Temat interpretacji
Czy sprzedaż biletów wstępu na bal zorganizowany w Polsce będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce? Jeżeli tak, to jaką stawką podatku VAT będzie opodatkowana sprzedaż biletów wstępu na organizowane przez Stowarzyszenie bale? Czy Stowarzyszenie dokonując sprzedaży biletów wstępu na bal na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest zobowiązane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 07.01.2010 r. (data wpływu 11.01.2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 12.03.2010 r. (data wpływu 15.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia, właściwej stawki i zastosowania kas rejestrujących przy świadczeniu usług związanych z kulturą, sztuką, edukacją oraz podobnych przez Stowarzyszenie nieposiadające swojej siedziby na terytorium kraju - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia, właściwej stawki i zastosowania kas rejestrujących przy świadczeniu usług związanych z kulturą, sztuką, edukacją oraz podobnych przez Stowarzyszenie nieposiadające swojej siedziby na terytorium kraju.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
A. e.V. (dalej: Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Niemczech. Siedziba Stowarzyszenia oraz jego zarząd znajdują się poza terytorium Polski. Stowarzyszenie zostało utworzone w celu promowania i rozwoju współpracy polsko-niemieckiej w zakresie kulturalnym, politycznym i gospodarczym.
Działalność Stowarzyszenia będzie polegała m.in. na wymianie informacji pomiędzy Polską i Niemcami oraz na organizowaniu i wspieraniu organizacji spotkań, bali innych imprez tj. wykłady, wystawy. Spotkania oraz ww. imprezy będą organizowane w W w pomieszczeniach okazjonalnie wynajmowanych w tych celach. Na niektóre z organizowanych imprez tj. bale będą sprzedawane bilety wstępu. Pierwsza sprzedaż biletów wstępu będzie miała miejsce w 2010 r. Stowarzyszenie nie dokonywało w latach poprzednich sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ani rolników ryczałtowych Szacowana kwota obrotów w roku 2010 z tytułu sprzedaży ww. biletów przekroczy 20.000 zł.
Stowarzyszenie nie posiada na terytorium Polski przedstawiciela działającego w jego imieniu i uprawnionego na podstawie pełnomocnictwa do zawierania umów na podstawie których Stowarzyszenie uzyskiwałoby przychody.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy sprzedaż biletów wstępu na bal zorganizowany w Polsce będzie podlegałaopodatkowaniu VAT w Polsce... Jeżeli tak, to jaką stawką podatku VAT będzieopodatkowana sprzedaż biletów wstępu na organizowane przez Stowarzyszenie bale...
Zdaniem Stowarzyszenia usługi wstępu na bal będą podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce na podstawie art. 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 195, poz. 1504; dalej: Ustawa o zmianie ustawy o VAT). Zgodnie z art. 2 Ustawy o zmianie ustawy o VAT w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. w przypadku świadczenia usług w dziedzinie ku/tury, sztuki sportu, nauki, edukacją rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie usługi są faktycznie świadczone.
Opisane w stanie faktycznym usługi wstępu na bal jako usługi w dziedzinie rozrywki będą faktycznie świadczone na terytorium Polską w związku z tym będą podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce.
Sprzedaż biletów wstępu na organizowane przez Stowarzyszenie bale będzie opodatkowana wg stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT. Zgodnie z art. 41. ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Usługi wstępu na bal świadczone przez sale balowe zostały wymienione w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT w poz. 156.
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są co do zasady obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust 1 Ustawy o VAT). Niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: Rozporządzenie) w zw. z art. 111 ust. 7 pkt 3 Ustawy o VAT. Zgodnie z § 2 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 29 załącznika jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach (symbol PKW1U ex 92). Na mocy § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU ). Usługi związane z działalnością sal balowych zostały wymienione w dziale 92 PKWiU zatytułowanym Usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem pod symbolem PKWiU 92.34.12. Ponadto usługi świadczone przez Stowarzyszenie w zakresie wstępu na sale balowe nie stanowią usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach.
W związku z powyższym Stowarzyszenie dokonując sprzedaży biletów wstępu na bal nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W obecnym stanie prawnym zasada ogólna w zakresie miejsca świadczenia usług zawarta została w art. 28b ust. 1 z zastrzeżeniem 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.
W art. 28g znajduje się jeden z wyjątków od zasady ogólnej. Brzmi on następująco:
1. Miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.
2. Miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.
Jednak polski ustawodawca zdecydował, że przepisy w znowelizowanym brzmieniu wprowadzi w życie dopiero od 01.01.2011 roku, idąc za przykładem uregulowań wspólnotowych. Do tego czasu, zgodnie z art. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 23 października 2009 r., w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie, w ramach swojej działalności, organizować będzie m. in. bale, na które sprzedawane będą bilety wstępu. Imprezy te będą organizowane w W w pomieszczeniach okazjonalnie wynajmowanych dla tych celów. Zatem rzeczone usługi będą świadczone na terytorium kraju i co za tym idzie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla usługi.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Ustęp 4 tego artykułu zawiera zastrzeżenie, że przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zatem identyfikacja towarów i usług dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej. Zgodnie z brzmieniem § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 29 października 2008 (Dz. U. Nr 222, poz. 11753), w którym § 3 otrzymuje brzmienie: do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.2))."
Stowarzyszenie, w przedmiotowym wniosku powołuje się na symbol PKWiU 92.34.12 swoich usług.
Co do zasady stawka podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 212c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku 3 zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% pod poz. 156 wymieniono usługi rozrywkowe pozostałe wyłącznie w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy (PKWiU ex 92.3):
- w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
- związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
- świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).
Z treści objaśnienia do załącznika nr 3 wynika, iż symbol ex oznacza, że stawka podatku w wysokości 7% dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.
Wnioskodawca, opierając się na dokonanej klasyfikacji statystycznej, w sytuacji sprzedaży biletów wstępu na bal, zorganizowany w Polsce, powinien zastosować stawkę preferencyjną 7 %.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.
W obecnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).
Na podstawie zapisów zawartych w § 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 29 tego załącznika, wymieniono usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach (PKWiU ex 92).
Reasumując, Stowarzyszenie organizując imprezy kulturalne na terytorium kraju i sprzedając bilety wstępu na nie, będzie zobligowane do naliczenia podatku VAT w wysokości 7%. Co za tym idzie, na podstawie rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ww. biletów przy użyciu kas rejestrujących.
Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.
W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie