działania realizowane w ramach projektu: Akademia Kompetencji Sprzedażowych- nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wniosko... - Interpretacja - IBPP4/443-187/09/AZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2009, sygn. IBPP4/443-187/09/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

działania realizowane w ramach projektu: Akademia Kompetencji Sprzedażowych- nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowych zadań, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dotacja otrzymana celem pokrycia kosztów poniesionych w związku z realizacją ww. projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009r. (data wpływu 23 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2009r. (data wpływu 19 marca 2009r.) oraz pismem z dnia 1 kwietnia 2009r. (data wpływu 6 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu pod nazwą Akademia Kompetencji Sprzedażowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu pod nazwą Akademia Kompetencji Sprzedażowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2009r. (data wpływu 19 marca 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-187/09/AZ z dnia 5 marca 2009r. oraz pismem z dnia 1 kwietnia 2009r. (data wpływu 6 kwietnia 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa. Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie: usług doradczych - opodatkowanych stawką VAT w wysokości 22% oraz usług szkoleniowych - opodatkowanych stawką zwolnioną.

Wnioskodawca (Beneficjent) zawrze umowę o dofinansowanie projektu Akademia Kompetencji Sprzedażowych" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1.2- Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Umowa zostanie zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Katowicach (Instytucją Pośredniczącą). Zgodnie z zawartą umową, beneficjentowi - Wnioskodawcy, zostanie przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej: XXX zł. Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki, przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazanie poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Okres realizacji projektu trwa od 1 lutego 2009r. do 31 maja 2010r. W ramach projektu Strona zobowiązana jest do prowadzania wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu.

Celem ogólnym projektu jest zwiększenie adaptacyjności 96 osób z województwa odchodzących z rolnictwa a także pracowników innych zawodów poprzez szkolenia przekwalifikujące i usługi doradcze dla uczestników szkoleń. Poza ww. działaniami szkoleniowymi w projekcie będą również działania związane z realizacją, obsługą i zarządzaniem projektu szkoleniowo - doradczego, czyli: zarządzanie i organizacja projektu, promocja i rekrutacja, badania i analizy: ewaluacja efektów miękkich. W ramach projektu będą rozliczane również koszty pośrednie w części przypadającej na realizowany projekt.

Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt non profit), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem i nie prowadzi do powstania po stronie Wnioskodawcy zysku. Taki związek - uzasadniający ewentualne prawo do odliczenia podatku naliczonego od powyższych wydatków - mógłby wystąpić w przypadku, gdy korzyści wynikające z realizacji projektu znalazłyby odzwierciedlenie w poprawie rentowności całego przedsiębiorstwa, wpływając na sprzedaż opodatkowaną. W opisanym przypadku związek taki nie występuje z uwagi na sam charakter projektu realizowanego na cele społeczne. Ani jego realizacja, ani powstałe w jej wyniku efekty nie znajdują zastosowania komercyjnego, jak również nie będą przydatne dla prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Udział w projekcie jest bezpłatny dla uczestników.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Wykonywane w ramach projektu działania sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU 80.42.10-00.20 Usługi kształcenia ustawicznego gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 kwietnia 2009r.):
Czy Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu, ponieważ otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja rozwojowa nie stanowi obrotu w myśl przepisów ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 1 kwietnia 2009r.), w opisanej sytuacji mają zastosowanie przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z przytoczonymi przepisami, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z powyższym odliczenie podatku naliczonego od zakupów finansowanych z funduszy strukturalnych jest możliwe na ogólnych warunkach. Nie ma znaczenia jakie jest źródło otrzymanych dotacji.

Wnioskodawca uważa iż, jeśli nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Wnioskodawca uważa również, iż realizacja projektu nie powoduje wystąpienia żadnej sprzedaży. Zdaniem Wnioskodawcy kwota otrzymanej dotacji nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wnioskodawca uważa, iż tylko dotacje, które są bezpośrednio związane z dopłatą do ceny konkretnych usług, zwiększają podstawę opodatkowania (obrót), a tym samym są faktycznie opodatkowane podatkiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w części dotyczącej realizacji przedmiotowego projektu nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w szczególności nie stanowią świadczenia usług (o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). Podsumowując, działania realizowane w ramach projektu: Akademia Kompetencji Sprzedażowych- nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowych zadań, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dotacja otrzymana celem pokrycia kosztów poniesionych w związku z realizacją ww. projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawrze umowę o dofinansowanie projektu Akademia Kompetencji Sprzedażowych" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1.2 - Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Umowa zostanie zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Katowicach (Instytucją Pośredniczącą). Celem ogólnym projektu jest zwiększenie adaptacyjności 96 osób z województwa odchodzących z rolnictwa a także pracowników innych zawodów poprzez szkolenia przekwalifikujące i usługi doradcze dla uczestników szkoleń. Poza ww. działaniami szkoleniowymi w projekcie będą również działania związane z realizacją, obsługą i zarządzaniem projektu szkoleniowo - doradczego, czyli: zarządzanie i organizacja projektu, promocja i rekrutacja, badania i analizy: ewaluacja efektów miękkich. W ramach projektu będą rozliczane również koszty pośrednie w części przypadającej na realizowany projekt. Projekt realizowany jest na cele społeczne. Ani jego realizacja, ani powstałe w jej wyniku efekty nie znajdują zastosowania komercyjnego, jak również nie będą przydatne dla prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów, bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem. Udział w projekcie jest bezpłatny dla uczestników.

Z treści wniosku wynika również, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: usług doradczych - opodatkowanych stawką VAT w wysokości 22% oraz usług szkoleniowych - opodatkowanych stawką zwolnioną. Wykonywane w ramach projektu działania sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU 80.42.10-00.20 Usługi kształcenia ustawicznego gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W świetle powyższego art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne szkolenie) odbyło się w związku z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności. Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto projekt, którego przedmiotem jest przeprowadzanie nieodpłatnych szkoleń dla osób odchodzących z rolnictwa, a także pracowników innych zawodów realizowany jest na cele społeczne i nie generuje żadnych przychodów. Celem ogólnym projektu jest zwiększenie adaptacyjności 96 osób poprzez szkolenia przekwalifikujące i usługi doradcze dla uczestników szkoleń. Tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem nieodpłatnie świadczone w ramach realizowanego projektu usługi również nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacja projektu pod nazwą Akademia Kompetencji Sprzedażowych.

Z treści wniosku wynika, iż zgodnie z zawartą umową, beneficjentowi - Wnioskodawcy, zostanie przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej: XXX zł. Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki, przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazanie poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymywane dotacje są przeznaczane na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach realizacji projektu i nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług, bowiem usługi te świadczone są nieodpłatnie. W wyniku realizacji projektu nie wystąpi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, zatem przedmiotowa dotacja nie zwiększa podstawy opodatkowania.

Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Tym samym dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, działania realizowane w ramach projektu: Akademia Kompetencji Sprzedażowych- nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowych zadań, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dotacja otrzymana celem pokrycia kosztów poniesionych w związku z realizacją ww. projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, iż brak prawa do odliczenia spowodowany jest, iż zakupy dokonywane są w związku z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (nieodpłatne świadczenie usług), a nie tym że dotacja przeznaczona na sfinansowanie nie stanowi obrotu. Bowiem dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach