Temat interpretacji
Odliczenie podatku VAT przy realizowaniu projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 01 września 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) i z dnia 01 października 2010 r. (data wpływu 05 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. Termomodernizacja budynku Radia jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. Termomodernizacja budynku Radia. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 01 września 2010 r. oraz 01 października 2010 r.o brakujące informacje dotyczące opisanego zdarzenia przyszłego, sformułowanie drugiego zapytania oraz własne stanowisko w sprawie w związku z kolejnym pytaniem.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Miasto jest podatnikiem podatku VAT, składa wniosek o częściowe umorzenie pożyczki z WFOŚiGW udzielonej na zadanie pn. Kanalizacja sanitarna. Środki z umorzenia zostaną przeznaczone na zadanie pn. Termomodernizacja budynku Radia .
Do wniosku o częściowe umorzenie pożyczki wymagana jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług.
W wyniku uzupełnienia z dnia 01 września 2010 r. podano następujące informacje:
- Efekty przedmiotowego projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi (umowa dzierżawy) w niewielkim zakresie. Miejski Ośrodek Kultury z siedzibą jest dzierżawcą zabudowanej nieruchomości oznaczonej numerem działki 10/5 o powierzchni 0,1822 ha, położonej przy ul., z przeznaczeniem na działalność Miejskiego Ośrodka Kultury siedzibę Radia.
Umowa dzierżawy zawarta jest na okres 3 lat od dnia 25 września 2008 r. do dnia 24 września 2011 r. Opłata z tytułu czynszu dzierżawnego w wysokości 1.200,00 zł brutto rocznie, płatna na dzień 30 marca każdego roku. Odprowadzany podatek VAT z tego tytułu w miesiącu kwietniu stanowi kwotę 216,39 zł.
Termin realizacji zadania inwestycyjnego pn. Termomodernizacja budynku Radia przypada na okres od lipca do października 2010 r.
Miejski Ośrodek Kultury jest jednostką budżetową Miasta. Według ewidencji gruntów ww. nieruchomość jest własnością Gminy Miasto, użytkownik Miejski Ośrodek Kultury. - Zakres rzeczowy zadania inwestycyjnego jw. obejmuje wykonanie prac:
- docieplenie ścian zewnętrznych nad terenem i poniżej poziomu terenu. Zastosowana zostanie metoda lekka-mokra, bezspoinowa, klejenie płyt styropianu do ściany wraz z okołkowaniem oraz tynk akrylowy pow. 513,66 m 2,
- docieplenie poddasza: użytkowego i nieużytkowego pow. 186,21 m 2,
- wyminę stolarki okiennej i drzwiowej pow. 41,09 m 2,
- docieplenie ościeży pow. 141,20 m2,
- wymianę instalacji odgromowej na ścianach.
- odkopanie ścian piwnicznych, naprawa i uzupełnienie tynków zewnętrznych,
- wykonanie nowej izolacji pionowej ścian piwnic,
- naprawa i wykonanie okładzin schodów zewnętrznych,
- wymian opasek betonowych przy budynku,
- naprawa i malowanie krat i drzwiczek metalowych (okienne, drzwiowe, barierki bhp, drzwiczki ścienne),
- naprawa i malowanie kominów,
- wymiana rur spustowych i obróbek blacharskich,
- pomalowanie pokrycia dachu (blachy).
- powierzchnia zabudowy 186,20 m 2,
- kubatura 1.992,00 m 3,
- wysokość budynku 11.80 m.
Faktury na zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego będą wystawiane na Miasto. Zapłata zobowiązań z tego tytułu będzie realizowana przez Miasto.
VAT należny za okres roku 2010 z tytułu umowy dzierżawy budynku Radia stanowi kwotę 216,39 zł i został odprowadzony do Urzędu Skarbowego w Skierniewicach. Koszt całkowity zadania inwestycyjnego pn. Termomodernizacja budynku Radia stanowi kwotę 153.495,63 zł, w tym podatek VAT ok. 10.000 zł.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Miasto, zarejestrowane jako podatnik podatku od towarów i usług, do rozliczeń podatkowych w zakresie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Prezydenta Miasta, dla realizacji projektu inwestycyjnego, dofinansowanego ze środków umorzenia pożyczki z WFOŚiGW, ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. Termomodernizacja budynku Radia zadnie jest sklasyfikowane jako gminne własne z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)...
W uzupełnieniu wniosku z dnia 01 września 2010 r. Miasto zadało dodatkowe pytanie.
Jeżeli będzie możliwość odliczenia podatku VAT, to w jakiej wysokości i w jakim terminie...
Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilnoprawnych. Przy realizacji projektów inwestycyjnych, częściowo finansowanych środkami WFOŚiGW, nie może odliczyć podatku VAT, a zatem podatek VAT traktować należy jako kwalifikowany.
W odniesieniu do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT realizacja projektu nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi w zakresie, w którym przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z § 1 ust. 2 Statutu Miasta, Miasto jest miastem na prawach powiatu. Pod pojęciem Miasto należy rozumieć Gminę Miasto. Reasumując zapis statutu miasto jest zarówno gminą jak i powiatem.
W uzupełnieniach wniosku z dnia 01 września 2010 r. i z dnia 01 października 2010 r. Miasto poinformowało, iż podatek VAT od umowy dzierżawy zawartej pomiędzy Miastem, a podległą jednostką budżetową Miejskim Ośrodkiem Kultury dotyczącej budynku Radia został odprowadzony w miesiącu kwietniu 2010 r. w kwocie niewspółmiernie niskiej do podatku VAT, który będzie występował w fakturach za realizację inwestycji, a rozpoczęcie inwestycji przypadało na miesiąc lipiec 2010 r. Wnioskodawca nie odlicza i nie będzie odliczał podatku od towarów i usług od faktur związanych z realizacją inwestycji w związku z wystawieniem faktury za dzierżawę obiektu. Środki otrzymane z tytułu dzierżawy są niewspółmiernie niskie (0,78%) do kosztów związanych z realizacją inwestycji. Poza tym inwestycja będzie rozliczana w ciągu roku, a w bieżącym faktura za dzierżawę była wystawiana w miesiącu marcu i podatek został odprowadzony w miesiącu kwietniu 2010 r. do Urzędu Skarbowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegajacych temu podatkowi.
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, wówczas w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Stosownie do treści art. 87 ust. 2 zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Szczegółowo zasady otrzymywania zwrotu kwot podatku naliczonego zostały określone w przepisach art. 87 ust. 5a i następnych.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należą m. in. zadania z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami art. 7 ust. 1 pkt 9, cyt. ustawy.
Z opisu sprawy wynika, iż Miasto będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składa wniosek o częściowe umorzenie pożyczki z WFOŚiGW udzielonej na zadanie pn. Kanalizacja sanitarna . Środki z umorzenia zostaną przeznaczone na zadanie p.n. Termomodernizacja budynku Radia. Efekty przedmiotowego projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi (umowa dzierżawy). Miejski Ośrodek Kultury z siedzibą w jest dzierżawcą nieruchomości przy z przeznaczeniem na działalność Miejskiego Ośrodka Kultury siedzibę Radia Po dokonaniu termomodernizacji budynku, mieszczącego siedzibę Radia pomieszczenia w nim znajdujące się nie będą użyczane, ani wynajmowane osobom trzecim przez najemcę Miejski Ośrodek Kultury. Wszystkie pomieszczenia w budynku są wykorzystywane przez rozgłośnię na pomieszczenia studyjne, redakcyjne, biurowe i zaplecze techniczne.
W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
W świetle powyższego Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, ponieważ przedmiotowe czynności są wykonywane na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.
Wobec powyższego Zainteresowany ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi związane z termomodernizacją budynku, w którym mieści się Radio związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (umową dzierżawy).
Reasumując, Wnioskodawca realizując inwestycję pn. Termomodernizacja budynku Radia , będzie miał możliwość do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki z tym projektem związane w zakresie, w jakim wydatki nimi udokumentowane wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, na zasadach, co do wielkości i terminu określonych w art. 87 ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu