Temat interpretacji
Skoro przyznane Spółce dofinansowanie do badań przemysłowych nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę, to nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 listopada 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanego Spółce dofinansowania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanego Spółce dofinansowania.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Dnia 21 grudnia 2010 r. została zawarta umowa pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Spółką, o dofinansowanie projektu celowego. Dnia 25 lutego 2011 r. nastąpiło przeniesienie praw i obowiązków wynikających z ww. umowy na rzecz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Na mocy powyższej umowy, Minister udzielił Spółce, której przedmiotem działalności jest m.in. obróbka metali i nakładanie powłok na metale (PKD 2561Z), dofinansowania przeznaczonego na refundację części (50%) kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe (stosowane) w ramach projektu celowego. Przedmiotem projektu jest otrzymanie skutecznego i trwałego zabezpieczenia przed korozją, za pomocą nowego systemu (powłoka cynkowa i lakierowa), poprzez modyfikację technologii cynkowania i malowania, a jego celem jest rozszerzenie zakresu stosowania technologii zabezpieczeń antykorozyjnych tym systemem, w celu zwiększenia trwałości oraz poprawy właściwości i walorów estetycznych powłok. W ramach realizacji projektu przebadany zostanie skład, morfologia i właściwości powierzchniowe powłok cynkowych, w zależności od procesu cynkowania oraz określony zostanie ich wpływ na właściwości powłok lakierowych i na trwałość ww. systemu. Wynikiem realizacji projektu będzie optymalizacja technologii cynkowania i malowania, mająca na celu znaczącą poprawę zabezpieczeń antykorozyjnych tym systemem.
Rezultatem projektu będzie opracowanie i wdrożenie zmian w technologii pozwalającej na uzyskanie powłoki cynkowej, która w połączeniu z odpowiednim systemem lakierowym będzie stanowić system o przedłużonej trwałości i lepszych właściwościach antykorozyjnych w porównaniu z dotychczasowymi oraz o parametrach wykonawczych pozwalających na jej stosowanie. Modyfikacja procesu cynkowania w oparciu o wyniki badań doprowadzi do zwiększenia trwałości i skuteczności zabezpieczenia antykorozyjnego. Reasumując, w wyniku realizacji projektu zostanie zmodyfikowana, już stosowana przez Spółkę, technologia cynkowania, w kierunku uzyskania powłoki cynkowej o optymalnych właściwościach do malowania.
Zgodnie z umową, badania przemysłowe (stosowane) realizowane w ramach projektu celowego są objęte klasyfikacją wyrobów i usług o symbolu 72 - badania naukowe i prace rozwojowe. Prace podzielono na grupy zadań: badania przemysłowe (stosowane), prace rozwojowe oraz prace wdrożeniowe i inwestycyjne. W obrębie tych grup wydzielono tytuły poszczególnych zadań z odpowiednią numeracją, które mają być realizowane w ustalonych terminach. Grupa badań przemysłowych kończy się 15 listopada 2012 r., natomiast termin przeprowadzenia prac wdrożeniowych i inwestycyjnych przypada na okres 1 stycznia 2013 30 czerwca 2013 r. Projekt nie przewiduje prac rozwojowych, a środki przeznaczone na prace rozwojowe wynoszą 0 zł. Spółka otrzyma tylko dofinansowane w wysokości 50% wydatków poniesionych na badania przemysłowe (stosowane). Nakłady na prace wdrożeniowe zostaną poniesie ze środków własnych. Otrzymane dofinansowanie stanowi pomoc publiczną przyznaną na podstawie programu pomocowego pt. Warunki i tryb przyznawania pomocy publicznej na realizację projektów celowych w latach 2011-2012. Do wykonania projektu celowego mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lutego 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów celowych (Dz. U. Nr 31, poz. 161). Rodzaje kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania, są określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 7 listopada 2008 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania pomocy publicznej na realizację projektów celowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1241).
Badania przemysłowe, wykonywane w ramach ww. umowy z dnia 21 grudnia 2010 r., nie są wykonywane na zlecenie. Są to badania, które Spółka prowadzi w celu modyfikacji już stosowanego przez nią procesu cynkowania. Zdecydowała się na realizację projektu ze względu na zapotrzebowanie zgłaszane przez obecnych klientów, jak również sygnał dochodzące z rynku. Klienci Spółki wyrazili zapotrzebowanie na powłokę cynkową, która może być pomalowana w innej technologii niż proszkowa. Obecnie jest to utrudnione, a często niemożliwe.
Dofinansowanie do badań nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę. Realizacja projektu i wdrożenie wyników w praktyce ograniczy zanieczyszczenie środowiska: wód, gleby i powietrza. Spółka chce zaoferować rynkowi powłokę cynkową, która będzie dostosowana do nakładania systemów lakierowych innymi metodami niż malowanie proszkowe kompletnie nowy projekt na rynku. Dzięki badaniom, poza samą powłoką, Spółka będzie oferować doradztwo technologiczne w zakresie nakładani powłok lakierowych. Zapewni to zdecydowaną przewagę konkurencyjną i postawi Spółkę w roli lidera w zakresie produktów zabezpieczonych nowym systemem. Uwzględniając założenia projektu, zmodyfikowana technologia cynkowania umożliwi poprawienie efektywności gospodarczej regionalnych i krajowych odbiorców powłok cynkowanych. Oferta, w wyniku realizacji projektu, nie zmieni się asortymentowo, lecz jakościowo. Obecny produkt nabierze dodatkowych cech. Może wpłynąć pośrednio na wzrost sprzedaży oraz dobry poziom oferowanej usługi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy otrzymane dofinansowanie jest wyłączone z działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie stanowi dotacji w myśl art. 29 ust. 1 i odpowiednio art. 19 ust. 21...
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie jest wyłączone z działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie stanowi dotacji w myśl art. 29 ust. 1 i odpowiednio art. 19 ust. 21.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Powołane przepisy stanowią odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Z powyższych przepisów wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zwiększała podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Dla określenia, czy dane dotacje są, czy nie są opodatkowane, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele projektu realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów, nie ma wpływu na wysokość obrotu.
W świetle zapisów art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Stosownie do brzmienia ust. 21 tego artykułu, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 21 grudnia 2010 r. została zawarta umowa pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Spółką, o dofinansowanie projektu celowego. Dnia 25 lutego 2011 r. nastąpiło przeniesienie praw i obowiązków wynikających z ww. umowy na rzecz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Na mocy powyższej umowy, Minister udzielił Spółce, której przedmiotem działalności jest m.in. obróbka metali i nakładanie powłok na metale, dofinansowania przeznaczonego na refundację 50% kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe (stosowane), w ramach projektu celowego. Przedmiotem projektu jest otrzymanie skutecznego i trwałego zabezpieczenia przed korozją, za pomocą nowego systemu (powłoka cynkowa i lakierowa). Wynikiem realizacji projektu będzie optymalizacja technologii cynkowania i malowania, mająca na celu znaczącą poprawę zabezpieczeń antykorozyjnych. Ww. dofinansowanie do badań nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę, natomiast może wpłynąć pośrednio na wzrost sprzedaży.
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż skoro jak wynika z treści uzupełnienia wniosku przyznane Spółce dofinansowanie do badań przemysłowych nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę, to nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji powyższego, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 19 ust. 21 tej ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy