Czy korzystając z prawa zwolnienia rejestracji jako czynnego podatnika VAT, Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od d... - Interpretacja - IBPP1/443-773/10/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.10.2010, sygn. IBPP1/443-773/10/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy korzystając z prawa zwolnienia rejestracji jako czynnego podatnika VAT, Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów w tym będących przedmiotem realizacji projektu unijnego?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. organu 16 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów towarów (środków trwałych, wyposażenia itp.), w tym będących przedmiotem realizacji projektu unijnego w przypadku prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności wyłącznie zwolnionej od podatku VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów towarów (środków trwałych, wyposażenia itp.), w tym będących przedmiotem realizacji projektu unijnego w przypadku prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności wyłącznie zwolnionej od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje założenie działalności gospodarczej na dzień 1 stycznia 2011r. Profilem przedsięwzięcia będzie prowadzenie biura profesjonalnej obsługi kadrowej.

Zakup środków trwałych, jak i innych elementów wyposażenia biura, Wnioskodawca chciałby po części sfinansować środkami unijnymi. Poczynione przez Wnioskodawcę biznes plan oraz inne kalkulacje przyszłych przychodów w latach 2011-2014 (możliwych do osiągnięcia w ww. branży), nie przekroczą kwoty 150.000,00 zł (słownie: sto pięćdziesiąt tysięcy złotych). Wobec powyższego faktu, Wnioskodawca chciałby skorzystać z prawa (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. ze zm. o podatku od towarów i usług) zwolnienia z obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy korzystając z prawa zwolnienia rejestracji jako czynnego podatnika VAT z uwagi na niższe od progowych (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. ze zm. o podatku od towarów i usług) względem planowanych przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów towarów (środków trwałych, wyposażenia itp.), w tym będących przedmiotem realizacji projektu unijnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będąc czynnym podatnikiem VAT, Wnioskodawca nie będzie posiadał prawa odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupywanych towarów (środków trwałych, wyposażenia biura itp.), w tym będących przedmiotem realizacji projektu unijnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje założenie działalności gospodarczej na dzień 1 stycznia 2011r. Profilem przedsięwzięcia będzie prowadzenie biura profesjonalnej obsługi kadrowej. Zakup środków trwałych, jak i innych elementów wyposażenia biura, Wnioskodawca chciałby po części sfinansować środkami unijnymi. Poczynione przez Wnioskodawcę biznes plan oraz inne kalkulacje przyszłych przychodów w latach 2011-2014 (możliwych do osiągnięcia w ww. branży), nie przekroczą kwoty 150.000,00 zł (słownie: sto pięćdziesiąt tysięcy złotych). Wobec powyższego faktu, Wnioskodawca chciałby skorzystać z prawa (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. ze zm. o podatku od towarów i usług) zwolnienia z obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów towarów (środków trwałych, wyposażenia biura itp.) w tym będących przedmiotem realizacji projektu unijnego tj. brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawcy nie będzie zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych m.in. w związku z realizacją projektu unijnego. Tym samym brak będzie możliwości uzyskania zwrotu, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Jednakże należy zaznaczyć, że w przypadku utraty przez Wnioskodawcę prawa do zwolnienia lub rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT, które wiązałoby się ze zmiana przeznaczenia zakupionych towarów, zmianie może ulec również prawo do odliczania podatku naliczonego, dlatego należy mieć na uwadze ewentualną korektę, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie będzie zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach