Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na Państwa pismo, złoż... - Interpretacja - RO/443/11/2005

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 13.01.2005, sygn. RO/443/11/2005, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na Państwa pismo, złożone w dniu 13.12.2004 r., Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia:

1. Ogólne zasady dokonywania korekt deklaracji określone zostały w Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 81 tej ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Przepisy art. 81b Ordynacji podatkowej uzależniają prawo do dokonania korekty deklaracji od postępowania podatkowego lub kontrolnego toczącego się wobec podatnika. Prawo dokonania korekty ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej oraz w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania - w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie lub kontrola. Prawo to przysługuje jednak nadal w zakresie, w jakim w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej nie stwierdzono naruszenia prawa lub nie wydano decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.

Mając na uwadze powyższe nie istnieje możliwość złożenia korekty deklaracji VAT-7 za V i VIII 2004 r., gdyż za te miesiące wydane były decyzje administracyjne (PP/PD/4400/30/2004 i PP/PD/4400/31/2004) stwierdzające nadpłatę w tych miesiącach.

Podatnik powinien zwrócić się do Urzędu Skarbowego z wnioskiem o wznowienie postępowania (art. 241 § 1 Ordynacji podatkowej). Zgodnie bowiem z art. 240 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji nie znane organowi, który wydał decyzję. Do takich zaliczyć można otrzymane przez Spółkę dokumenty niezbędne do zastosowania stawki 0% w stosunku do dostaw dokonanych w tym okresie, a zaliczonych przez podatnika do sprzedaży krajowej.

2. Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Uprawnienia te mają charakter równorzędny i jedynie od podatnika zależy, z którego z nich skorzysta.

3. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług określono w art. 19 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Wynika z niego, że obowiązek podatkowy z tytułu importu usług jest określony analogicznie jak w przypadku usług świadczonych na terytorium kraju. Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, jednak z pewnymi zastrzeżeniami (art. 19 ust. 1). Jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4).

Zgodnie z art. 29 ust. 17 podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Od tak ustalonej kwoty usługobiorca nalicza VAT należny z tytułu importu usługi i dokumentuje tę czynność fakturą wewnętrzną. Podatek należny z tytułu importu usług jest jednocześnie podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu (art. 86 ust. 2 pkt 4).

Poprzez wpis faktury wewnętrznej do ewidencji sprzedaży podatnik rejestruje podatek z tytułu importu usług w miesiącu zaistnienia obowiązku podatkowego oraz w tym samym miesiącu (lub następnym) ujmuje go (fakturę wewnętrzną) w ewidencji zakupów, jako podatek naliczony do odliczenia. Operacje te powinny znaleźć odzwierciedlenie w złożonej za dany miesiąc (lub następny) deklaracji VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu usług (art. 86 ust. 10). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (ust. 11 cyt. przepisu).

Zapis art. 86 ust. 13 przewiduje natomiast obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Możliwość dokonywania takich korekt obwarowano jednak warunkami wynikającymi z art. 81b Ordynacji podatkowej, o których szerzej w pkt 1 pisma.

Mając na uwadze powyższe nie jest możliwe zaewidencjonowanie podatku od towarów i usług należnego i naliczonego w dniu otrzymania faktury (w XI 2004 r.), ponieważ obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstał w VIII 2004 r.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy