Temat interpretacji
Czy Spółka ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2009 r. (data wpływu 18 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem gruntów rolnych i budowlanych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem gruntów rolnych i budowlanych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka planuje zakup gruntów rolnych i budowlanych od Agencji Nieruchomości Rolnych. Od gruntów budowlanych naliczony będzie podatek VAT. Grunty te będą użytkowane rolniczo. Obecnie trwają prace w urzędzie gminy nad zmianą studium zagospodarowania przestrzennego, w części dotyczącej gruntów budowlanych objętych wykupem przez Spółkę, na grunty rolne. Jednakże w chwili zakupu przeznaczone będą pod zabudowę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Spółka ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT...
Wskazując na treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę o podatku naliczonego od zakupionych gruntów budowlanych, ponieważ grunty te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (wykorzystywane rolniczo pod uprawy zbóż i innych roślin).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT należy do kategorii praw podatkowych, uregulowanych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
I tak, stosownie do treści ww. art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ograniczenia wskazanej powyżej zasady warunkującej prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawarte zostały w art. 88 ustawy.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 tej ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, iż Spółka planuje zakup gruntów rolnych i budowlanych od Agencji Nieruchomości Rolnych. Obecnie trwają prace w urzędzie gminy nad zmianą studium zagospodarowania przestrzennego, w części dotyczącej gruntów budowlanych objętych wykupem przez Spółkę, na grunty rolne. Jednakże w chwili zakupu przeznaczone będą pod zabudowę.
Spółka zamierza przedmiotowe grunty wykorzystywać rolniczo pod uprawy zbóż i innych roślin, wskazując, iż będą to czynności opodatkowane podatkiem VAT.
Jednocześnie z treści wniosku nie wynika, aby opisane powyżej czynności dokonywane będą w warunkach uprawniających do zastosowania względem dostaw ww. zbóż i innych roślin zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Odpłatna dostawa produktów rolnych wyczerpuje znamiona ujęte w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem, Wnioskodawca zamierza realizować czynności, które jako odpłatna dostawa towarów stanowić będą czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony.
A zatem skoro Spółka planuje nabycie gruntów przeznaczonych pod zabudowę, to przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej na tę okoliczność faktury VAT w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy, w tym opisana we wniosku transakcja sprzedaży gruntu faktycznie nie będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Końcowo zaznacza się, iż wskazana interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania opisanej we wniosku czynności sprzedaży przez Agencję Nieruchomości Rolnych ww. gruntów oraz zastosowania przez tą Agencję na ww. okoliczność sprzedaży właściwej stawki podatku od towarów i usług, bądź też zwolnienia od podatku VAT, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania. Dlatego też niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że dostawa ta będzie opodatkowana przy zastosowaniu właściwej stawki podatku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy