Temat interpretacji
Miejsce świadczenie usługi najmu rusztowań.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010 r. (data wpływu 18 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.) oraz pismem z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kwalifikacji oraz miejsca świadczenia usług montażu/demontażu i najmie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kwalifikacji oraz miejsca świadczenia usług montażu/demontażu i najmie. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.) oraz pismem z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.), w których doprecyzowano opis sprawy oraz przedstawiono dokument, z którego wynika prawo do reprezentacji Spółki.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca podpisał z kontrahentem z Niemiec umowę na wykonanie, dostawę i montaż absorbera na terenie Niemiec. W związku z realizacją ww. prac, podpisał z podwykonawcą z Niemiec umowę na montaż/demontaż i wynajem rusztowań na terenie Niemiec. Firma podwykonawcza za wykonane usługi obciążyła Zainteresowanego fakturą z 19% stawką podatku VAT, ze względu na fakt, że wykonane usługi są związane z nieruchomością położoną na terenie Niemiec.
Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że rusztowanie to tymczasowa konstrukcja, umożliwiająca pracę na wysokości od dwóch do kilkudziesięciu metrów ponad podłożem (ziemią, podłogą pomieszczenia, powierzchnią pokładu statku itp.), tzn. poza zasięgiem rąk stojącego człowieka. Z definicji rusztowania są w pełni montowane i demontowane, można je przenieść oraz uruchomić w innym miejscu, tzn. zmontować i zdemontować w innym miejscu. Rusztowania są wykorzystywane do pracy przy budowie absorberów i zbiornika resztek, które są obiektami budowlanymi związanymi trwale z gruntem.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy usługi polegające na montażu/demontażu i najmie rusztowań należy zakwalifikować jako związane z nieruchomością i miejscem ich opodatkowania jest miejsce gdzie nieruchomość jest położona...
Zdaniem Wnioskodawcy, niemiecka firma podwykonawcza wystawiła poprawnie faktury tj. z podatkiem VAT stosowanym do miejsca położenia nieruchomości. Podmiot ten jest podatnikiem niemieckiego podatku VAT oraz wykonuje usługi (montaż/demontaż) i najem na terenie Niemiec, które są związane z nieruchomością i w związku z tym miejscem ich opodatkowania jest miejsce gdzie nieruchomość jest położona Niemcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca podpisał z kontrahentem z Niemiec umowę na wykonanie, dostawę i montaż absorbera na terenie Niemiec. W związku z realizacją ww. prac, podpisał z podwykonawcą z Niemiec umowę na montaż/demontaż i wynajem rusztowań na terenie Niemiec. Firma podwykonawcza za wykonane usługi obciążyła go fakturą zawierającą podatek od wartości dodanej, ze względu na fakt, że w jej ocenie wykonane usługi są związane z nieruchomością położoną w Niemczech.
Należy zwrócić uwagę na fakt, iż przedmiotem tej umowy jest, co do istoty, jedna usługa, na którą w rzeczywistości składają się poszczególne elementy, m.in. montaż i demontaż rusztowań. Prace te z uwagi na ich specyfikę stanowią integralną część usługi wynajmu rusztowań (aby wynająć rusztowanie konieczny jest jego montaż i demontaż na budynkach). Między przedmiotowymi usługami istnieje zatem nierozerwalny związek, gdyż niewykonanie montażu (demontażu) rusztowania nie zapewnia możliwości pełnego jego wykorzystania. W ramach tego świadczenia, zdaniem tut. Organu, ma więc miejsce nabycie jednej usługi, o tym samym przeznaczeniu a mianowicie usługi najmu rusztowań.
W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
- ilekroć jest mowa o podatniku
rozumie się przez to:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
- podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż Zainteresowany spełnia definicję podatnika w myśl powołanego przepisu.
Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.
Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.
Wyjątkiem od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy jest świadczenie usług związanych z nieruchomościami.
Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e ustawy).
Zdaniem tut. Organu, w przedmiotowej sprawie usługi świadczone przez podwykonawcę na rzecz Wnioskodawcy, polegające na najmie rusztowań wraz z ich montażem i demontażem, które są wykorzystywane do pracy przy budowie absorberów i zbiornika resztek, będących obiektami budowlanymi związanymi trwale z gruntem, mogą być zakwalifikowane jako związane z nieruchomością, a zatem w celu określenia miejsca ich świadczenia (opodatkowania) zastosowanie znajduje zasada wyrażona w art. 28e ustawy.
Biorąc pod uwagę analizę powołanych przepisów oraz przedstawiony przez Zainteresowanego stan faktyczny tut. Organ stwierdza, że miejscem świadczenia (opodatkowania) usług najmu rusztowań wraz z ich montażem i demontażem jako usług związanych z nieruchomościami znajdującymi się na terenie Niemiec jest miejsce położenia nieruchomości, czyli Niemcy. W związku z powyższym, niemiecka firma podwykonawcza za wykonane przez siebie usługi poprawnie wystawiła faktury na Spółkę.
Reasumując, usługi polegające na najmie rusztowań wraz z ich montażem/demontażem, będące przedmiotem pytania Zainteresowanego, należy zakwalifikować jako związane z nieruchomością, gdzie miejscem ich podatkowania jest miejsce położenia nieruchomości, stosownie do powołanego art. 28e ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dodatkowo informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu