Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 31 grudnia 2009 r. Gmina, w imieniu której działa Urząd Miejski, podpisała umowę o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (Oś priorytetowa 4 - Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, Działanie 4.2. Rewitalizacja miast), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Inwestycja będąca przedmiotem niniejszego opracowania obejmuje:
- promocję projektu,
- koszty Inżyniera Kontraktu wraz z Nadzorem Inwestorskim,
- koszty audytu zewnętrznego,
- opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego,
- opracowanie studium wykonalności projektu,
- opracowanie projektu wielobranżowego,
- roboty budowlane, polegające na:
- modernizacji i przebudowie ulic;
- modernizacji i przebudowie chodników i ciągów pieszych;
- wymianie infrastruktury technicznej (woda, kanalizacja sanitarna, gaz, sieci elektroenergetyczne i oświetlenie ulic, sieci podziemne i napowietrzne, sieć teletechniczna);
- budowie parkingów ogólnodostępnych z niezbędną infrastrukturą (oświetlenie, kanalizacja deszczowa);
- uporządkowaniu zieleni wraz z nowymi nasadzeniami uzupełniającymi;
- izolacji pionowej p.wilgociowej oraz ociepleniu ścian fundamentowych zabytkowych kamienic wzdłuż rewitalizowanych ulic (K., K., K., M.);
- wyeksponowaniu najwartościowszych odkrywek archeologicznych we wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków miejscach;
- realizacji stałego mini targowiska. Mini targowisko wraz ze straganami będą stanowiły zagospodarowanie pustych przestrzeni w tkance urbanistycznej, będą poprzez swoje umiejscowienie poprawiały estetykę rewitalizowanego obszaru poprzez przebudowę placu oraz zakup niezbędnego sprzętu (stragany);
- uczytelnieniu powiązań widokowo-kompozycyjnych pomiędzy układem starego miasta a parkiem miejskim z amfiteatrem;
- wyburzeniu obiektu handlowego w narożniku ulic K. i K.;
- prace archeologiczne, polegające na: opracowaniu programu badań; dokonaniu szczegółowych badań archeologicznych na terenie rynku i podłużnego kwartału przyrynkowego; wykonanie i zatwierdzenie przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków sprawozdania z badań; wskazaniu elementów najwartościowszych z punktu widzenia walorów kulturowych i poznawczych do zachowania,
- prace konserwatorskie: konserwacja wskazanych do zachowania pozostałości zabytkowych budowli, przewiduje się zachowanie elementów kamiennych, murowanych i drewnianych oraz wyeksponowanie znalezisk służących dawnym mieszkańcom do użytku domowego; wykonanie niezbędnych prac zabezpieczających, takich jak uzupełnienia struktury elementów, dokonanie wzmocnień, obudowa elementów, ekspozycja elementów typu: kasety ekspozycyjne lub szklane posadzki, iluminacja i oświetlenie, tablice informacyjne, mała architektura - siedziska, śmietniki.
W kosztach inwestycji Gmina ujmuje podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany i wykazuje do objęcia refundacją. Inwestycja po zrealizowaniu służyć będzie społeczności lokalnej, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym realizuje zadania użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Przedmiotowa inwestycja mieści się w zadaniach własnych gminy określonych w art. 7 cyt. ustawy. Gmina z tytułu wykonywania tych zadań zwolniona jest z podatku VAT. Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W opisywanej sprawie związek z opodatkowaną sprzedażą nie istnieje, tym samym nie jest spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług, związanych z wymienioną we wniosku inwestycją.
Według Gminy - analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny należy zauważyć, iż przedmiotowa inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez Gminę. A zatem podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 będzie kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że w dniu 31 grudnia 2009 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (Oś priorytetowa 4 - Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, Działanie 4.2. Rewitalizacja miast), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przeprowadzona inwestycja mieści się w zadaniach własnych gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną prowadzoną przez Gminę.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że o ile nabywane towary w ramach ww. inwestycji nie posłużą czynnościom opodatkowanym - Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego zadania.
Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy