Temat interpretacji
Stawka podatku obowiązującej przy świadczeniu usług montażu drzwi, okien oraz schodów drewnianych wykonywanych przez Wnioskodawcę.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 25 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług montażu drzwi, okien oraz schodów drewnianych wykonywanych przez Wnioskodawcę jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług montażu drzwi, okien oraz schodów drewnianych wykonywanych przez Wnioskodawcę.
W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie: produkcji pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa - 16.23.Z, zakładania stolarki budowlanej - 43.32.Z (wg PKD 2007). Zamierza Pan wykonywać usługi polegające na montażu schodów, drzwi i okien drewnianych własnej produkcji w mieszkaniach i w domach mieszkalnych krajowych klientów - według ich zamówień. Ustna lub pisemna umowa ze zleceniodawcą będzie obejmować kompleksową usługę i tak będzie ona wyceniana, całościowo za gotowe (zmontowane u klienta) okna, drzwi lub schody, a nie odrębnie za materiał i robociznę. Nie ma zatem podstaw do wyłączania z wartości usługi, kwot dotyczących materiałów wykorzystywanych do jej świadczenia.
Materiał do realizacji zamówień będzie pochodził z drewna surowego nabywanego głównie w lasach państwowych lub od prywatnych właścicieli lasów, przecieranego następnie w tartaku lub we własnym zakresie, w prowadzonym przez Pana zakładzie stolarskim. Przewiduje Pan również zakup przetartej tarcicy wprost w tartakach lub u innych dostawców.
Drzwi i okna, a także elementy schodów, tj. stopnie, tralki, poręcze i inne elementy drewniane -zwane dalej półwyrobami - będą wykonywane w prowadzonym przez Pana zakładzie stolarskim. Drewno, tarcica, ww. półwyroby, jak również okna lub drzwi bez montażu, nie będą przedmiotem sprzedaży w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Przedmiotem sprzedaży będą natomiast gotowe drzwi, okna oraz schody drewniane zmontowane przez Pana lub Pana pracowników w mieszkaniu lub w budynku mieszkalnym klienta.
W trakcie montażu nieuniknione będzie wzajemnie dopasowywanie do siebie, a także do elementów lokalu (ścian, podłogi, stropu), poszczególnych, przygotowanych wcześniej standardowych półwyrobów - elementów schodów. Dopasowywanie będzie polegało na indywidualnych pomiarach poszczególnych elementów schodów (np. stopni) oraz przycinaniu szablonowych półwyrobów do ustalonych wymiarów. Następnie elementy drewniane schodów będą łączone ze sobą oraz z konstrukcją budynku (lokalu) metodą klejenia i/lub skręcania.
Ze względu na indywidualną specyfikę każdego zamówienia (wielkość dostępnej powierzchni na schody w danym mieszkaniu, wysokość pomieszczenia, nierówności ścian i podłoża) przewiduje się - na etapie produkcji półwyrobów - brak możliwości precyzyjnego, indywidualnego dopasowania poszczególnych elementów schodów do kształtu pomieszczenia oraz nierówności ścian i podłoża. Będzie to możliwe dopiero na etapie montażu schodów u klienta.
Według Pana oceny ww. czynności należy zakwalifikować zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r., jako roboty budowlane wykończeniowe (45.4), z dalszym doprecyzowaniem jako: 45.42.1 - Roboty związane z montażem stolarki budowlanej, w tym 45.42.13-00.00 Roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować przy świadczeniu ww. usług: 7%, czy 22%, przy realizacji zamówień wykonania wraz z montażem: drzwi, okien oraz schodów drewnianych w lokalach mieszkalnych lub w budynkach mieszkalnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, w ww. sytuacji winna być stosowana stawka podatku w wysokości 7%. Stanowisko to w zakresie sprzedaży z montażem schodów drewnianych zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 22 października 2008 r. nr ITPP1/443-648/08/BK.
Zdaniem Pana w zakresie montażu drzwi i okien przez ich producenta, rozporządzenie Ministra Finansów wprowadza preferencyjną stawkę 7% (pkt 14 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia), jeżeli montaż ten odbywa się w obiektach budownictwa mieszkaniowego.
Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - preferencyjną stawkę 7% podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W dalszych ustępach tego artykułu ustawodawca zdefiniował budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym określił m. in. limity powierzchni użytkowych dla mieszkań - do 150 m2, a także dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych - do 300 m2.
Ponadto § 37 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, obniża się do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku do 7%, w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego w odniesieniu do powierzchni użytkowych przekraczających wyżej opisane limity.
W związku z powyższym - według Pana oceny - jeżeli okna, drzwi i schody drewniane będą montowane w mieszkaniach lub w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 - należy stosować stawkę podatku w wysokości 7%. Natomiast w przypadkach, gdy okna, drzwi lub schody będą montowane w lokalach użytkowych, pomieszczeniach gospodarczych, albo w lokalach lub budynkach niemieszkalnych - należy stosować stawkę podstawową podatku, tj. 22%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z ust. 3 ww. przepisu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (...).
Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
I tak według art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Stawkę podatku, o której mowa w ww. wskazanym przepisie, stosuje się w myśl ust. 12 tego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z ust. 12a tego artykułu - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.
W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Zgodnie z 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
W myśl ust. 12c cytowanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.
Zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) zwanego dalej rozporządzeniem - w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
- robót budowlano montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
- obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12c ustawy.
Według norm zawartych w przytoczonych przepisach, 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.
Ustawa o podatku od towarów i usług m.in. poprzez brzmienie art. 2 pkt 12 - odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.
Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalne jednorodzinne, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe.
W § 6 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, postanowiono, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
W poz. 14 załącznika nr 1 do rozporządzenia, który stanowi listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, wskazano montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r., w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:
- prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
- prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
- instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.
Z treści złożonego wniosku wynika, że zamierza Pan wykonywać na terytorium kraju usługi polegające na montażu schodów, drzwi i okien drewnianych własnej produkcji w mieszkaniach i w domach mieszkalnych, zgodnie z zamówieniami klientów. Ustna lub pisemna umowa ze zleceniodawcą będzie obejmować kompleksową usługę i będzie wyceniana całościowo za gotowe (zmontowane u klienta) okna, drzwi lub schody, a nie odrębnie za materiał i robociznę. Według Pana oceny ww. czynności należy zakwalifikować zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r., jako roboty budowlane wykończeniowe (45.4), z dalszym doprecyzowaniem: 45.42.1 - Roboty związane z montażem stolarki budowlanej, w tym 45.42.13-00.00 Roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej.
Na tym tle powziął Pan wątpliwość dotyczącą stawki podatku obowiązującej do ww. czynności.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, iż do realizowanych przez Pana czynności, polegających na wytworzeniu i montażu drzwi, okien oraz schodów, o ile sklasyfikowane są jak wskazano we wniosku - jako roboty budowlane, wykonywanych w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11), zastosowanie będzie miała 7% stawka podatku, właściwa ze względu na rodzaj robót. Natomiast w przypadku, gdy okna, drzwi lub schody będą montowane w lokalach użytkowych, pomieszczeniach gospodarczych lub budynkach niemieszkalnych - należy stosować stawkę, podstawową podatku, tj. 22%.
Podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a wyłączną odpowiedzialność za prawidłową pod względem statystycznym, jak i podatkowym identyfikację świadczonych usług ponosi podatnik. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
W związku z powyższym niniejsza interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego wydana została w oparciu o przedstawioną we wniosku klasyfikację statystyczną.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Referencje
ITPP1/443-648/08/BK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy