Temat interpretacji
Opodatkowanie wniesienia aportem nieruchomości podstawa opodatkowania oraz udokumentowanie tej czynności.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) o opłatę oraz pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) o wyjaśnienie kwestii pełnomocnictwa.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem prowadzącym działalność gospodarczą zamierza wnieść do mającej powstać spółki komandytowej, stanowiącą przedmiot majątku wspólnego nieruchomość niezabudowaną wykorzystywaną w ramach tej działalności. Dla przedmiotowej nieruchomości obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (dalej MPZP), lecz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. MPZP wskazuje na następujące przeznaczenie przedmiotowego gruntu:
§ 74. 1. Dla terenu, oznaczonego na rysunku planu symbolem 2.U.30 o podstawowym przeznaczeniu usług z utrzymaniem istniejącego zagospodarowania z prawem do przebudowy, rozbudowy i nadbudowy ustala się:
- dopuszczenie jako uzupełniającego przeznaczenia terenu funkcji obsługi ruchu samochodowego i pasażerskiego w ramach powierzchni zabudowy podstawowej;
- nieprzekraczalne linie zabudowy według rysunku planu;
- parametry i wskaźniki kształtowania nowej zabudowy podstawowej:
- maksymalna powierzchnia zabudowy 80% działki,
- udział powierzchni biologicznie czynnej minimum 20% powierzchni działki,
- maksymalna wysokość 15 m, dla budynków z dachami płaskimi 12 m do attyki, a dla budynków gospodarczych i garażowych 6 m,
- dachy wielospadowe o kącie nachylenia połaci dachowych 20o 40o, dla budynków gospodarczych i garażowych 0o 45o, zalecana symetria połaci dachowych, dopuszczenie dachów płaskich,
- kolor dachów jednolity,
- wysokość ogrodzeń maksimum 1,70 m, zakaz stosowania prefabrykowanych elementów betonowych w części frontowej działki, zalecane sytuowanie ogrodzeń w jednej linii z sąsiadującymi;
- parametry i wskaźniki kształtowania nowej zabudowy uzupełniającej:
- maksymalna powierzchnia zabudowy działki 20% zabudowy podstawowej,
- obowiązują ustalenia ppkt 3 lit. b, c, d, e, f;
- parametry i wskaźniki kształtowania istniejącej zabudowy podstawowej i uzupełniającej w przypadku przebudowy, rozbudowy i nadbudowy, z zachowaniem odpowiednich ustaleń jak dla zabudowy nowej w ramach dokonywanej zmiany;
- utrzymanie istniejących podziałów własnościowych;
- brak stref ochrony konserwatorskiej;
- utrzymanie istniejącej obsługi w zakresie komunikacji:
- obsługa poszczególnych działek z ulic oraz zgodnie z rysunkiem planu,
- obowiązek zapewnienia pełnych potrzeb parkingowych w granicach działki zgodnie z § 221;
- w zakresie infrastruktury technicznej ustala się:
- obowiązek podłączenia do istniejących systemów infrastruktury technicznej, a w przypadku braku obowiązuje podłączenie po ich wykonaniu,
- ogrzewanie z preferencją dla paliw ekologicznie czystych,
- obowiązują ustalenia szczegółowe rozdziału 6.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
W jaki sposób należy określić podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług, jeśli wniesienie aportem przedmiotowej nieruchomości podlega opodatkowaniu tym podatkiem...
Zdaniem Wnioskodawczyni, jeśli wniesienie aportem przedmiotowej nieruchomości niezabudowanej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to dla określenia podstawy opodatkowania, w przedmiotowym stanie faktycznym nie może znaleźć zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.t.u.), gdyż w przypadku wniesienia przez wspólników wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, nie powstaje kwota należna w zamian za przedmiot wkładu. Formą ekwiwalentu dla Zainteresowanej w zamian za ten wkład będzie w tym przypadku ogół praw i obowiązków wynikających z udziałów w spółce osobowej. W konsekwencji do określenia podstawy opodatkowania należy zastosować przepis art. 29 ust. 9 ustawy, zgodnie z którym w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.
Stosownie do art. 2 pkt 27b u.p.t.u. przez wartość rynkową rozumieć należy całkowitą kwotę jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju. W przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się w odniesieniu do towarów kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy.
Jak wskazano na wstępie wartość wkładu zostanie określona przez strony w umowie aportu jako wartość netto, bez podatku od towarów i usług. Umowa Spółki będzie przedstawiać zatem wartość netto transakcji aportu czyli wartość przedmiotu aportu po pomniejszeniu o należny podatek od towarów i usług, jak to określa art. 29 ust. 9 ustawy.
Stąd też wartość rynkowa przedmiotu aportu określona przez strony w umowie aportu jest rzeczywistą wartością aportu, stanowiącą podstawę opodatkowania dla przedmiotowej czynności, która winna zostać wskazana na fakturze VAT, dokumentującej wniesienie aportu do Spółki jako wartość netto.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą podatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22 art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.
W przypadku dokonania czynności wniesienia niezabudowanej nieruchomości do spółki osobowej prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesiony grunt, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesioną nieruchomość. Stąd też w powyższym przypadku podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia gruntu w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy.
Przez wartość rynkową, zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
- w odniesieniu do towarów kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
- w odniesieniu do usług kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamierza wnieść do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę.
W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy, wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku.
Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podstawy opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę.
Natomiast w zakresie opodatkowania aportu nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę oraz w zakresie udokumentowania czynności wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia odpowiednio Nr ILPP2/443-1066/10-5/JK oraz Nr ILPP2/443-1066/10-7/JK z dnia 11 października 2010 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP2/443-1066/10-5/JK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1066/10-7/JK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu