Temat interpretacji
stawka podatku dla sprzedaży wraz z montażem w budynkach mieszkalnych rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz rolet i żaluzji wewnętrznych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2010r. (data wpływu 11 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2010r. (data wpływu 29 października 2010r.) oraz pismem z dnia 8 listopada 2010r. (data wpływu 8 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży wraz z montażem w budynkach mieszkalnych rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz rolet i żaluzji wewnętrznych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 29 października 2010r. (data wpływu 29 października 2010r.) oraz pismem z dnia 8 listopada 2010r. (data wpływu 8 listopada 2010r.), w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla sprzedaży wraz z montażem w budynkach mieszkalnych rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz rolet i żaluzji wewnętrznych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji, sprzedaży i montażu rolet wewnętrznych i zewnętrznych.
Wnioskodawczyni kupuje materiał i produkuje rolety, roletki z tkanin. Z reguły te rolety są sprzedawane bez montażu.
Wnioskodawczyni produkuje również żaluzje wewnętrzne pionowe z tworzywa.
Zajmuje się również produkcją i montażem rolet zewnętrznych na zamówienie w budynkach mieszkalnych i lokalach użytkowych. Podobnie jest z produkcją rolowanych bram garażowych w budynkach mieszkalnych.
Materiały do produkcji rolet Wnioskodawczyni kupuje ze stawką 22%. Na każde zamówienie spisywana jest umowa na wyrób i montaż rolet.
W pismach z dnia 29 października 2010r. oraz z dnia 8 listopada 2010r. Wnioskodawczyni wskazała, iż:
- PKOB budynków mieszkalnych, w których wykonywany jest montaż rolet zewnętrznych, bram garażowych, żaluzji i rolet wewnętrznych: PKOB 11,
- PKWiU wyrobów, które są sprzedawane przez Wnioskodawczynię z
montażem:
25.23.14-70.1 Zewnętrzne osłony okienne i drzwiowe i ich części
25.23.14-70.11 Żaluzje fasadowe i ich części
25.23.14-70.12 Rolety profilowane i ich części
25.23.14-70.15 Moskitiery i ich części
25.23.14-70.16 Markizy i ich części
25.23.14-70.2 Wewnętrzne osłony okienne i drzwiowe i ich części
25.23.14.70.21 Żaluzje poziome i ich części,
25.23.14.70.22 Żaluzje pionowe i ich części,
25.23.14.70.23 Rolety i ich części
25.23.14-70.24 Plisy i ich części
17.40.22-10.20 Markizy i rolety, moskitiery i pozostałe osłony drzwiowe i okienne i ich części
28.12.10-30.50 Bramy i ich części.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy sprzedaży wraz z montażem w budynkach mieszkalnych rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz rolet i żaluzji wewnętrznych...
Zdaniem Wnioskodawczyni, produkcję i sprzedaż wraz z montażem rolet zewnętrznych oraz bram garażowych montowanych w budynkach mieszkalnych Wnioskodawczyni traktuje jako usługi budowlano montażowe i uważa, że może zastosować stawkę VAT 7%.
Jednocześnie uważa, że w przypadku rolet zewnętrznych i bram garażowych montowanych w budynkach niemieszkalnych należy zastosować stawkę VAT 22%.
W piśmie z dnia 29 października 2010r. Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż nie oczekuje interpretacji dotyczącej budynków niemieszkalnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl przepisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych ().
Przy czym zgodnie z treścią ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
Zgodnie z treścią art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.
Stosownie do przepisu § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:
- robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
- obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.
Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Obniżona do 7% stawka podatku przewidziana jest obecnie jedynie dla usług budowlanych oraz dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, nie dotyczy natomiast materiałów budowlanych, zatem zastosowanie prawidłowej stawki podatku wymaga ustalenia czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy też świadczy usługę.
Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (), zaś przez świadczenie usług, o którym mowa w tym przepisie, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Analiza treści wyżej przytoczonych przepisów (art. 7 i art. 8 ustawy) prowadzi do wniosku, że konkretne świadczenia wykonywane przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej mogą być albo dostawą towarów, albo świadczeniem usług. Wyznacznikiem tego, czy dana czynność jest dostawą towarów, czy świadczeniem usług jest jej istota prawna oraz sposób odniesienia do towaru w kontekście regulacji zawartych w klasyfikacji statystycznej.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).
Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może się zwrócić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji, sprzedaży i montażu rolet wewnętrznych i zewnętrznych.
Wnioskodawczyni kupuje materiał i produkuje rolety, roletki z tkanin. Z reguły te rolety są sprzedawane bez montażu.
Wnioskodawczyni produkuje również żaluzje wewnętrzne pionowe z tworzywa.
Zajmuje się również produkcją i montażem rolet zewnętrznych na zamówienie w budynkach mieszkalnych i lokalach użytkowych. Podobnie jest z produkcją rolowanych bram garażowych w budynkach mieszkalnych.
Materiały do produkcji rolet Wnioskodawczyni kupuje ze stawką 22%. Na każde zamówienie spisywana jest umowa na wyrób i montaż rolet.
PKOB budynków mieszkalnych, w których wykonywany jest montaż rolet: PKOB 11, natomiast PKWiU wyrobów, które są sprzedawane przez Wnioskodawczynię z montażem:
25.23.14-70.1 Zewnętrzne osłony okienne i drzwiowe i ich części
25.23.14-70.11 Żaluzje fasadowe i ich części
25.23.14-70.12 Rolety profilowane i ich części
25.23.14-70.15 Moskitiery i ich części
25.23.14-70.16 Markizy i ich części
25.23.14-70.2 Wewnętrzne osłony okienne i drzwiowe i ich części
25.23.14.70.21
Żaluzje poziome i ich części,
25.23.14.70.22 Żaluzje pionowe i ich części,
25.23.14.70.23 Rolety i ich części
25.23.14-70.24 Plisy i ich części
17.40.22-10.20 Markizy i rolety, moskitiery i pozostałe osłony drzwiowe i okienne i ich części
28.12.10-30.50 Bramy i ich części.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), grupowanie 25.23.14 obejmuje Drzwi, okna i ościeżnice drzwiowe oraz progi; okiennice, żaluzje i podobne wyroby oraz ich części, grupowanie 17.40.22 Płachty i plandeki, żagle do łodzi, desek windsurfingowych lub pojazdów lądowych, markizy, rolety przeciwsłoneczne, namioty i wyroby kempingowe, natomiast grupowanie 28.12.10 Elementy metalowe stolarki budowlanej. Grupowania te obejmują zatem towary w rozumieniu ustawy o VAT.
Z powyższego wynika, że jeżeli producent montuje lub instaluje wyrób własny, jego czynność klasyfikowana jest w grupowaniu obejmującym dany wyrób. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług skutkuje to tym, iż czynność ta stanowi dostawę towarów, a nie usługę.
W konsekwencji prawidłową stawką podatku jest w takim przypadku stawka przypisana do dostawy towaru, tj. 22%.
Zatem, należy stwierdzić, iż montaż w budynkach mieszkalnych rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz rolet i żaluzji wewnętrznych należy traktować jako dostawę towarów i tym samym opodatkować stawką właściwą dla dostawy danego towaru, czyli stawką 22%.
Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 224. poz. 1799 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
W poz. 14 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia wymieniono montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach