Czy Gminny Zakład Usług Komunalnych może odliczyć VAT naliczony od faktur VAT wykonawcy dotyczący realizacji inwestycji ściśle związanej ze sprzedażą ... - Interpretacja - IPPP3/443-182/10-4/MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.03.2010, sygn. IPPP3/443-182/10-4/MG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy Gminny Zakład Usług Komunalnych może odliczyć VAT naliczony od faktur VAT wykonawcy dotyczący realizacji inwestycji ściśle związanej ze sprzedażą opodatkowaną Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości xxxxxxxx- III etap dofinansowanych pomocą w ramach działalności Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013 oraz dotacją celową otrzymaną z budżetu Gminy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Zakładu Usług Komunalnych przedstawione we wniosku z dnia 16.02.2010 r. (data wpływu 22.02.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.02.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gminny Zakład Usług Komunalnych utworzony jako zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną Gminy nieposiadający osobowości prawnej. Zakład jest podatnikiem podatku VAT, prowadzi sprzedaż opodatkowaną wody i ścieków. W ramach działalności statutowej realizuje budowę inwestycji.

GZUK jest inwestorem Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości xxxxxxxx-III etap.

Wykonywany środek trwały jest ściśle związany ze sprzedażą opodatkowaną.

Inwestycja jest dofinansowana w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych netto bez podatku VAT z programu Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013.

Pozostałe koszty inwestycji dofinansowane zostaną dotacją celową inwestycyjną otrzymaną z budżetu Gminy.

Dotacje te nie są cenotwórcze, nie mają żadnego wpływu na cenę sprzedawanych usług po wykonaniu środka trwałego.

GZUK jako inwestor otrzymuje i reguluje od wykonawcy faktury VAT z podatkiem naliczonym, ujmuje je w rejestrze zakupu VAT i deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminny Zakład Usług Komunalnych może odliczyć VAT naliczony od faktur VAT wykonawcy dotyczący realizacji inwestycji ściśle związanej ze sprzedażą opodatkowaną Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości xxxxxxxx- III etap dofinansowanych pomocą w ramach działalności Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013 oraz dotacją celową otrzymaną z budżetu Gminy.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od wszystkich faktur VAT wykonawcy dotyczących realizacji inwestycji Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości xxxxxxxx - III etap, gdyż realizowany środek trwały będzie służył wyłącznie sprzedaży opodatkowanej i występuje ścisłe powiązanie pomiędzy sprzedażą opodatkowaną a zakupami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz jest inwestorem projektu pn. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości xxxxxxxx III etap. Budowę inwestycji realizuje w ramach działalności statutowej. Inwestycja jest dofinansowana w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych netto bez podatku VAT z programu Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013 oraz na pozostałe koszty inwestycji, dotacją celową z budżetu gminy. Dotacje te nie są cenotwórcze, nie mają żadnego wpływu na cenę sprzedawanych usług po wykonaniu środka trwałego. Gminny Zakład Usług Komunalnych prowadzi sprzedaż opodatkowaną wody i ścieków.

Wnioskodawca jako inwestor otrzymuje i reguluje od wykonawcy faktury VAT z podatkiem naliczonym, ujmuje je w rejestrze zakupu VAT i deklaracji VAT-7.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji inwestycji Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości xxxxxxxx III etap. Realizowana inwestycja będzie bowiem wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie