1. Czy będąc właścicielem firmy jednoosobowej, Wnioskodawca może wystawić sobie fakturę sprzedaży (marża ok. 10%) powiększoną o 7% podatek od towarów ... - Interpretacja - ITPP1/443-844a/10/DM

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 16.11.2010, sygn. ITPP1/443-844a/10/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

1. Czy będąc właścicielem firmy jednoosobowej, Wnioskodawca może wystawić sobie fakturę sprzedaży (marża ok. 10%) powiększoną o 7% podatek od towarów i usług i nie korygować podatku naliczonego przy zakupie materiałów dotyczących budowy domu?
2. Czy należałoby zmienić przeznaczenie inwestycji i skorygować podatek naliczony w momencie podjęcia decyzji o przekazaniu budynku na własny użytek?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 15 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania budynku na cele osobiste i korekty podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 15 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania budynku na cele osobiste i korekty podatku naliczonego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem firmy jednoosobowej. Rozpoczął budowę budynku mieszkalnego w celu dalszej sprzedaży - w ramach działalności developerskiej. Obecnie Wnioskodawca rozważa sprzedaż tego budynku dla siebie. W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Inwestycja została rozpoczęta od momentu zakupu działki pod budowę budynku wielorodzinnego, tj. od dnia 22 grudnia 2008 r. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. budynku. Planowane jest przekazanie budynku na własny użytek w trakcie budowy - w stanie surowym, zamkniętym. Przekazaniu podlegać będzie cały budynek w celu jego modernizacji (na mieszkanie 1-rodzinne) oraz wykończenia pod tzw. klucz. Przekazanie budynku na cele osobiste powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca odliczał podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy będąc właścicielem firmy jednoosobowej, Wnioskodawca może wystawić sobie fakturę sprzedaży (marża ok. 10%) powiększoną o 7% podatek od towarów i usług i nie korygować podatku naliczonego przy zakupie materiałów dotyczących budowy domu...
  2. Czy należałoby zmienić przeznaczenie inwestycji i skorygować podatek naliczony w momencie podjęcia decyzji o przekazaniu budynku na własny użytek...

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu), należy wystawić fakturę VAT z zastosowaniem 7% stawki podatku i nie korygować podatku naliczonego. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że zmiana przeznaczenia inwestycji i skorygowanie podatku w momencie podjęcia decyzji o tej zmianie jest także możliwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei z art. 41 ust. 12 cyt. ustawy wynika, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (7%), stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy zwolnienie dotyczy dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów;

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkowość realizacji określonego w ww. przepisie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru (usługi) do realizacji czynności opodatkowanej (np. w sytuacji, gdy towar został ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu) - powoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Szczegółowe zasady sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego określone zostały szczegółowo w przepisach art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast z art. 106 ust. 7 ww. ustawy wynika, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął realizację budowy budynku mieszkalnego z zamiarem jego sprzedaży, dokonując odliczenia podatku od towarów i usług. Obecnie Wnioskodawca rozważa przekazanie całego budynku, w stanie surowym zamkniętym, na cele osobiste.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że czynność polegająca na przekazaniu budynku mieszkalnego na cele osobiste, mieści się w pojęciu dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Przekazanie to nie ma żadnego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a przy jego budowie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego, z którego to uprawnienia Wnioskodawca skorzystał, co oznacza, że zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towarów z odpłatna dostawa towarów. Z tych też względów, jak słusznie zauważył Wnioskodawca, czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku właściwej dla przekazywanego towaru, tj. 7% stawki podatku zgodnie z art. 41 ust. 12 ww. ustawy. W niniejszej sprawie brak jest bowiem podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a cyt. ustawy, jako że Wnioskodawca zamierza przekazać budynek na własne potrzeby w trakcie budowy, w stanie surowym zamkniętym, a zatem nie zostaną spełnione warunki uprawniające do zwolnienia określone tymi przepisami.

Ponadto opisana czynność powinna zostać udokumentowana fakturą wewnętrzną w myśl art. 106 ust. 7 ustawy, a nie - jak wskazuje Wnioskodawca - fakturą VAT. Faktura VAT jest bowiem dowodem mającym na celu udokumentowanie transakcji pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami - dostawcą i nabywcą. Z art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przez pojęcie sprzedaży rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Z kolei przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie praw (na inny podmiot) do rozporządzania towarem jak właściciel. Zatem już z samych przepisów podatkowych wynika, iż nie można sprzedać towaru samemu sobie. W takiej sytuacji mamy do czynienia z przekazaniem przez podatnika towaru należącego do jego przedsiębiorstwa na cele osobiste podatnika, co przy spełnieniu opisanych na str. 3 niniejszej interpretacji kryteriów, również podlega opodatkowaniu. W przypadku nieodpłatnego przekazania towarów na potrzeby osobiste, a zatem gdy brak jest konkretnego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu dokonania tej czynności, wystawiana jest wyłącznie faktura wewnętrzna, przy czym podstawę opodatkowania należy ustalić w oparciu o art. 29 ust. 10 ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

W świetle powyższych wyjaśnień, wskazać należy, że pogląd Wnioskodawcy w kwestii również dopuszczalności skorygowania podatku naliczonego w momencie przekazania budynku na cele osobiste jest nieprawidłowy. Jak bowiem zaznaczono przekazanie budynku na cele osobiste podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako zrównane z odpłatną dostawą towarów. W analizowanym przypadku brak jest zatem podstaw do dokonywania korekt z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z tych też względów, pomimo podzielenia w części stanowiska Wnioskodawcy, dokonując jego całościowej oceny, uznać należało je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy