Temat interpretacji
Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z rewitalizacją budynków użyteczności publicznej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2010r. (data wpływu 2 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie dokonane zostały i będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie dokonane zostały i będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawcą projektu pn. jest Gmina L. B. Końcowym Beneficjentem będą wszyscy mieszkańcy Gminy jak również interesanci spoza jej granic.
Zakres zadania będzie obejmował wykonanie następujących prac:
Przedszkole Publiczne nr 1: docieplenie ścian, malowanie elewacji frontowej wraz z odnowieniem detali architektonicznych, renowacja drzwi wejściowych, wymiana stolarki okiennej, izolacje pionowe ścian wraz z drenażem, wymianę rur kanalizacji deszczowej odwodnienie terenu i połaci dachowej,
Przedszkole Publiczne nr 2: renowacja i malowanie elewacji elementy ceglane, izolacja pionowa ścian fundamentowych wraz z drenażem, wymianę rur kanalizacji deszczowej z rur spustowych i drenażu, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę dachu przybudówki, przebudowę schodów zewnętrznych kamiennych,
Ratusz: remont elewacji, remont i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę pokrycia dachowego, remont i częściowa wymiana elementów konstrukcyjnych dachu i poddasza, przemurowanie kominów, montaż instalacji odgromowej, wymiana rynien i rur spustowych.
Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane w wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.
Powstała infrastruktura poprawi wizerunek miasta poprzez odnowienie wybranych budynków użyteczności publicznej. Całość infrastruktury jest w administracji Gminy, która będzie dbać o prawidłowe jej użytkowanie, aby zapewnić bezpieczeństwo dla wszystkich korzystających z niej osób
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie dokonane zostały i będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. ...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji przedmiotowej inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, obiektów administracyjnych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 8, 15 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. i ubiegać się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Zakres zadania będzie obejmował wykonanie następujących prac:
Przedszkole Publiczne nr 1: docieplenie ścian, malowanie elewacji frontowej wraz z odnowieniem detali architektonicznych, renowacja drzwi wejściowych, wymiana stolarki okiennej, izolacje pionowe ścian wraz z drenażem, wymianę rur kanalizacji deszczowej odwodnienie terenu i połaci dachowej
Przedszkole Publiczne nr 2: renowacja i malowanie elewacji elementy ceglane, izolacja pionowa ścian fundamentowych wraz z drenażem, wymianę rur kanalizacji deszczowej z rur spustowych i drenażu, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę dachu przybudówki, przebudowę schodów zewnętrznych kamiennych,
Ratusz: remont elewacji, remont i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę pokrycia dachowego, remont i częściowa wymiana elementów konstrukcyjnych dachu i poddasza, przemurowanie kominów, montaż instalacji odgromowej, wymiana rynien i rur spustowych.
Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane w wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.
W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, nie będą związane w wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych), to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie dokonane zostały i będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. powstałe w efekcie projektu mienie nie będzie generowało podatku należnego dla Wnioskodawcy).
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę infrastruktury powstałej wyniku zrealizowanego projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach