Temat interpretacji
Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i tym samym sfinansowanie środkami unijnymi wydatków poniesionych na ww. zadania w wartości brutto?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 16 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach Programu Leader jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach Programu Leader. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 16 kwietnia 2010 r.), w którym doprecyzowano przedstawiony stan faktyczny.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktycznego.
Wnioskodawca Stowarzyszenie jest osobą prawną, który bierze udział w realizacji Programu Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (Fundusze UE).
Stowarzyszenie powstało w 2006 r. i prowadzi działalność statutową. Stowarzyszenie nigdy nie było płatnikiem podatku VAT i nigdy nie figurowało w ewidencji płatników podatku VAT. Jednakże w styczniu 2009 r. dokonując zmian w KRS Stowarzyszenie zostało wpisane do Rejestru Przedsiębiorców.
Realizując Program Leader w 2009 r. Stowarzyszenie dokonywało zakupów np. materiałów biurowych, sprzętów biurowych, usług, w których wystąpił podatek VAT.
Stowarzyszenie wskazało, iż w związku z brakiem możliwości odzyskania podatku VAT, kwalifikowało wszystkie zakupy jako brutto. Obecnie Stowarzyszenie oczekuje na zwrot (refundację) poniesionych wydatków brutto.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, iż nigdy nie był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Gdyby Zainteresowany był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT wykonywane czynności (usługi inne nie związane z Programu Leader) byłyby opodatkowane podatkiem VAT.
Wnioskodawca wskazał, iż dokonuje zakupów materiałów i usług w celu realizacji Programu Leader w ramach którego nie osiąga przychodów tym samym nie wykonuje on czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.
Istota Programu Leader polega na wsparciu różnych działań społecznych i gospodarczych, podejmowanych przez środowiska lokalne dla wszechstronnego rozwoju, a więc jakości życia, różnicowania aktywności gospodarczej, edukacji, rozszerzenia lokalnego rynku pracy itd. Jako podstawę Programu Leader przyjęto nowe podejście do rozwoju obszarów wiejskich, oddolne, partnerskie i zintegrowane, czyniąc z hasła aktywizacji społeczności lokalnej cel działania.
Program Leader jest częścią programu operacyjnego: Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 i jest wdrażany w latach 2007-2013.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z zaistniałym zdarzeniem istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i tym samym sfinansowanie środkami unijnymi wydatków poniesionych na ww. zadania w wartości brutto...
Zdaniem Wnioskodawcy, stowarzyszenie, które nie było i nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, po zrealizowaniu w 2009 r. zadań nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT z powodu braku prawnych możliwości oraz statusu podatnika zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Według art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z tym zastrzeżeniem, na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jest osobą prawną, który bierze udział w realizacji Programu Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (Fundusze UE). Zainteresowany nigdy nie był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Wnioskodawca wskazał, iż dokonuje zakupów materiałów i usług w celu realizacji Programu Leader w ramach którego nie osiąga przychodów tym samym, nie wykonuje on czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.
Istota Programu Leader polega na wsparciu różnych działań społecznych i gospodarczych, podejmowanych przez środowiska lokalne dla wszechstronnego rozwoju, a więc jakości życia, różnicowania aktywności gospodarczej, edukacji, rozszerzenia lokalnego rynku pracy itd. Jako podstawę Programu Leader przyjęto nowe podejście do rozwoju obszarów wiejskich, oddolne, partnerskie i zintegrowane, czyniąc z hasła aktywizacji społeczności lokalnej cel działania.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeśli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczącego wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania w ramach Programu Leader.
Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Dodatkowo w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu