w zakresie zwolnienia przedmiotowego - Interpretacja - IPPP2/443-989/09-2/MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.11.2009, sygn. IPPP2/443-989/09-2/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie zwolnienia przedmiotowego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009r. (data wpływu 18 września 2009r.) uzupełnionego dnia 26 października 2009r. (data wpływu 28 października 2009r.)o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wezwaniem z dnia 19 października 2009r. roku zobowiązano Stronę do przedstawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na przedmiotowym wniosku do reprezentowania Podatnika. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 28 października 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

C. (dalej jako: lub Wnioskodawca) wchodzi w skład Grupy kapitałowej X. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, C koncentruje się na operacyjnej obsłudze produktów finansowych Grupy X. Wykorzystując swój potencjał, wspiera również obsługę całej gamy produktów ubezpieczeniowych Grupy. C posiada infrastrukturę techniczną i personel niezbędny do świadczenia szeregu usług związanych z działalnością ubezpieczeniową od wykonywania czynności agencyjnych, generowania wydruków masowych i przetwarzania dokumentów, przez prowadzenie specjalizowanego Centrum Obsługi Klienta, po rozwój i utrzymanie systemów informatycznych.

Jednym z głównych usługobiorców C jest X S.A., które korzysta z usług oferowanych przez GIG w celu sprawnego i efektywnego wykonywania prowadzonej działalności ubezpieczeniowej X S.A. działa min. w sektorze ubezpieczeń majątkowych oraz osobowych.

Obecnie współpracę między stronami reguluję umowy, na podstawie których C wspiera działalność ubezpieczeniową X S.A., głównie poprzez udostępnianie infrastruktury technicznej, niezbędnej do wykonywania przez konsultantów X S.A. czynności związanych z posprzedażową obsługą ubezpieczeń. Dodatkowo, na podstawie obowiązujących zapisów umownych, X S.A. ma możliwość korzystania nie tylko z infrastruktury technicznej C, również z usług konsultantów C-u. Strony zamierzają zmienić obowiązujący model współpracy w ten sposób, że dotychczasowe umowy zostaną rozwiązane, a na podstawie nowo zawartej umowy ramowej (dalej: ,,Umowa), C będzie wykonywał na rzecz X S.A. czynności agencyjne oraz związane z nimi czynności pomocnicze, wspierające całokształt działalności ubezpieczeniowej X S.A. (dalej: Usługa).

W ramach Usługi świadczonej na podstawie Umowy, C zobowiąże się do stałego zawierania za wynagrodzeniem umów ubezpieczenia w imieniu X S.A. oraz do wykonywania Innych czynności agencyjnych na rzecz X S.A., w szczególności:

  1. pozyskiwania klientów,
  2. wykonywania czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia,
  3. informowania klientów o rodzajach warunkach ubezpieczeń oraz wynikających z nich prawach i obowiązkach stron umowy ubezpieczenia,
  4. wystawiania dokumentów (polisa ubezpieczeniowa) potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia,
  5. wpisywania na polisach ubezpieczeniowych informacji o cesji praw wynikających z umów bankowych i dealerskich,
  6. potwierdzania, na drukach banku lub dealera samochodów, przyjęcia przez X S.A. do wiadomości informacji o dokonaniu lub zniesieniu cesji praw wynikających z umów ubezpieczenia zawartych z X S.A.,
  7. inkasowania składek z tytułu zawartych umów ubezpieczenia,
  8. dokonywania analizy, oceny i wyceny ryzyka ubezpieczeniowego w granicach udzielonego pełnomocnictwa,
  9. informowania ubezpieczających o trybie postępowania w przypadku zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego,
  10. udzielania pomocy klientom przy likwidacji szkody, polegającej na informowaniu o zasadach likwidacji szkód obowiązujących w X SA.,
  11. odbierania pisemnych oświadczeń o wypowiedzeniu zawartej z X S.A. umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Ponadto, w związku z wykonywaniem przez C powyższych czynności agencyjnych, w ramach świadczonej Usługi, C zobowiąże się także do wykonywania szeregu czynności pomocniczych wspierających całokształt działalności ubezpieczeniowej X S.A., skierowanych do klientów indywidualnych i korporacyjnych X S.A., osób poszkodowanych przez klientów X S.A. oraz odpowiednich jednostek organizacyjnych X S.A. (klienci wewnętrzni). Działania C w tym zakresie będą obejmowały, w szczególności czynności opisane poniżej.

1. Posprzedażowa obsługa umów ubezpieczeniowych zawartych przez X S.A.

1.1. Wykonywanie czynności związanych z obsługą zgłoszeń szkód komunikacyjnych, majątkowych i osobowych, które polegać będą w szczególności na:

  1. zgromadzeniu informacji niezbędnych w procesie likwidacji szkody,
  2. utworzeniu tzw. ,,zgłoszenia szkody w odpowiedniej aplikacji informatycznej lub przeniesieniu treści zgłoszenia otrzymanego za pośrednictwem Internetu lub faxu do odpowiedniej aplikacji,
  3. weryfikacji otrzymanych informacji pod kątem ich kompletności,
  4. uzupełniania danych, dotyczących zgłoszonej szkody poprzez zebranie od klienta dodatkowych danych w sytuacji, gdy podczas rejestracji szkody nie udzielono wszystkich niezbędnych informacji,
  5. udzielaniu informacji na pytania ogólne związane z zasadami likwidacji szkód (podanie danych teleadresowych, wyjaśnienie zasad likwidacji szkód, a w przypadku szkód osobowych również udzielenie informacji na temat komisji lekarskiej i wymaganych dokumentów etc.):

1) udzielaniu informacji o zgłoszonej szkodzie (status procesu likwidacji szkody, informacje na temat przyczyny odmowy wypłaty odszkodowania, możliwości odwołania etc),

1.2. Wykonywanie czynności w zakresie skorzystania przez klienta z assistance, obejmujące m.in.:

  1. weryfikację uprawnień klienta do uzyskania pomocy,
  2. ustalenie usługodawcy, który udzieli pomocy,
  3. rejestrację kosztów wykonanej usługi, na podstawie informacji przekazanych przez usługodawcę.
    2. Prowadzenie komunikacji z obecnymi klientami X S.A., dla których X S.A. świadczy usługi ubezpieczeniowe oraz z potencjalnymi nabywcami przedmiotowych usług ubezpieczeniowych w szczególności:

2.1. Komunikacja w zakresie płatności składek ubezpieczeniowych, w tym:

  1. udzielanie informacji na temat zaległości klienta X S.A. w płatności składek ubezpieczeniowych oraz podstawy istnienia zaległości,
  2. ustalenie terminu zapłaty.
  3. ustalenie brakujących dokumentów i wyznaczenie terminu na ich dostarczenie,
  4. weryfikacja dokumentów otrzymanych od klienta dotyczących płatności składek ubezpieczeniowych; zamknięcie sprawy jeżeli uzyskane od klienta dokumenty są wystarczające dla stwierdzenia uregulowania płatności,
  5. skierowanie klienta do właściwej jednostki organizacyjnej X S.A.

2.2. Komunikacja dotycząca oferty produktowej X SA. oraz praw i obowiązków wynikających z zawartych przez klienta umów ubezpieczenia, w zakresie udzielania obecnym i potencjalnym klientom X S.A. informacji dotyczących:

  1. produktów ubezpieczeniowych znajdujących się w ofercie X S.A.
  2. promocji w zakresie oferty produktowej X S.A.
  3. kart branżowych,
  4. procesów i procedur sprzedażowych, obsługowych likwidacyjnych,
  5. danych teleadresowych placówek X S.A.

1) zawartych przez klienta umów ubezpieczenia, dokonywanych przez klientów płatnościach, wysokości i terminie rat do zapłacenia, terminie wysłania blankietu OC, zastosowanych zniżkach pozataryfowych,
k) przyjmowanie skarg i reklamacji, - łącznie z możliwością umówienia spotkania z agentem ubezpieczeniowym X S.A.

2.3. Komunikacja w zakresie obsługi korespondencji elektronicznej dotyczącej X S.A. otrzymywanej na formularzach kontaktowych Spotkanie z Agentem i ,,Napisz do nas znajdujących się na portalu www.. w tym:

  1. przygotowywanie odpowiedzi na pytania klienta,
  2. przekazanie pytania do właściwej jednostki wewnętrznej X S.A.
    3.Prowadzenie komunikacji oraz wykonywanie innych czynności wsparcia dla agentów i pracowników X S.A., zaangażowanych w wykonywanie czynności ubezpieczeniowych, nakierowanych na wsparcie tej działalności:

3.1. Prowadzenie komunikacji i w zakresie udzielania agentom X S.A. Informacji o klasie bonus malus kIienta w tym o historii szkód klienta na potrzeby kalkulacji wysokości zniżek.

3.2. Oferowanie wsparcia związanego z wybranymi wykorzystywanymi przez X S.A. aplikacjami informatycznymi, służącymi do obsługi ubezpieczeń. przykładowo:

  1. udzielanie informacji na temat zasad obsługi systemu (pomoc techniczna i wsparcie merytoryczne),
  2. przyjmowanie zgłoszeń o błędach w systemie oraz wparcie procesu obsługi błędów systemu,
  3. przyjmowanie zleceń dotyczących zmiany hasła do systemu, obsługa procesu wydawania kodów inicjujących,
  4. monitorowanie płynności obsługi systemu przez pracowników X SA
  5. udział w testowaniu nowych wersji systemu;

3.3. Wsparcie w zakresie wyceny wartości pojazdów (dla potrzeb ustalania wysokości składki) oraz kalkulacji wysokości składek, w szczególności:

    a) dokonywanie wycen wartości, pojazdów, motocykli. ciągników, przyczep, naczep, pojazdów specjalistycznych z zabudowami specjalnymi (np. pompa do betonu, dźwig, betoniarka, pojazd ratownictwa drogowego i innych specjalistycznych maszyn budowlanych i rolniczych przyjmowanych do ubezpieczenia AC,
    d) wysyłanie wykonanych wycen do właściwych agentów/ pracowników X S.A.,
    e) wyliczanie składki ubezpieczeń komunikacyjnych w oparciu o aplikację YY;

4. Inne czynności

4.1. Realizacja projektów w zakresie:

  1. badań satysfakcji klientów X S.A.,
  2. wspierania sprzedaży produktów ubezpieczeniowych oferowanych przez X S.A.,
  3. przeprowadzania badań typu mystery call,
  4. weryfikacja wiedzy pracowników i agentów X S.A. po szkoleniach.

Z tytułu świadczenia opisanej powyżej Usługi na podstawie Umowy C będzie otrzymywał od X SA wynagrodzenie (dalej: Wynagrodzenia), które będzie zasadniczo obejmowało dwa elementy:

  1. element zmienny kalkulowany jako prowizja należna z tytułu wykonania określonych czynności w ramach Usługi;
  2. element stały kalkulowany w oparciu o liczbę godzin pracy konsultantów CIS przy wykonywaniu określonych czynności w ramach Usługi.

Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacji Statystycznej Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego (dalej: WUS) z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej Usługi.

W odpowiedzi WUS wyraził opinię, iż Usługa mieści się w grupowaniach (Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r.), : PKWiU 67.20.0-00.10 (według PKWiU z 1997 r.) Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami oraz PKWiU 67.20.20-00.00 (według PKWiU z 2004r.) Usługi maklerów i agencji ubezpieczeniowych oraz PKWiU 66.22.10.0 (według PKWiU z 2008 r.) Usługi agentów i brokerów ubezpieczeniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym, świadczenie przez C przedmiotowej Usługi, objęte jest zakresem zwolnienia z podatku od towarów i usług (dalej: VAT) zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT oraz w związku z treścią pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT ...

Zdaniem wnioskodawcy: mając na względzie opisane powyżej okoliczności stanu faktycznego, świadczenie przez C przedmiotowej Usługi, podlega zwolnieniu z VAT -zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT oraz w związku z treścią pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy.

Zakres zwolnienia z VAT usług pośrednictwa finansowego na gruncie przepisów wspólnotowych. Z dniem 01 maja 2004 r., Polska stała się członkiem Unii Europejskiej, tym samym ustawodawca polski zobowiązany został do wprowadzenia do krajowego porządku prawnego regulacji wspólnotowych dotyczących obszarów podlegających harmonizacji. Z uwagi na nadrzędność prawa wspólnotowego wobec prawa krajowego oraz harmonizację w zakresie VAT w ramach Unii Europejskiej, skutkującą przede wszystkim koniecznością wykładni krajowych przepisów ó podatku VAT w świetle regulacji wspólnotowych, uregulowania wspólnotowe w zakresie VAT nie mogą zostać pominięte również przy określaniu możliwości zwolnienia z VAT Usługi świadczonej przez C.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, aby stwierdzić, czy wykonywane przez C na rzecz X S.A. czynności w ramach świadczenia Usługi opisanej w stanie faktycznym podlegają zwolnieniu z VAT należy oprzeć się w pierwszej kolejności na regulacjach wspólnotowych, tj. przede wszystkim na przepisach Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa 2006/112 Dz.U. UE. L 374), która zastąpiła od 01 stycznia 2007 r. Dyrektywę Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawsto w państw członkowskich w odniesieniu do podatk6w obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (dalej: Dyrektyw).

Powyższe zostało potwierdzone w doktrynie (Zob. J. Zubrzycki, Leksykon VAT, s. 3-4) jak również w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych. Przykładowo w uzasadnieniu do wyroku z dnia 4 kwietnia 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (Sygn. akt I SA/Wr 1852/06) zaznaczył, że przepisy dyrektywy zawierają upoważnienie i zobowiązanie państwa członkowskiego do wykonania dyrektywy poprzez ustanowienie stosownych przepisów powszechnie obowiązujących. Obowiązek odpowiedniego stosowania i wykładni prawa wewnętrznego stanowionego w wykonaniu dyrektywy wynika bowiem z doktryny effet utile (zasada efektywności) i przepisu art. 10 TWE (zasada solidarności lojalności). Ustalenie celu i rezultatu, który musi być osiągnięty, odbywa się w drodze wykładni nie tylko wszystkich przepisów dyrektywy, lecz także jej preambuły. Wykładnia prowspólnotowa, tj. interpretacja prawa krajowego w świetle tekstu oraz celu dyrektywy, polo by osiągnąć rezultat o którym mowa w art. 249 TWE, stanowi obowiązek nie tylko sądów krajowych, ale również organów administracji. Wykładnia prowspólnotowa powinna iść tak daleką jak to jest możliwa, aby osiągnąć rezultat założony w dyrektywie ; podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w uzasadnieniu do wyroku z 31 sierpnia 2007 r. (Sygn. akt III SA/Wa 4330/06).

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112 zwolnieniu z VAT podlegają transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, wraz z usługami pokrewnym; świadczonymi przez brokerów ubezpieczeniowych; agentów ubezpieczeniowych (podkreślenie Wnioskodawcy). W świetle przedstawionego stanu faktycznego, nie ulega wątpliwości, ze czynności wykonywane przez ClG na podstawie Umowy, będą mieściły się w zakresie definicji usług pokrewnych do transakcji ubezpieczeniowych świadczonych przez agentów ubezpieczeniowych o tym, że C będzie działał jako agent X S.A, tj. w imieniu i na rzecz ubezpieczyciela - usługobiorcy, świadczą przedstawione powyżej zapisy Umowy. Przyszły charakter współpracy ClG i X S.A. wyrażony w Umowie jest bowiem zbieżny z czynnościami jakie określone są w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U Nr 124, poz. 1154, z późn. zm. dalej Ustawa) dla tego rodzaju działalności. Do wskazanych w Dyrektywie 2006/112 usług pokrewnych do transakcji ubezpieczeniowych, niewątpliwie zaliczają się wskazane w Umowie czynności jakie : wykonywał będzie ClG na rzecz X SA. tj m.in. zawieranie za wynagrodzeniem umów ubezpieczenia w imieniu X SA oraz wykonywanie innych: czynności agencyjnych na rzecz X S.A. takich jak: pozyskiwanie klientów, wykonywanie czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia, informowanie klientów o rodzajach i warunkach ubezpieczeń oraz wynikających z nich prawach i obowiązkach stron umowy ubezpieczenia, wystawiania dokumentów (polisa ubezpieczeniowa) potwierdzających zawarcie urnowy ubezpieczenia, inkasowanie składek ubezpieczeniowych itd.

Zwolnienie z VAT usług pośrednictwa finansowego w świetle oznaczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowość stanowiska, iż Usługa wykonywana przez C będzie mieściła się na gruncie uregulowań wspólnotowych w zakresie zwolnionych z VAT usług pomocniczych związanych z ubezpieczeniami, znajduje potwierdzenie również w stanowisku wyrażanym w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). ETS wielokrotnie podkreślił, że aby transakcje mogły zostać uznane na gruncie Dyrektywy 2006/112 za zwolnione usługi pomocnicze muszą one stanowić: i) odróżniającą się całość, Ii) być specyficzne dla transakcji zwolnionych oraz iii) mieć podstawowe znaczenie dla ich realizacji (i.a. sprawy C-2/95 Sparekassernes Datacenter przeciwko Skatteministerlet oraz C-235/00 Comnisioners of Cusloms 8 Excise przeciwko CSC Financial Seryices Ltd.). Usługami spełniającymi kryteria sformułowane przez ETS będzie niewątpliwie całość działań podejmowanych przez C w ramach wykonania zobowiązań wynikających z Umowy, tj. zarówno czynności określone w Umowie jako agencyjne, jak również ściśle związane z nimi czynności z zakresu posprzedażowej obsługi umów ubezpieczeniowych, komunikacja w zakresie płatności składek ubezpieczeniowych, prowadzenie komunikacji oraz wykonywanie innych czynności wsparcia dla agentów i pracowników X S.A. oraz realizacja projektów związanych z działalnością ubezpieczeniową X SA. W świetle powyższego, należy zauważyć, e Usługa świadczona przez C:

  • stanowi odróżniającą się całość, o czym świadczy m.in. możliwość zlecenia ich odrębnemu podmiotowi;
  • jest specyficzna dla transakcji zwolnionych, o czym świadczy jej ścisłe dopasowanie do działalności ubezpieczeniowej X SA. oraz fakt, że wykonywanie takiej usługi pozbawione byłoby sensu ekonomicznego w oderwaniu od transakcji wykonywanych przez X S.A. (innymi słowy, prowadzenie przez X S.A. działalności ubezpieczeniowej warunkuje wykreowanie popytu na omawiane usługi pomocnicze; bez działalności X S.A. wykonywanie przez C czynności wskazanych w stanie faktycznym nie miałoby racji bytu);
  • jest niezbędna dla realizacji przez X S.A. usług ubezpieczeniowych na rzecz jej klientów, bez wykonywania przez C zleconej Usługi, X S.A musiałaby wykonywać wskazane w stanie faktycznym czynności we własnym zakresie, aby być w stanie wykonywać działalność ubezpieczeniową.

W konsekwencji powyższego, zdaniem CIG, biorąc pod uwagę regulacje wspólnotowe, nie ulega wątpliwości, że świadczona dla X S.A. usługa stanowi usługę pomocniczą związaną z ubezpieczeniami, podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 135 Dyrektywy 2006/112.

Zakres zwolnienia z VAT usług finansowych w kontekście planowanych zmian legislacyjnych do przepisów wspólnotowych. Niezależnie od powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie świadczonej przez niego Usługi znajduje potwierdzenie także w kontekście planowanych zmian do Dyrektywy 2006/112. Z uwagi na fakt, że definicje usług podlegających zwolnieniu z VAT zostały sformułowane w 1977 r. (na potrzeby VI Dyrektywy), a na przestrzeni ostatnich 30 lat rynek usług finansowych uległ znacznemu rozwojowi tj. pojawiły się nowe rodzaje usług oraz istotnie zmieniły się okoliczności ich świadczenia, definicje zawarte w art. 135 Dyrektywy 2006/112 nie odzwierciedlają w sposób prawidłowy zakresu zwolnienia z VAT będącego intencją ustawodawcy wspólnotowego. W efekcie, w przypadku wielu rodzajów usług świadczonych obecnie w ramach tzw. rynków finansowych, ich prawidłowe traktowanie dla celów VAT w świetle literalnego brzmienia przepisów art. 135 Dyrektywy 112 może budzić wątpliwości i musi być stale potwierdzane w orzecznictwie ETS. W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na projekt Rozporządzenia Rady (Rozporządzenie Rady ustanawiające przepisy wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do opodatkowania usług ubezpieczeniowych i finansowych, dalej: Rozporządzenia), którego celem jest zapewnienie jednolitego traktowania na gruncie VAT, usług finansowych świadczonych przez podmioty działające na rynku wspólnotowym. Co prawda rozporządzenie nie posiada jeszcze mocy prawnej, jednakże przedstawia koncepcję ustawodawcy wspólnotowego, stanowiąc również wskazówkę jak w chwili obecnej powinien być interpretowany katalog usług finansowych zwolnionych z VAT. Wynika to z faktu, iż zamiarem Komisji Europejskiej nie jest zmiana zakresu zwolnienia z VAT transakcji finansowych, a jedynie usankcjonowanie obecnego zakresu zwolnienia określonego na bazie regulacji dyrektywy VAT w drodze szeregu orzeczeń ETS. Dodatkowo, na konieczność uznania, już w chwili obecnej, zapisów powyższego dokumentu za wskazówkę przy determinowaniu traktowania usług pośrednictwa finansowego na gruncie VAT wskazuje takie właśnie wykorzystanie omawianego projektu Rozporządzenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w toku jednego z postępowań (Por. Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 czerwca 2008 roku; Sygn. akt III SA/Wa 319/08).

Treść Rozporządzenia potwierdza i sankcjonuje jednocześnie stanowisko ETS dotyczące kryteriów, których spełnienie pozwała uznać określone usługi za pośrednictwo finansowe, podlegające zwolnieniu z VAT. Zgodnie z Uzasadnieniem projektu Rozporządzenia, sekcja podstawa i cele wniosku zwolnienie z VAT obejmuje świadczenie każdej części składowej usługi finansowej, stanowiącej odrębną całość i posiadającej specyficzne oraz istotne cechy dla danej usługi zwolnionej z opodatkowania. Zgodnie z treścią art. 14 Rozporządzenia, za usługi posiadające specyficzne oraz istotne cechy ubezpieczenia i reasekuracji uważa się m.in. rodzaje działalności takie jak underwriting ryzyka oraz likwidacja szkód, a więc czynności, które w ramach Umowy będą świadczone przez C na rzecz X SA.

W rozdziale III (Zwolnione usługi pośrednictwa i zarządzania) Rozporządzenie określa, iż dana działalność stanowi (podlegającą zwolnieniu z VAT) odrębną czynność pośrednictwa, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:

  1. pośrednik jest upoważniony do prawnego zobowiązania dostawcy lub beneficjenta zwolnionej usługi ubezpieczeniowej lub finansowej;
  2. dana działalność może skutkować powstaniem, kontynuacją zmianą lub wygaśnięciem praw i obowiązków stron w odniesieniu do zwolnionej usługi ubezpieczeniowej lub finansowej;
  3. dana działalność polega na udzielaniu porad odzwierciedlających specjalistyczną wiedzę w zakresie zwolnionych usług ubezpieczeniowych i finansowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż w świetle wskazanego stanu faktycznego oraz powyższej definicji, wykonywana przez niego w ramach świadczonej Usługi działalność, spełnia przesłanki uznania jej za zwolnione z VAT usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi a ich klientami. W ramach Umowy, C będzie bowiem zobowiązany do stałego zawierania za wynagrodzeniem umów ubezpieczenia, a więc będzie upoważniony do prawnego zobowiązania beneficjenta zwolnionej usługi ubezpieczeniowej. Ponadto, w ramach czynności wykonywanych na rzecz X S.A., C będzie wykonywał szereg czynności mogących skutkować powstaniem, kontynuacją lub wygaśnięciem praw i obowiązków stron w odniesieniu do zwolnionej usługi ubezpieczeniowej, min. poprzez wykonywanie czynności zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia, dokonywania analizy i wyceny ryzyka ubezpieczeniowego, odbierania pisemnych oświadczeń o wypowiedzeniu zawartej umowy itp. Ponadto, w związku ze świadczeniem usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, C będzie wykonywał szereg czynności polegających na udzielaniu porad odzwierciedlających specjalistyczną wiedzę w zakresie zwolnionych usług ubezpieczeniowych, takich jak udzielanie informacji związanych z obsługą zgłoszeń szkód komunikacyjnych, udzielanie informacji w zakresie płatności składek ubezpieczeniowych przez klientów X S.A, komunikacja dotycząca praw i obowiązków wynikających z zawartych przez klienta umów ubezpieczenia itp.

Kompleksowy charakter Usługi świadczonej przez C w ramach świadczonej Usługi C będzie podejmował i wykonywał na podstawie Umowy szereg różnorodnych czynności, opisanych w stanie faktycznym. Niemniej jednak, pomimo tej różnorodności, wszystkie czynności agencyjne oraz czynności pomocnicze podejmowane i wykonywane przez Wnioskodawcę pozostają w ścisłym związku z działalnością ubezpieczeniową X S.A. W szczególności, czynności te stanowią czynności faktyczne i prawne zmierzające bezpośrednio lub pośrednio do zawarcia przez C umów ubezpieczeniowych w imieniu i na rzecz X S.A lub też są to czynności ściśle związane z wykonywaniem umów ubezpieczenia zawartych przez X S.A.

Wszystkie czynności podejmowane przez C w ramach świadczenia Usługi, zdaniem Wnioskodawcy, są podejmowane w celu realizacji jednego nadrzędnego celu, jakim jest wypełnianie zobowiązań agenta ubezpieczeniowego z uwzględnieniem wsparcia działalności ubezpieczeniowej X S.A. Stąd wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy, powinny być traktowane jako jedno kompleksowe świadczenie.

W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza koncepcja opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracowana przez ETS, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej VI Dyrektywy oraz obecnie Obowiązującej Dyrektywy 2006/112. W szczególności należy zwrócić uwagę na wyrok ETS w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd. w którym Trybunał uznał, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej. Pogląd ten znajduje również potwierdzenie w wyroku ETS w sprawie C-2/95 Sparekassemes Datacenter (SDC), czy też w wyroku ETS C-41/04 Leyob Yerzekeringen DV i 0V Bank NV. Zdaniem CIG, taka właśnie sytuacja występuje przy świadczeniach określonych w Umowie. Z perspektywy X S.A. wykonywane przez C czynności stanowią jednolite świadczenie, dotyczące pośrednictwa pomiędzy zakładem ubezpieczeń a jego klientami. Stąd, wydzielanie poszczególnych czynności z całokształtu Usługi nie miałoby ekonomicznego sensu. Czynności te bowiem są ze sobą ściśle związane i wykonywanie jednej z nich zwykle łączy się z wykonywaniem innych czynności bądź też implikuje kolejne. Przykładowo, zawarcie umowy ubezpieczenia, będzie wiązało się w przyszłości w udzielaniem odpowiedzi, również poprzez konsultacje telefoniczne, na pytania klienta z zakresu opłacania składek lub likwidacji szkody. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, skoro czynności wykonywane przez C składają się na jedno kompleksowe świadczenie, w efekcie powinny być one opodatkowane VAT w ten sam sposób.

Powyższe, potwierdza utrwalona opinia orzecznicza ETS, zgodnie z którą całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym w zakresie stosowania właściwej stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne. W związku z tym, że na Usługę świadczoną przez ClG składa się szereg różnych czynności, dla ustalenia prawidłowego opodatkowania VAT tej usługi konieczne jest wyodrębnienie świadczenia głównego, którego traktowanie dla celów VAT dzielić będą poszczególne świadczenia pomocnicze.

Pogląd taki został ukształtowany w orzeczeniu ETS w sprawie 0-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), w którym ETS stwierdził, że pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej (podobnie w orzeczeniu w sprawie C41/04 Levob Venekeringen BV).

Oznacza to, że stawka VAT dla świadczeń pomocniczych podąża za stawką VAT dla świadczenia podstawowego (także w przypadku, gdy dla świadczenia głównego przewidziana została obniżona stawka VAT). Jeżeli więc wyodrębnione zostanie takie świadczenie główne, które jest objęte stawką obniżoną wówczas wszystkie świadczenia pomocnicze będą również korzystały ze stawki obniżonej, a co za tym idzie, całe świadczenie kompleksowe zostanie objęte stawką obniżoną.

W świetle powyższego, nie ulega wątpliwości, że w sytuacji, w której głównym działaniem C wykonywanym na podstawie umowy jest pośredniczenie pomiędzy zakładem ubezpieczeń a jego klientami (w szczególności poprzez wykonywanie czynności agencyjnych), podlegające zwolnieniu z VAT, takie traktowanie w zakresie VAT będzie także właściwe dla innych czynności pomocniczych, pobocznych wykonywanych w ramach Usługi.

W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, ogół czynności podejmowanych na rzecz X S.A. w ramach świadczonej Usługi powinien podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwolnieniu podlegają usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy (tzw. Wykaz usług zwolnionych od podatku). W pozycji 3 niniejszego załącznika, jako objęte zwolnieniem z podatku VAT) zostały wymienione usługi klasyfikowane do Sekcji J PKWiU (Działy 65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego. Jednocześnie, w pozycji tej zostały wskazane określone kategorie usług z zakresu pośrednictwa finansowego, których świadczenie zostało wyłączone z zakresu zwolnienia z VAT.

Jakkolwiek z katalogu usług podlegających zwolnieniu z VAT wymienionych z pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy wyłączone zostały wskazane w pkt 4) usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 57.20.10-00.20 -00.30), to przedmiotowe wyłączenie ze zwolnienia nie obejmuje usług świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczenia (podkreślenie Wnioskodawcy). Ponadto zgodnie z treścią art. 8 ust 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych). Jednocześnie, w myśl 3 pkt 1) PKWiU 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. dla celów min. podatku VAT stosuje się przepisy PKWiU z 1997 r.

Mając na uwadze powyższe, w przypadku zaklasyfikowania, na gruncie PKWiU z 1997 r., danej usługi do jednego zgrupowań PKWiU wskazanych w pozycji 3 załącznika nr 4 jako objętych zwolnieniem z VAT, świadczenie tej usługi mieścić się będzie w zakresie zwolnienia z VAT. W oparciu o PKWiU, WUS zaklasyfikował świadczoną przez Spółkę Usługę do grupowania PKWiU 61.20.10-00.10 - usługi pośrednictwa między firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich kIientami. Klasyfikacja ta oznacza, że Usługa świadczona przez C mieści się w zakresie przedmiotowym załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że także na gruncie obowiązujących obecnie przepisów ustawy o VAT, opisana w stanie faktycznym Usługa świadczona dla X SA podlega zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie