
Temat interpretacji
Czy w sytuacji, gdy wypłacana premia pieniężna powiązana jest ze świadczeniem określonych usług marketingowych, promocyjnych oraz technicznych, stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i winna być udokumentowana fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu 2 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 czerwca 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka prowadzi działalność handlową w zakresie obrotu artykułami elektrycznymi, elektrotechnicznymi, telekomunikacyjnymi, osprzętem elektroinstalacyjnym, siłowym, jak również kablami i przewodami elektrycznymi i telekomunikacyjnymi. Ponadto jest udziałowcem K. Sp. z o.o. z siedzibą w W. K. Sp. z o.o. w interesie udziałowców oraz firm stowarzyszonych koordynuje proces zaopatrzenia, negocjuje warunki handlowe, prowadzi działalność promocyjną oraz marketingową. Dostawcami towarów będących przedmiotem obrotu są wiodący producenci szeroko rozumianego sprzętu elektrycznego i elektrotechnicznego, zarówno polscy, jak i zagraniczni. W większości przypadków z dostawcami zawierane są trójstronne umowy handlowe, które określają warunki współpracy dla wszystkich podmiotów wchodzących w skład K. Sp. z o.o. W indywidualnych przypadkach zawierane są indywidualne umowy pomiędzy Spółką oraz konkretnym dostawcą sprzętu. Umowy handlowe określają między innymi rabaty na określone grupy asortymentowe produktów oferowanych przez danego producenta, jak również wynagrodzenie należne odbiorcom za osiągnięcie określonego wolumenu zakupów (premie pieniężne). W niektórych przypadkach wypłata premii pieniężnej uwarunkowana jest świadczeniem przez Spółkę usług marketingowych, promocyjnych, technicznych, polegających na odpowiedniej ekspozycji produktów, dystrybucji materiałów reklamowych, promocji produktów wśród odbiorców, odpowiedniego doboru sprzętu i szeroko rozumianego doradztwa w zakresie towarów stanowiących wolumen handlowy danego producenta. W innych przypadkach premia pieniężna nie jest powiązana z jakimikolwiek świadczeniem ze strony Spółki i stanowi jedynie wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotów. Umowy handlowe określają miesięczny, kwartalny, półroczny, a w niektórych przypadkach roczny okres rozliczeniowy. Premia pieniężna stanowi odpowiedni procent w stosunku do przekroczenia określonego pułapu obrotów netto. Wysokość wynagrodzenia przysługującego Spółce określona jest procentowo od wielkości obrotu u danego producenta na poszczególnych grupach asortymentowych. Wynagrodzenie należne nie jest powiązane z konkretnymi dostawami, ale z całym wolumenem dostaw w okresie rozrachunkowym.
W przypadku jeżeli z danym dostawcą nie jest zawarta trójstronna umowa handlowa, podmioty wchodzące w skład K. Sp. z o.o. zaopatrują się w produkty producenta w jednym z podmiotów wchodzących w skład K. Sp. z o.o., który ma zawartą umowę z przedmiotowym dostawcą. W takim przypadku na mocy porozumień zawartych pomiędzy członkami konsorcjum wypłata przez dostawcę premii pieniężnej rodzi obowiązek wypłaty tej premii podmiotowi dokonującemu zakupu. W takim przypadku Wnioskodawca z jednej strony jest podmiotem otrzymującym wynagrodzenie z tytułu premii pieniężnej, a z drugiej strony podmiotem dokonującym wypłaty tegoż wynagrodzenia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w sytuacji, gdy wypłacana premia pieniężna powiązana jest ze świadczeniem określonych usług marketingowych, promocyjnych oraz technicznych, stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i winna być udokumentowana fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie z tytułu premii pieniężnej, jeżeli jest powiązane z dodatkowymi czynnościami promocyjnymi, marketingowymi oraz technicznymi mieści się w definicji usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca uważa, że każde odpłatne świadczenie, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu, mieści się w definicji usługi. Działania firmy polegają na odpłatnym świadczeniu określonych czynności, które w całości stanowią usługę, za którą Wnioskodawca otrzymuje określone w umowie wynagrodzenie i określone jako procent od obrotu u danego kontrahenta na poszczególnych grupach asortymentowych.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowe usługi, za świadczenie których otrzymuje wynagrodzenie zwane premią pieniężną, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych oraz winny być udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez podatnika na rzecz nabywcy usługi, tj. kontrahenta po wykonaniu usługi w terminie 7 dni od zakończenia okresu rozliczeniowego określonego w umowie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. 347 ze zm.) wskazuje, że świadczenie usług oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.
Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.
Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.
Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca na podstawie zawartych umów handlowych, otrzymuje premie pieniężne, wypłata która uwarunkowana jest świadczeniem przez Spółkę dodatkowych czynności w postaci usług marketingowych, promocyjnych, technicznych, doradczych mających wpływ na intensyfikację sprzedaży.
A zatem w tym konkretnym przypadku, o ile wynikające z zawartych umów handlowych czynności (działania marketingowe i promocyjne) są rzeczywiście wykonywane przez Spółkę i mają wpływ na wypłatę wynagrodzenia, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone świadczenie. Co za tym idzie usługi te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i powinny być dokumentowane fakturą VAT przez otrzymującego to wynagrodzenie,
Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
