Prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu - Interpretacja - IBPP3/443-44/12/LŻ

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 01.02.2012, sygn. IBPP3/443-44/12/LŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012r. (data złożenia 16 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Zakres rzeczowy projektu pn.: () realizowany będzie w okresie od II kwartału 2012 do III kwartału 2013 roku. Przedsięwzięcie współfinansowane będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Poddziałania 7.1.1. Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowej.

Chcąc ubiegać się o dofinansowanie przedsięwzięcia niezbędnym jest określenie czy beneficjent jest płatnikiem VAT oraz czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu definicji wynikającej z ustawy VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7, w której rozliczany jest m.in. podatek należny z tytułu dzierżawy placów, sprzedaży drewna pozyskanego z wycinki drzew w pasie drogowym. Osiągane przychody w postaci opłat pobieranych za czynności wynikające z zarządzania drogami nie generują należnego podatku VAT.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową zobowiązaną do odprowadzania całości pobranych dochodów do budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zmodernizowana infrastruktura drogowa nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub częściowo...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że zakres rzeczowy projektu pn.: realizowany będzie w okresie od II kwartału 2012 do III kwartału 2013 roku. Przedsięwzięcie współfinansowane będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Poddziałania 7.1.1.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu definicji wynikającej z ustawy VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7, w której rozliczany jest m.in. podatek należny z tytułu dzierżawy placów, sprzedaży drewna pozyskanego z wycinki drzew w pasie drogowym. Osiągane przychody w postaci opłat pobieranych za czynności wynikające z zarządzania drogami nie generują należnego podatku VAT. Zmodernizowana infrastruktura drogowa nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...)

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż zmodernizowana infrastruktura drogowa nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego w szczególności wykorzystywania powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach