Temat interpretacji
Wystawianie faktur elektronicznych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08.02.2010 r. (data wpływu 15.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur elektronicznych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.02.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur elektronicznych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka S.A. (zwana dalej Spółką) zamierza zawrzeć z kontrahentem porozumienie o współpracy w zakresie elektronicznej wymiany danych. Zgodnie z zapisami ww. porozumienia na jego mocy Spółka oraz jej kontrahent, podpisując porozumienie, akceptują wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej, zgodnie z paragrafem 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).
Spółka zamierza w ww. porozumieniu zawrzeć zastrzeżenie, że akceptacja wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej nie dotyczy faktur wystawionych z tytułu nie zwrócenia opakowań zwrotnych (tj. faktur o których mowa w paragrafie 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług).
Dla faktur wystawionych na opakowania zwrotne Spółka zamierza przewidzieć jedynie formę pisemną faktur VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy zgodnie z art. 106 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) akceptacja przez odbiorcę wystawiania i przesyłania w formie elektronicznej faktur VAT może dotyczyć tylko niektórych faktur VAT, tj. czy odbiorca może udzielić akceptacji na wystawianie i przesyłanie faktur VAT w formie elektronicznej, wystawianych z tytułu dostawy tylko określonych towarów lub świadczenia tylko określonych usług...
W sytuacji Spółki czy porozumienie, o którym mowa wyżej, stanowiące obustronną akceptację wystawiania i przesyłania faktur VAT w formie elektronicznej, musi dotyczyć wszystkich faktur VAT występujących w obrocie pomiędzy Spółką a jej kontrahentem, czy też Spółka oraz jej kontrahent mogą w ww. porozumieniu zawrzeć zastrzeżenie, że akceptacja nie dotyczy faktur VAT na opakowania zwrotne, dla których to przewidują jedynie formę pisemną...
Spółka stoi na stanowisku, że przepisy regulujące wystawianie i przesyłanie faktur VAT w formie elektronicznej, nie zawierają zastrzeżenia, że akceptacja przez odbiorcę wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej dotyczy wszystkich wystawianych na rzecz odbiorcy faktur VAT.
Zgodnie z art. 106 ust 1 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani wystawić fakturę (...). Zgodnie z ust. 8 ww. przepisu minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowo zasady wystawiania faktur VAT, dane, które powinny zawierać oraz sposób ich przechowywania. Na podstawie tej delegacji ustawowej wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).
Art. 106 ust. 10 ustawy o VAT przewiduje delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia sposobu i warunków wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, na podstawie której wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania o raz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).
Zgodnie z paragrafem 3 ust. 1 ww. rozporządzenia faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.
Zdaniem Spółki ww. przepisy nie ograniczają w żaden sposób możliwości odbiorcy do akceptacji wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej tylko w stosunku do faktur wystawianych z tytułu dostawy określonych towarów albo świadczenia określonych usług.
Zdaniem Spółki w przypadku jeżeli odbiorca udzieli akceptacji wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z zastrzeżeniem, że akceptacja nie dotyczy faktur na opakowania zwrotne, Spółka będzie zobowiązana, jako podatnik podatku od towarów i usług z tytułu dostawy towarów, wystawiać faktury VAT w formie elektronicznej do dnia cofnięcia akceptacji przez odbiorcę, za wyjątkiem faktur na opakowania zwrotne, dla których Spółka nie uzyska akceptacji i które będzie zobowiązana wystawiać w formie pisemnej, na zasadach określonych w rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur (...).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy ().
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych przewidują dwie formy wystawianych faktur, tzw. papierową i elektroniczną.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 10 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie faktur elektronicznych.
Rozporządzenie reguluje sposoby i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organom podatkowym faktur przesyłanych drogą elektroniczną.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury, zwanej dalej akceptacją. Akceptacja nie jest jednorazowa (dla pojedynczej faktury), lecz ma charakter trwały. Raz wyrażona akceptacja umożliwia wystawcy sporządzanie i wysyłanie faktur elektronicznych dla danego odbiorcy, aż do czasu jej wycofania.
Wyrażenie akceptacji umożliwia wystawcy sporządzanie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej począwszy od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji (§ 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych).
Natomiast w myśl ust. 4 powyższego paragrafu w przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury wystawca faktury traci prawo do wystawiania i przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od następnego dnia po dniu, w którym otrzymał powiadomienie od odbiorcy o wycofaniu akceptacji.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza zawrzeć z kontrahentem porozumienie o współpracy w zakresie elektronicznej wymiany danych. Zgodnie z zapisami ww. porozumienia na jego mocy Spółka oraz jej kontrahent, podpisując porozumienie, akceptują wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej, zgodnie z paragrafem 3 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych. Spółka zamierza w ww. porozumieniu zawrzeć zastrzeżenie, że akceptacja wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej nie dotyczy faktur wystawionych z tytułu nie zwrócenia opakowań zwrotnych. Dla faktur wystawionych na opakowania zwrotne Spółka przewiduje jedynie formę pisemną faktur VAT.
Mając na względzie opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, iż nie nakładają one obowiązku stosowania formy elektronicznej dla wszystkich faktur przesyłanych do danego kontrahenta, a tylko do faktur za konkretnie wskazane usługi, dla których kontrahent wyraził zgodę (akceptację).
Zatem Spółka oraz jej kontrahent mogą w przedmiotowym porozumieniu zawrzeć zastrzeżenie, że akceptacja nie dotyczy faktur VAT na opakowania zwrotne, dla których to przewidują jedynie formę pisemną.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie