premie pieniężne otrzymywane przez Wnioskodawcę za osiągnięcie pewnego poziomu zakupów są dla niego czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatk... - Interpretacja - IPPP3-443-893/09-4/JF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.12.2009, sygn. IPPP3-443-893/09-4/JF, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

premie pieniężne otrzymywane przez Wnioskodawcę za osiągnięcie pewnego poziomu zakupów są dla niego czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.10.2009r. (data wpływu 14.10.2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 06.11.2009 r. (data wpływu 12.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.10.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 06.11.2009 r. (data wpływu 12.11.2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie IPPP3-443-893/09-2/JF z dnia 03.11.2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi sprzedaż detaliczną sprzętu komputerowego zakupując towar u krajowego dostawcy / dystrybutora. Ponadto Podatnik dobrowolnie przystępuje do programów organizowanych bezpośrednio przez producentów sprzętu i akcesoriów komputerowych. Producenci przewidują w programach gratyfikacje w postaci wypłaty premii pieniężnych za zakupy ich sprzętu na danym poziomie w określonym przedziale czasu. Istotne jest, że zakupy wcale nie są dokonywane u producenta ale u dystrybutora / dostawcy. To dystrybutor jako osoba prawna działająca we własnym imieniu i na własny rachunek wystawia faktury zakupu Podatnikowi i realizuje dostawy. Premia jest natomiast uzyskiwana i wypłacana przez producenta.

Podstawą wypłaty premii jest zakup sprzętu producenta na określonym poziomie w danym przedziale czasu u autoryzowanego dostawcy / dystrybutora. Premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą, Podatnik poza zakupem towaru producenta u dystrybutora nie świadczy żadnych dodatkowych usług. Nie zobowiązuje się do eksponowania towaru producenta, do powstrzymywania się od zakupu sprzętu innych marek, innych producentów, innych dystrybutorów ani do żadnych czynności, które mogłyby podlegać opodatkowaniu. Wypłacane premie pieniężne nie mają związku z jakimkolwiek świadczeniem Podatnika na rzecz wypłacającego. Nie jest też żadną formą wynagrodzenia za jakiekolwiek zobowiązanie Spółki do wykonywania zakupów wyłącznie u danego dostawcy, produktów producenta ani do posiadania pełnego asortymentu towarów producenta. Jedynym tytułem do wypłacania takiej premii jest osiągnięcie odpowiedniego poziomu zakupu danych towarów w odpowiednim okresie rozliczeniowym. Jeżeli Podatnik nie osiągnie w danym okresie czasu wskazanego przez producenta limitu zakupu uprawniającego do otrzymania premii, wówczas premia nie jest wypłacana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku ze zmianą stanowiska Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja z dnia 1 lipca 2009 sygn. IPPP2/443-346/09-2/BM), Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja z dnia 10 czerwca 2009 ITPP2/443-169a/09/EŁ) oraz Krajowej Informacji Podatkowej w kwestii opodatkowania VAT premii pieniężnych, które to stanowisko uległo zmianie począwszy od lipca 2009, prosimy o udzielenie odpowiedzi czy w opisanej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej pozostaje poza zakresem ustawy o VAT, czy też powinno być opodatkowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana premia pieniężna pozostaje poza zakresem ustawy VAT. Między Podatnikiem a producentem wypłacającym premię pieniężną nie dochodzi do świadczenia usług. Premia nie dotyczy żadnej konkretnej dostawy i nie może być traktowana jako rabat. Nie może być potwierdzona fakturą korygującą tym bardziej, że producent udzielający premii nie wystawiał faktur sprzedaży i nie dokonywał dostaw. Podatnik poza zakupem towaru producenta u dystrybutora nie świadczył żadnych usług względem producenta udzielającego premii pieniężnej za zakupy jego sprzętu ani też względem dystrybutora. Nie zobowiązywał się do eksponowania towaru producenta, do powstrzymywania się od zakupu sprzętu innych producentów, innych dystrybutorów ani do żadnych czynności, które mogłyby podlegać opodatkowaniu.

W orzecznictwie sądowym również przeważa pogląd, że otrzymanie premii z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów nie jest usługą i nie podlega VAT. Przyznanie tego rodzaju bonusów nie jest opodatkowanie również wówczas, gdy są przekazywane nie przez sprzedawcę, ale przez producenta towarów (wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 marca 2008 r. sygn. akt: III SA/Wa 2505/08 w sprawie premii przekazanej przez producenta towarów a nie przez sprzedawcę).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwana ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Z przedstawionego we wniosku opisie stanu faktycznego wynika, iż Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dobrowolnie przystępuje do programów organizowanych bezpośrednio przez producentów sprzętu i akcesoriów komputerowych. Producenci przewidują w programach gratyfikacje w postaci wypłaty premii pieniężnych za zakupy ich sprzętu na danym poziomie w określonym przedziale czasu u autoryzowanego dostawcy/dystrybutora. Premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą, a Podatnik poza zakupem towaru producenta u dystrybutora nie świadczy żadnych dodatkowych usług, tj. nie zobowiązuje się do eksponowania towaru producenta, do powstrzymywania się od zakupu sprzętu innych marek, innych producentów, innych dystrybutorów ani do żadnych czynności, które mogłyby podlegać opodatkowaniu. Wypłacane premie pieniężne nie mają związku z jakimkolwiek świadczeniem Podatnika na rzecz wypłacającego. Nie jest też żadną formą wynagrodzenia za jakiekolwiek zobowiązanie Spółki do wykonywania zakupów wyłącznie u danego dostawcy, produktów producenta ani do posiadania pełnego asortymentu towarów producenta. Jeżeli Podatnik nie osiągnie w danym okresie czasu wskazanego przez producenta limitu zakupu uprawniającego do otrzymania premii, wówczas premia nie jest wypłacana.

Jak wynika z wniosku wypłacane premie pieniężne nie mają związku z jakimkolwiek świadczeniem Wnioskodawcy na rzecz wypłacającego. Ponadto Spółka podkreśla, iż premia pieniężna nie jest żadną formą wynagrodzenia za jakiekolwiek zobowiązanie Spółki - nie zobowiązuje się do eksponowania towaru producenta, do powstrzymywania się od zakupu sprzętu innych marek, innych producentów, innych dystrybutorów ani do żadnych czynności, które mogłyby podlegać opodatkowaniu..

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku otrzymujący premie nie świadczy na rzecz kontrahenta usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, iż premie pieniężne otrzymywane przez Wnioskodawcę za osiągnięcie pewnego poziomu zakupów są dla niego czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Referencje

ITPP2/443-169a/09/EŁ, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie