Opodatkowanie transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz korekta podatku naliczonego. - Interpretacja - IPPP1/443-675/10-4/AW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.09.2010, sygn. IPPP1/443-675/10-4/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Opodatkowanie transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz korekta podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2010r. (data wpływu 29.06.2010r.), uzupełnione pismem nadanym w dniu 25.08.2010r. (data wpływu 30.08.2010r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 13.08.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz korekty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.06.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz korekty podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2007 Spółka nabyła od spółki w upadłości zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Ponieważ ta zorganizowana część przedsiębiorstwa nie sporządzała samodzielnie bilansu, to został naliczony należny podatek VAT, który dla kupującego (Wnioskodawcy) był podatkiem naliczonym i zgodnie z przyjętymi procedurami w swym ostatecznym rozliczeniu odpowiednio pomniejszył podatek należny podlegający wpłacie do Urzędu Skarbowego.

Do obecnej chwili ta zakupiona część przedsiębiorstwa była przygotowywana do rozpoczęcia działalności, jednakże działalności gospodarczej nie podjęto, a nakłady przygotowawcze i związane z właściwym utrzymaniem tej substancji odnoszone były na środki trwałe w budowie, a naliczony podatek VAT z tym związany podlegał rozliczeniu bieżącemu i był ujmowany w rejestrach i deklaracjach VAT jako podatek naliczony.

W obecnej sytuacji gospodarczej Spółka doszła do przekonania, że nie jest możliwym rozpoczęcie działalności gospodarczej w tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa i postanowiła dokonać jej sprzedaży.

W nadesłanym uzupełnieniu Spółka wskazała, iż zbywana zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi zespół składników materialnych. W skład tych składników wchodzą:

  • grunty w ilości 4 działek
  • budynki i budowle w ilości około 40 pozycji
  • maszyny i urządzenia w ilości ponad 200 pozycji
  • materiały (olej opałowy) w ilości ponad 25 tys. ton,

a także inne prawa i obowiązki wynikające z planu zagospodarowania określone szczegółowo w akcie notarialnym dotyczącym sprzedaży.

Zbywana część przedsiębiorstwa stanowi organizacyjne wyodrębniony zakład, który został nabyty przez Spółkę w roku 2007 i był przygotowywany do podjęcia produkcji. W założeniu związanym z kupnem tego zakładu było podjęcie produkcji biopaliwa. Zakład ten nabyty został od firmy spółki w upadłości jako zorganizowana część przedsiębiorstwa upadłej Spółki; określenie, że była to zorganizowana część przedsiębiorstwa wynika z zapisów na str. 8 aktu notarialnego z dnia 25.01.2007 r. rep. A numer oraz z faktury zaliczkowej VAT z dnia 30.01.2007 r.

Zbywana część przedsiębiorstwa może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. U poprzedniego właściciela był to Zakład Produkcji Pasz i Bioetanolu, natomiast w założeniu kupującego w zakładzie tym miał być produkowany bioetonal.

W związku z zaistniałym kryzysem gospodarczym jak i powstałymi trudnościami finansowymi u Wnioskdoawcy faktycznie nie doszło do podjęcia produkcji wspomnianego bioetanolu i ostatecznie podjęto decyzję o sprzedaży tego zakładu.

W kwestii możliwości przyporządkowania należności i zobowiązań to:

  • ze względu na niepodjęcie produkcji nie wystąpiły przychody ze sprzedaży i w związku z tym nie występują też należności
  • co do zobowiązań związanych z zakładem to ich ewidencyjne wyodrębnienie i przyporządkowanie ma charakter bezsporny.

Zbywany majątek będzie obejmował w całości te tytuły, które zostały wymienione powyżej. Transakcja sprzedaży zakładu została zawarta w dniu 10.06.2010 w formie aktu notarialnego jako warunkowa umowa sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy dokonując sprzedaży tejże zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na Spółce ciąży obowiązek w zakresie należnego podatku VAT...

  • Czy dokonując sprzedaży tejże zorganizowanej części przedsiębiorstwa na Spółce ciąży obowiązek korekty naliczonego podatku VAT...

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    W aktualnym stanie prawnym, transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa:

    1. nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
    2. nie powoduje (nie powstaje) konieczności dokonania korekty podatku naliczonego, jaki odliczono przy zakupie środków trwałych oraz innych towarów wchodzących w skład tegoż przedmiotu sprzedaży,

    Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o podatku VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przedmiot sprzedaży spełnia przesłanki definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 2 pkt 27 ustawy o podatku VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej ustawa o VAT") przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Dla potrzeb podatku od towarów i usług zostało zdefiniowane pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

    Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

    W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

    • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
    • zespół ten powinien być organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
    • składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
    • zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

    Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

    Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i art. 552 ustawy Kodeks cywilny.

    Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

    Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku i w uzupełnieniu do wniosku, należy zauważyć, że przedmiotem transakcji zbycia był zakład stanowiący zespół składników materialnych, w skład których wchodzą: 4 działki, budynki i budowle (40 pozycji), maszyny i urządzenia (200 pozycji), materiały oraz prawa i obowiązku wynikające z planu zagospodarowania. Jak wskazała Spółka wyodrębniony majątek stanowił zakład produkcji pasz i bioetanolu, który został nabyty przez Wnioskodawcę w 2007r. i miał służyć do produkcji bioetanolu. W związku z kryzysem gospodarczym, oraz trudnościami finansowymi Spółki nie doszło do uruchomienia produkcji bioetanolu i ostatecznie podjęto decyzję o sprzedaży zakładu. Z opisu stanu faktycznego wynika, że przedmiotem transakcji sprzedaży był majątek przeznaczony do realizacji konkretnego zadania gospodarczego tj. produkcji bioetanolu. Wnioskodawca wskazał również, że możliwe jest wyodrębnienie i przyporządkowanie w prowadzonej ewidencji zobowiązań związanych ze zbywaną zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. W stosunku do należności Spółka wskazała, iż ze względu na niepodjęcie produkcji nie wystąpiły przychody jak również należności. Wyodrębniona część mienia posiada także potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy, zatem może być uznana za zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych.

    W omawianym przypadku zostały spełnione podstawowe kryteria do uznania zbywanych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa tj.:

    • zbywany jest zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązania;
    • zbywany zespół składników majątku jest organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie w formie zakładu;
    • zbywany zespół składników majątku służy do realizacji określonego zadania gospodarczego produkcji bioetanolu;
    • zbywany zespół składników majątku może potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

    W świetle powyższych przepisów, oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, iż zbyty zespół składników można klasyfikować jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem przedmiotowa transakcja korzysta z wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie dyspozycji art. 6 pkt 1 ustawy.

    Odnosząc się z kolei do drugiego pytania dotyczącego obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego stwierdzić należy, iż w myśl art. 91 ust. 9 cyt. ustawy, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Przyjęta w powołanym przepisie (art. 6 pkt 1 ww. ustawy) opcja wyłączenia z opodatkowania zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa powoduje, że zbycie to nie skutkuje w sferze wcześniejszych odliczeń podatku dokonanych przez podatnika zbywcę, co pozostaje w zgodzie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług. Nakłada jednak na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonywania ewentualnych korekt w zakresie podatku naliczonego, do których zobowiązany byłby również zbywca przedsiębiorstwa.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie