Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu ... - Interpretacja - IBPP4/443-200/10/AŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.02.2010, sygn. IBPP4/443-200/10/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu ...

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010r. (data wpływu 4 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2010r. (data wpływu 16 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. ....

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zadaniem własnym Gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców m.in. w zakresie edukacji publicznej, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina realizuje inwestycję pod nazwą ...". Przedmiotowa inwestycja ma być współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013 - Oś priorytetowa 4. Ochrona środowiska, Działanie 4.3. Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii". W ramach zadania przewiduje się: wymianę instalacji grzewczych, w tym wymianę w jednym z przedszkoli kotła węglowego na kocioł olejowy (w drugim przedszkolu kocioł jest już wymieniony), wykonanie ocieplenia budynków, wymiana kilku okien w przedszkolu w S., montaż kolektorów słonecznych, służących do pozyskania energii do ogrzewania wody.

W chwili obecnej budynki wyżej wymienionych przedszkoli nie spełniają norm cieplnych. Niewłaściwe wykonanie przegród, jak również nieszczelne okna powodują duże straty ciepła, co wiąże się z bardzo kosztownym utrzymaniem budynków. Nieproporcjonalne ilości spalania paliwa związane są również z ogromnym zanieczyszczeniem środowiska.

Instytucją wdrażającą inwestycję jest Gmina, która pełni funkcję zarządzająco - koordynującą i odpowiedzialna jest za jego realizację i rozliczenie. Finansowanie kosztów związanych z utrzymaniem obiektów po zakończeniu realizacji inwestycji, zabezpieczone będzie przez jednostki organizacyjne (przedszkola) ze środków przekazywanych z budżetu gminy z dochodów własnych. Inwestycja po zakończeniu jej realizacji będzie finansowana przez Gminę. Zmodernizowane obiekty nie zmienią właściciela po zrealizowanej inwestycji - pozostanie nim nadal Gmina, która jest właścicielem nieruchomości.

Aktualnie Gmina użycza nieodpłatnie obiekty Publicznemu Przedszkolu w K. i Publicznemu Przedszkolu w S. Za ich bieżące utrzymanie odpowiadają dyrektorzy placówek. Jednostki zgodnie z przepisami pobierają opłaty za czesne i wyżywienie dzieci w trybie określonym uchwałą rady Gminy. Usługi pobierania czesnego oraz usługi stołówkowe w przedszkolach gminnych świadczone są tylko i wyłącznie na rzecz dzieci i zatrudnionego personelu, a zatem są traktowane jako świadczenia podlegające zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od usług w zakresie edukacji.

W piśmie z dnia 15 lutego 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

Wnioskodawca od 1 stycznia 2010r. zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje VAT-7. Faktury za wykonane roboty budowlane wystawiane będą na Gminę.

Towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki jakie poniesie w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji mimo, iż będą związane z czynnościami generującymi przychody, to te jednak podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tak więc podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  • edukacji publicznej,
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję pod nazwą ..." współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. W ramach zadania przewiduje się: wymianę instalacji grzewczych, w tym wymianę w jednym z przedszkoli kotła węglowego na kocioł olejowy (w drugim przedszkolu kocioł jest już wymieniony), wykonanie ocieplenia budynków, wymiana kilku okien w przedszkolu S.montaż kolektorów słonecznych, służących do pozyskania energii do ogrzewania wody.

Instytucją wdrażającą inwestycję jest Gmina, która pełni funkcję zarządzająco - koordynującą i odpowiedzialna jest za jego realizację i rozliczenie. Finansowanie kosztów związanych z utrzymaniem obiektów po zakończeniu realizacji inwestycji, zabezpieczone będzie przez jednostki organizacyjne (przedszkola) ze środków przekazywanych z budżetu gminy z dochodów własnych. Inwestycja po zakończeniu jej realizacji będzie finansowana przez Gminę. Zmodernizowane obiekty nie zmienią właściciela po zrealizowanej inwestycji - pozostanie nim nadal Gmina, która jest właścicielem nieruchomości.
Aktualnie Gmina użycza nieodpłatnie obiekty Publicznemu Przedszkolu w K.i Publicznemu Przedszkolu w S. Za ich bieżące utrzymanie odpowiadają dyrektorzy placówek. Jednostki zgodnie z przepisami pobierają opłaty za czesne i wyżywienie dzieci w trybie określonym uchwałą rady Gminy. Usługi pobierania czesnego oraz usługi stołówkowe w przedszkolach gminnych świadczone są tylko i wyłącznie na rzecz dzieci i zatrudnionego personelu, a zatem są traktowane jako świadczenia podlegające zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od usług w zakresie edukacji.

Ponadto z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca od 1 stycznia 2010r. zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje VAT-7. Faktury za wykonane roboty budowlane wystawiane będą na Gminę.

Towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy. W przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt, iż modernizowane budynki wykorzystywane będą wyłącznie do prowadzenia działalności edukacyjnej zwolnionej od podatku VAT, bowiem usługi w tym zakresie świadczą wymienione we wniosku Przedszkola będące odrębnymi podmiotami. Wydając niniejszą interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach