data wpływu 7 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem przedsiębiorstwa jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 listopada 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem przedsiębiorstwa.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2011r. (data wpływu 7 grudnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 28 listopada 2011r. znak IBPP3/443-1237/11/KO.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina nabyła w 2009r. od R. sp. z o.o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa wodociągowego w postaci Zakładu Ł" tej spółki. Transakcja ta związana była z obniżeniem kapitału zakładowego R. sp. z o.o., którego Gmina była udziałowcem. W wyniku obniżenia kapitału R. sp. z o.o. doszło do umorzenia udziałów Gminy zaś ekwiwalentem za równowartość umorzonych udziałów była zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego w postaci opisanego wyżej Zakładu Ł". W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodziły w szczególności: nieruchomości, sieci i urządzenia kanalizacyjne, ruchomości oraz pracownicy, które stanowiły całość, która mogła służyć wyłącznie do prowadzenia przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego. Wskazane wyżej przedsiębiorstwo Gmina oddała w dzierżawę spółce ze 100 % udziałem Gminy P. sp. z o.o. W chwili obecnej Gmina ma zamiar wnieść przedmiotowy zespół składników jako wkład niepieniężny do P. sp. z o.o. z zastrzeżeniem, że zostaną także przekazane aportem nieruchomości oraz sieci i urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne, które wchodziły w skład wyodrębnionego Zakładu Ł, a z których R. korzystał bezumownie z uwagi na brak tytułu prawnego.
Pismem z dnia 6 grudnia 2011r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenia przyszłe w następujący sposób:
Przedmiotem wkładu niepieniężnego (przedmiotem transakcji) będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego i tak będzie skonstruowana uchwała w sprawie podniesienia kapitału zakładowego. W załączeniu projekt uchwały Zgromadzenia Wspólników w tej materii. Sukcesja uprawnień i obowiązków będzie sukcesją uniwersalną bez potrzeby cesji poszczególnych praw i obowiązków. W skład przedsiębiorstwa wejdą w szczególności:
- nieruchomości oraz prawo użytkowania wieczystego wraz budowlami i budynkami znajdującymi się na tych nieruchomościach,
- ruchomości w postaci sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
- prawa i obowiązki wynikające z umów, a w szczególności umów na dostawę wody i odbiór ścieków,
- księgi i dokumenty związane prowadzeniem przedsiębiorstwa,
- zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Wnioskodawca wyjaśnia, że w skład przedsiębiorstwa nie wchodzą żadne koncesje, autorskie prawa majątkowe, patenty i inne prawa własności przemysłowej, papiery wartościowe.
Wnioskodawca wyjaśniam także, że przedsiębiorstwo znajduje się już w posiadaniu P. sp. z o.o. na podstawie umowy dzierżawy przedsiębiorstwa, a umowa została zgodnie z art. 751 kc.
Pracownicy przedsiębiorstwa zostali już przejęci na podstawie art. 231 kodeksu pracy, przy zawarciu umowy dzierżawy przedsiębiorstwa gdyż kodeks pracy w tej materii nie przewiduje innych rozwiązań.
Składniki majątkowe składające się na przedsiębiorstwo znajdują się w ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Urząd Miejski. Z racji zawarcia umowy dzierżawy przedsiębiorstwa gmina nie tworzyła odrębnej jednostki organizacyjnej w celu wykonywania zadań z zakresu wodociągów i kanalizacji.
Zdarzenia gospodarcze związane z przedmiotem transakcji tj. przychody i koszty oraz należności i zobowiązania, opisuje dzierżawca przedsiębiorstwa tj. P. sp. z o.o. Prowadzona przez nich ewidencja księgowa pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z przedmiotem transakcji od innych zdarzeń gospodarczych niezwiązanych z przedmiotem transakcji. Dowodem tego jest wniosek o zatwierdzenie taryfy (kopia w załączeniu) na okres od 1 lipca 2011r. do 30 czerwca 2012r. sporządzony na podstawie ksiąg rachunkowych.
Przedmiot transakcji może samodzielnie funkcjonować na rynku, gdyż każdy jego nabywca może w chwili nabycia prowadzić na nim działalność gospodarczą w zakresie wodociągów i kanalizacji. Specyfika przedmiotu transakcji uniemożliwia jednocześnie wykorzystanie go do innych celów.
Przedmiotowy zespół składników stanowiący przedsiębiorstwo ma zostać wniesiony jako wkład niepieniężny do spółki P. sp. z o.o., w której wszystkie udziały należą do Gminy.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
W związku z zamiarem wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci majątku przejętego od R. Sp. z o.o. (Umowa przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa z dnia ) oraz majątku będącego własnością Gminy w zamian za udziały do P. sp. z o.o. w której Gmina posiada 100% udziałów, Wnioskodawca zwraca się z pytaniem czy ww. wkład w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, zespół składników w postaci nieruchomości, sieci i urządzeń wodociągowych, oczyszczalni ścieków, przepompowni oraz praw i obowiązków z nimi związanych stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego i w związku z art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wniesienie tego przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego do spółki ze 100 % udziałem Gminy nie jest czynnością podlegającą podatkowi VAT i wskutek wniesienia aportu nie powstanie obowiązek w zakresie zapłaty podatku VAT od wartości tego przedsiębiorstwa.
Pismem z dnia 6 grudnia 2011r. Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko w następujący sposób:
W ocenie Wnioskodawcy zespół składników w postaci nieruchomości, sieci i urządzeń wodociągowych, oczyszczalni ścieków, przepompowni oraz praw i obowiązków z nimi związanych stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego. Przemawia za tym fakt, że stanowi on zorganizowaną całość która służy do prowadzenia działalności w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków i która bez przeszkód może stanowić przedmiot obrotu cywilnoprawnego, czego dowodem jest uprzednie przeniesienie tegoż przedsiębiorstwa na Gminę w wyniku obniżenia kapitału zakładowego R. sp. z o.o., co w ostateczności zarejestrował Sąd Rejonowy. Ten sam zespół składników będzie teraz przedmiotem wkładu niepieżnego.
W związku z art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wniesienie tego przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego do spółki ze 100 % udziałem Gminy nie jest czynnością podlegającą podatkowi VAT i wskutek wniesienia aportu nie powstanie obowiązek w zakresie zapłaty podatku VAT od wartości tego przedsiębiorstwa.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Wniesienie aportu jest dostawą towarów, zważywszy na fakt, że mamy w tym przypadku do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy dostawa ta jest odpłatna, czy nieodpłatna. Na gruncie kodeksu spółek handlowych przyjęcie, że objęcie udziałów w spółce w zamian za aport stanowi odpłatność, nie byłoby możliwe. Jednak tak jak ustawa odrywa się od konstrukcji prawa cywilnego, tak wydaje się w pełni zasadne rozpatrywanie odpłatności jedynie na gruncie ustawy. Z jej przepisów, a także z orzecznictwa TSUE wynika, że odpłatnością będzie uzyskany przez dostawcę benefit (korzyść) każdego rodzaju. Nie ulega wątpliwości, że wniesienie aportu nie jest świadczeniem pod tytułem darmym. Wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść. Z tego względu należy uznać wniesienie aportu za odpłatną dostawę towarów.
Wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego lub cywilnego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu.
W przedmiotowej sprawie przedmiotem aportu jak wskazuje Wnioskodawca będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).
W przypadku gdy przedmiotem aportu będzie przedsiębiorstwo należy mieć na uwadze art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
W myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Pojęcie transakcji zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Zaznaczyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji przedsiębiorstwa. Dlatego też, dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy posłużyć się definicją przedsiębiorstwa sformułowaną w ustawie Kodeks cywilny.
Według art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
- oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
- koncesje, licencje i zezwolenia;
- patenty i inne prawa własności przemysłowej;
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
- tajemnice przedsiębiorstwa;
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem, składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że nie podlegają opodatkowaniu transakcje zbycia przedsiębiorstwa, w tym np. sprzedaż, darowizna czy wniesienie go aportem.
Jak wskazano we wniosku przedmiotem aportu będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów art. 551 Kodeksu cywilnego. Przedsiębiorstwo to może samodzielnie funkcjonować na rynku, gdyż każdy jego nabywca może w chwili jego nabycia prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wodociągów i kanalizacji. Spółka, do której zostanie wniesione przedsiębiorstwo dzierżawi je już na podstawie umowy dzierżawy. Z racji zawarcia umowy dzierżawy przedsiębiorstwa Gmina nie tworzyła odrębnej jednostki organizacyjnej w celu wykonywania zadań z zakresu wodociągów i kanalizacji.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż czynność wniesienia aportem do spółki przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.
Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że przedmiotem wkładu niepieniężnego (przedmiotem transakcji) będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego do czego też odnosiło się stanowisko Wnioskodawcy.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Z powyższych przepisów wynika także, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach