Temat interpretacji
1. Jaką stawkę VAT należy stosować sprzedając drewno opałowe, które z zakupionego surowca podlega potem pocięciu i łupaniu na mniejsze kawałki, a szybciej zostało zakupione jako drewno okrągłe liściaste, iglaste?
2. Jaką stawkę VAT należy stosować do sprzedaży odpadu tartacznego, który powstaje po przerobie drzewa?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla drewna opałowego oraz odpadów tartacznych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lipca 2011 r. wpłynął wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla drewna opałowego oraz odpadów tartacznych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa drewna (tartak). Zajmuje się Pan przerobem drewna na deski, łaty, belki konstrukcyjne. Ponadto sprzedaje Pan również drewno opałowe oraz pozostałych po przerobie odpadów tartacznych dla ludności i firm. Drzewo nabywane jest w różnych nadleśnictwach w Polsce na podstawie przetargów ogólnodostępnych dla firm z tej branży. Drewno to ma symbol PKWiU 02.20.12.0 tj. drewno okrągłe liściaste oraz symbol PKWiU 02.20.11.0 drewno okrągłe iglaste nabywane ze stawką podatku 23%. Z tego drzewa częściowo produkowane są deski, łaty, belki konstrukcyjne itp., ale również z tego samego surowca wytwarzane jest drewno opałowe, które przed sprzedażą podlega pocięciu w klocki, a następnie pozostaje jeszcze łupane na drobniejsze kawałki. W żadnym z nadleśnictw nie można zakupić gotowego drewna opałowego dla firm, sprzedaż dokonywana jest tylko detalicznie dla ludności, która nie prowadzi działalności gospodarczej z tej branży. Dlatego też we własnym zakresie przerabia Pan ww. drewno (lepszej jakości) na opał (kominkowe itp.). Ponadto sprzedaje Pan również odpady tartaczne powstałe z przerobionego drewna. Drewno kominkowe mieści się w grupowaniu PKWiU 02.20.14.0, a odpady tartaczne, trociny pozostające po przerobie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.11.59.0.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Jaką stawkę VAT należy stosować sprzedając drewno opałowe, które z zakupionego surowca podlega potem pocięciu i łupaniu na mniejsze kawałki, a szybciej zostało zakupione jako drewno okrągłe liściaste, iglaste...
- Jaką stawkę VAT należy stosować do sprzedaży odpadu tartacznego, który powstaje po przerobie drzewa...
Zdaniem Wnioskodawcy, do dnia dzisiejszego ze względu na różne i niejasne interpretacje różnych urzędów skarbowych stosuje Pan na cały asortyment drewna stawkę 23%. Obserwując konkurencję jak również rozmawiając z ludźmi pracującymi w tej branży zdecydował się Pan złożyć wniosek, aby uzyskać poprawną odpowiedź, która potwierdzi, że ma Pan prawo zastosować stawkę podatku w wysokości 8% na drewno opałowe i odpad tartaczny. Drewno opałowe powstaje z drewna okrągłego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 18 mieści się drewno opałowe (PKWiU 02.20.14.0).
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, sprzedaje drewno opałowe (wyrób sklasyfikowany w PKWiU w grupowaniu 02.20.14.0) oraz odpady tartaczne, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 38.11.59.0.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż sprzedaż drewna opałowego, sklasyfikowanego w PKWiU w grupowaniu 02.20.14.0 przy założeniu że podana klasyfikacja jest prawidłowa jest opodatkowana stawką podatku 8% na podstawie ww. art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z pozycją 18 załącznika nr 3 do ustawy.
Natomiast w przypadku sprzedaży odpadów tartacznych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 38.11.59.0, jako nie wymienionych w załącznikach do ustawy przewidujących obniżone stawki podatku, zastosowanie znajdzie stawka podstawowa (23%).
Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy