Możliwość odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanego projektu nie związanego z czynnościami opodatkowanymi. - Interpretacja - ITPP2/443-1047/09/EŁ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.02.2010, sygn. ITPP2/443-1047/09/EŁ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanego projektu nie związanego z czynnościami opodatkowanymi.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 24 lutego 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą Lokalna Strategia Rozwoju Oś IV Program Rozwoju Obszarów Wiejskich jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 24 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą Lokalna Strategia Rozwoju Oś IV Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Lokalna Grupa Działania jest Związkiem Stowarzyszeń powołanym do realizacji Programów Leader, dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Złożyła wniosek w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski na wybór Lokalnej Grupy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ramach przewidzianych działań planuje sfinansować następujące koszty: utrzymanie biura, w tym: koszty zakupu materiałów biurowych, sprzętu informatycznego (IT), sprzętu biurowego, usług pocztowych, prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, druk materiałów informacyjnych, koszty spotkań informacyjnych, udział w targach i imprezach promocyjnych, koszty szkoleń dla pracowników, członków zarządu i rady decyzyjnej. Celem realizowanego projektu będzie zapewnienie funkcjonowania LGD, która będzie pełnić funkcję lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego Jej działaniem (gmin, stowarzyszeń, przedsiębiorców, rolników, instytucji kultury). Będzie nieodpłatnie szkoliła, doradzała, zachęcała swymi działaniami promocyjnymi do składania wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Osi IV Leader. Następnie będzie przeprowadzała postępowania konkursowe i wskazywała te projekty, które najbardziej wpisują się w Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie wyżej wymienionych projektów i rozliczenia finansowe będą już prowadzone z Urzędem Marszałkowski. LGD będzie jedynie mogła realizować projekty współpracy z innymi Grupami, dotyczącymi wymiany doświadczeń. Wszelkie usługi dla ww. beneficjentów będzie świadczyła nieodpłatnie. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie wyłączną Jej własnością i będzie wykorzystywane jedynie na Jej potrzeby. W wyniku realizacji projektu nie osiągnie żadnych dochodów. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Lokalna Grupa Działania nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w ww. przepisie. Nie składała i nie składa deklaracji VAT-7. Nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy LGD przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z realizacją projektu sfinansowanego z funduszy unijnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w pkt 47 wniosku przepisy art. 86-88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 8 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 7 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, LGD nie będzie mogła obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu, sfinansowanego ze środków funduszy unijnych. Nie będzie związku z czynnościami opodatkowanymi a środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w § 8 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że przedmiotowe prawo, które nie ma bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Przepisy rozdziału 9 ww. rozporządzenia są odzwierciedleniem rozdziału 10 obowiązującego do dnia 30 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Lokalna Grupa Działania, nie będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożyła wniosek w konkursie na wybór Lokalnej Grupy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Projekt dofinansowany będzie ze środków Unii Europejskiej. W ramach przewidzianych działań wszelkie usługi (szkolenie, doradzanie, zachęcanie działaniami promocyjnymi do składania wniosków o dofinansowanie) dla beneficjentów będzie świadczyła nieodpłatnie. Zakupione towary i usługi (m.in. materiały biurowe, sprzęt informatyczny i biurowy, usługi pocztowe, usługi prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, usługi druku materiałów informacyjnych, zakupy związane ze spotkaniami informacyjnymi i szkoleniami) w wyniku realizacji projektu pozostaną wyłączną Jej własnością i będą wykorzystywane jedynie na Jej potrzeby. W wyniku realizacji projektu nie osiągnie żadnych dochodów a powstałe efekty nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w oparciu o wskazane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., ponieważ środki, które otrzyma nie będą środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy