Temat interpretacji
Zarząd Dróg nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ....
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010r. (data wpływu 4 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. ....
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Zarząd Dróg Wojewódzkich (zwany dalej ZDW) jest samorządową jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej, która powołana została Uchwałą Zarządu Województwa z 5 stycznia 1999r. Zgodnie z Uchwałą oraz na podstawie art. 19 ust. 1 i 2 pkt 2 i art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych ZDW powołane zostało do zarządzania drogami wojewódzkimi na terenie województwa. W ramach wykonywania obowiązków statutowych ZDW realizuje zadania inwestycyjne na drogach wojewódzkich w tym również współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
W ramach tych środków realizowane będzie zadanie pn. ....
Prace obejmować będą:
- budowę jezdni o szerokości 7,00 m (w terenie zabudowanym) lub 11,0 m (w terenie niezabudowanym) o konstrukcji dostosowanej do wymagań dla kategorii ruchu ,
- korektę łuków z dostosowaniem do istniejącego przebiegu w obrębie miejscowości,
- zmianę niwelety jezdni w taki sposób, aby zachowany był prawidłowy sposób odwodnienia drogi,
- budowę pełnowymiarowych zatok autobusowych,
- wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu w postaci wysp spowalniających
- budowę ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 2,50 m, zlokalizowanego po prawej lub lewej stronie jezdni oraz chodnika o szerokości 2,00 m w części miejscowości na obszarze łączącym: przejścia dla pieszych, przystanki komunikacji publicznej,
- korektę łuków na skrzyżowaniach,
- budowę lub przebudowę zjazdów indywidualnych,
- dostosowanie oznakowania pionowego i poziomego do nowej geometrii i elementów drogi,
- poza terenem zabudowanym budowę obustronnych poboczy gruntowych,
- budowę miejsca do ważenia pojazdów,
- budowę ścian oporowych,
- przebudowę istniejących przepustów pod koroną drogi,
- przebudowę obiektu mostowego w miejscowości ,
- wykonanie umocnień brzegowych cieków przy wlotach i wylotach z kanalizacji
- budowę odwodnienia.
Na zadaniu zakwalifikowanym do RRO W (Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa) jednostka przeprowadzi przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, z którym została zawarta umowa. Wykonawca za wykonane usługi obciążać będzie ZDW fakturą VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, tj. Urzędu Marszałkowskiego środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy RPO W i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.
ZDW jako podatnik i płatnik należy do grupy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa z dnia 11 marca 2004r.).
Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nowa droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona użytkownikom.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w odniesieniu do realizowanego zadania pn. ... istnieje możliwość otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia w całości bądź w części podatku naliczonego w fakturach VAT wystawionych przez wykonawcę projektu
Po zakończeniu realizacji projektu ZDW nie wykonuje czynności opodatkowanych związanych ze zrealizowanym projektem (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.).
Poniesiony przez ZDW wydatek jest również w całości kosztem jednostki. Sformułowanie wydatek jest również w całości kosztem jednostki zostało podane informacyjne w celu zobrazowania stanu faktycznego, nie chodzi tu o interpretację z zakresu przepisów o podatku dochodowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako jednostka budżetowa realizować będzie zadanie pn. ... współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
Prace obejmować będą:
- budowę jezdni o szerokości 7,00 m (w terenie zabudowanym) lub 11,0 m (w terenie niezabudowanym) o konstrukcji dostosowanej do wymagań dla kategorii ruchu ,
- korektę łuków z dostosowaniem do istniejącego przebiegu w obrębie miejscowości,
- zmianę niwelety jezdni w taki sposób, aby zachowany był prawidłowy sposób odwodnienia drogi,
- budowę pełnowymiarowych zatok autobusowych,
- wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu w postaci wysp spowalniających
- budowę ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 2,50 m, zlokalizowanego po prawej lub lewej stronie jezdni oraz chodnika o szerokości 2,00 m w części miejscowości na obszarze łączącym: przejścia dla pieszych, przystanki komunikacji publicznej,
- korektę łuków na skrzyżowaniach,
- budowę lub przebudowę zjazdów indywidualnych,
- dostosowanie oznakowania pionowego i poziomego do nowej geometrii i elementów drogi,
- poza terenem zabudowanym budowę obustronnych poboczy gruntowych,
- budowę miejsca do ważenia pojazdów,
- budowę ścian oporowych,
- przebudowę istniejących przepustów pod koroną drogi,
- przebudowę obiektu mostowego w miejscowości ,
- wykonanie umocnień brzegowych cieków przy wlotach i wylotach z kanalizacji
- budowę odwodnienia.
Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nowa droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona użytkownikom.
Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia będzie droga, której wykorzystywanie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. .... . Tym samym nie ma on możliwości do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. Ww. przepis jest powtórzeniem obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.).
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach