opodatkowanie dostawy katalogów handlowych, drukowanych materiałów reklamowych, materiałów biurowych (notesy) do kontrahentów z Unii Europejskiej - Interpretacja - IBPP3/443-896/09/ŁW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.02.2010, sygn. IBPP3/443-896/09/ŁW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

opodatkowanie dostawy katalogów handlowych, drukowanych materiałów reklamowych, materiałów biurowych (notesy) do kontrahentów z Unii Europejskiej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2009r. (data wpływu 23 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2010r. (data wpływu 26 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy katalogów handlowych, drukowanych materiałów reklamowych, materiałów biurowych (notesy) do kontrahentów z Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2009r. (data wpływu 26 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy katalogów handlowych, drukowanych materiałów reklamowych, materiałów biurowych (notesy) do kontrahentów z Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług UE prowadzi głównie działalność wydawniczą, zajmuje się produkcją wyrobów z papieru i tektury oraz produkcją opakowań z papieru i tektury, wydawaniem książek, gazet oraz w małym zakresie świadczeniem usług introligatorskich i poligraficznych. Drukarnia chce wejść z produkcją wyrobów na rynek Unii Europejskiej m.in. do Włoch i Niemiec i produkować pod konkretnie otrzymane zamówienie od kontrahentów będących czynnym podatnikiem podatku VAT UE potwierdzonym, katalogi handlowe (PKWiU 22.22.12-00.10), notesy (PKWiU 22.22.20-15.90), materiały reklamowe (PKWiU 22.22.12-00.2) wytworzone z materiałów własnych Wnioskodawcy (papier, farby, płyty CTP) na podstawie projektu przekazanego przez kontrahenta. Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT

Wnioskodawca wystawi fakturę VAT ponieważ miejscem dostawy będzie Polska, ze stawką 0% na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy o VAT z zachowaniem warunków art. 42 ustawy o VAT.

Główna działalność Wnioskodawcy została sklasyfikowana przez GUS pod następującymi numerami PKD (wg klasyfikacji 2007r.):

  • pozostała działalność wydawnicza 58.19.Z,
  • produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury 17.29.Z,
  • produkcja opakowań z papieru i tektury 17.21.Z.

Wyroby będące w przyszłości przedmiotem dostawy do Unii Europejskiej będą sklasyfikowane jako pozostała działalność wydawnicza 58.19.Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie działał zgodnie z prawem podatkowym opodatkowując w Polsce dostawę wyprodukowanych towarów do kontrahentów z Unii Europejskiej, typu katalogi handlowe, drukowane materiały reklamowe, materiały biurowe (notesy), oraz czy będzie prawidłowe zastosowanie do przedmiotowych dostaw towarów stawki VAT 0% na podstawie art. 41 ustawy o VAT przy zachowaniu warunków art. 42 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie zgodne z prawem podatkowym opodatkowane ze stawką VAT 0% dostawy katalogów handlowych, drukowanych materiałów reklamowych czy drukowanych materiałów biurowych typu notesy do krajów Unii Europejskiej, jeżeli kontrahenci będą podatnikami podatku od wartości dodanej zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ jest to dostawa towarów do Unii Europejskiej wyprodukowanych z materiałów będących własnością Wnioskodawcy (papier, farby, płyty CTP). Wytworzenie przedmiotowych towarów odbywa się podczas skomplikowanego procesu produkcyjnego na koszt i odpowiedzialność Drukarni, a wyprodukowane wyroby są własnością Drukarni do momentu wydania lub dostarczenia kontrahentowi. Przedmiotem transakcji w żadnym przypadku nie będzie usługa druku z powierzonego materiału, a gotowy wyrób, który do momentu wydania kontrahentowi będzie własnością Drukarni.

Zdaniem Wnioskodawcy opodatkowanie ww. dostawy do Unii Europejskiej w Polsce stawką VAT 0% przy zachowaniu warunków art. 41 ustawy o VAT będzie prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego o uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. mport towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W świetle przepisu, tj. art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ustawa o VAT dla swoich własnych potrzeb definiuje pojęcie dostawa towarów. Nie można w związku z tym utożsamiać dostawy towarów na gruncie VAT z cywilnoprawną umową dostawy, na mocy której dostawca zobowiązuje się do wytworzenia rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku oraz do ich dostarczenia częściami albo periodycznie, a odbiorca zobowiązuje się do odebrania tych rzeczy i do zapłacenia ceny. Istotne więc będzie, czy przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu będzie towar przenoszący prawo do rozporządzania nim jak właściciel. Przez towar jak już wcześniej wskazano rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W sytuacji zatem, gdy drukarnia przekazuje swojemu zleceniobiorcy (wydawcy) katalogi handlowe, materiały reklamowe bądź notesy mamy do czynienia z przekazaniem rzeczy ruchomych, w myśl wskazanego art. 2 pkt 6 ustawy o VAT towarów. Kwestią przesądzającą dla ustalenia, czy to przekazanie jest dostawą towarów w rozumieniu przepisów o VAT będzie więc ustalenie, czy w następstwie tej czynności doszło do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jeżeli katalogi handlowe, materiały reklamowe i notesy (rzeczy ruchome) są wytworzone z materiałów własnych drukarni takich jak np.: papier, farby, płyty CTP, które składają się na ich rzeczową postać to stwierdzić należy, że prawo ich posiadania ma drukarnia. Jeśli więc drukarnia swoje ekonomiczne władztwo nad wytworzonymi towarami przeniesie na inny podmiot, to tym samym dokona dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Przepis ust. 1, zgodnie z art. 13 ust. 2, stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Ponadto zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca bedący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług UE prowadzi głównie działalność wydawniczą, zajmuje się produkcją wyrobów z papieru i tektury oraz produkcją opakowań z papieru i tektury, wydawaniem książek, gazet oraz małym zakresie świadczeniem usług introligatorskich i poligraficznych. Wnioskodawca chce wejść z produkcją wyrobów na rynek Unii Europejskiej m.in. do Włoch i Niemiec i produkować pod konkretnie otrzymane zamówienie od kontrahentów będących czynnymi podatnikami podatku VAT UE, katalogi handlowe (PKWiU 22.22.12-00.10), notesy (PKWiU 22.22.20-15.90), materiały reklamowe (PKWiU 22.22.12-00.2) wytworzone z materiałów własnych Wnioskodawcy (papier, farby, płyty CTP) na podstawie projektu przedstawionego przez kontrahenta.

Odnosząc powyżej przedstawiony stan prawny do zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku należy stwierdzić, że transakcje dostawy towarów tj. katalogów handlowych, materiałów reklamowych i notesów dokonywane przez Wnioskodawcę, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE do kontrahentów z Włoch i Niemiec, którzy również są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami dla potrzeb podatku od wartości dodanej spełnia przesłanki określone w art. 13 ust. 2 i ust. 6 ustawy o VAT do uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosownia stawki podatku w wysokości 0%, jeżeli będzie posiadać stosowne dokumenty potwierdzające dostarczenie towarów do nabywcy kontrahenta z Włoch lub z Niemiec.

Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju w przypadku gdy przewóz towarów zlecany jest przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. kopia faktury,
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

- zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Natomiast w przypadku, gdy dokumenty wymienione w cyt. wyżej art. 42 ust. 3 nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami w świetle art. 42 ust. 11 cytowanej ustawy o VAT, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, a w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztu frachtu,
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,
  4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z powyżej zaprezentowanego stanu prawnego wynika, że w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów potwierdzających jednoznacznie dostarczenie towarów do nabywcy kontrahenta z Włoch lub z Niemiec wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów będzie opodatkowana stawką 0%.

Reasumując, przedmiotowa sprzedaż (dostawa) dokonana przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług VAT-UE katalogów handlowych (PKWiU 22.22.12-00.10), notesów (PKWiU 22.22.20-15.90), materiałów reklamowych (PKWiU 22.22.12-00.2) wykonanych z materiałów własnych kontrahentom z Włoch i Niemiec zidentyfikowanych dla potrzeb podatku od wartości dodanej będzie dostawą wewnatrzwspólnotową w rozumieniu art. 13 ww. ustawy. Przedmiotowa dostawa będzie opodatkowana stawką 0% przy spełnieniu warunków i posiadaniem odpowiednich dokumentów wskazanych w art. 42 ustawy o VAT. W przypadku niedochowania warunków zawartych w art. 42 ww. ustawy dostawa będzie opodatkowana według stawek właściwych dla danego towaru w kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Pokreślić jednakże należy, że prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wynika z innej podstawy prawnej niż wskazana we wniosku. Tut. organ pragnie wyjaśnić, iż warunki stosowania stawki o której mowa w art. 41 ust. 3 ww. ustawy zostały określone w art. 42 ust. 1 ww. ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca w art. 41 ustawy o VAT. Powyższe nie przeszkodziło jednakże w uznaniu za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy odnośnie stosowania stawki 0% dla dostawy wewnątrzwspolonotowej przedmiotowych wyrobów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach