Temat interpretacji
Otrzymana dotacja na przeprowadzenie szkoleń w zakresie obsługi komputera i podstawowych programów komputerowych dla grupy 120 osób pozostających bez zatrudnienia, realizowanych w ramach projektu Obsługa komputera wraz ze znajomością wdrażania systemu HACCP szansą dla każdego będzie miała bezpośredni wpływ na cenę, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności (usługi). Tym samym będzie ona stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem przy zastosowaniu stawek podatkowych właściwych dla usług, do ceny których stanowi dopłatę. Otrzymane dotacje winny być uwzględniane przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.05.2009 r. (data wpływu 01.06.2009 r.), uzupełnionym w dniu 02.07. 2009 r. za wezwanie tut. organu z dnia 24.06.2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.
Wniosek uzupełniony został w dniu 02.07.2009 r. (data wpływu 06.07.2009 r.)
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa. Jest opodatkowany w formie podatku liniowego, zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów.
Dnia 27 lutego 2009 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy w L. o dofinansowanie projektu : Obsługa komputera wraz ze znajomością wdrażania systemu HACCP szansą dla każdego, nr umowy POKL....w ramach Priorytetu VI Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Rynek pracy otwarty dla każdego, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy.
Na warunkach określonych w umowie instytucja wdrażająca Wojewódzki Urząd Pracy w L. przyznaje beneficjentowi Marcin P. GP KONSULTING, dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. Finansowanie wyżej wymienionego projektu odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85% kosztów kwalifikowanych) i budżetu państwa (15% kosztów kwalifikowanych).
Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki, przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność.
Okres realizacji projektu trwa od 01.03.2009 r. do 31.01.2011 r. W ramach projektu Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu.
Celem ogólnym projektu jest podniesienie do końca grudnia 2010 r. w znaczący sposób kwalifikacji i umiejętności 120 osób pozostających bez zatrudnienia (osób bezrobotnych i biernych zawodowo) z zakresu świadczenia usług związanych z obsługą komputera i podstawowych programów komputerowych, Internetu oraz HACCP poprzez specjalistyczne szkolenia z tego zakresu. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez cykl szkoleń mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych osób objętych wsparciem.
Do wykonania zadań związanych z realizacją projektu zatrudniony został personel w ramach umów cywilno-prawnych w tym zlecenia i o dzieło oraz w ramach działalności gospodarczej za wykonanie pracy Kierownika Projektu Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany, który rozliczany jest na podstawie wystawionej przez niego noty księgowej obciążeniowej.
W uzupełnieniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji Wnioskodawca wskazał ponadto, iż szkolenia prowadzone dla osób pozostających bez zatrudnienia w ramach projektu Obsługa komputera wraz ze znajomością wdrażania systemu HACCP szansą dla każdego nie są odpłatne.
W związku z powyższym zadano następujące pytania
;
- Czy otrzymana dotacja stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług ...
- Czy otrzymana kwota dotacji wpływa na ustalenie współczynnika do odliczania podatku VAT związanego ze sprzedażą opodatkowaną oraz niepodlegającą opodatkowaniu lub zwolnioną ...
Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Dotacja nie wpływa na ustalenie współczynnika do odliczenia podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) , zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne znaczenie mają szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.
Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.
Z powyższego wynika zatem, iż elementem zasadniczym, wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w L. otrzymuje dotację przeznaczoną na przeprowadzenie szkoleń w zakresie Obsługa komputera wraz ze znajomością wdrażania systemu HACCP szansą dla każdego realizowanych w ramach Priorytetu VI Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1. Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Celem ww. projektu jest podniesienie kwalifikacji i umiejętności 120 osób pozostających bez pracy z zakresu świadczenia usług związanych z obsługą komputera i podstawowych programów komputerowych, Internetu oraz HACCP.
Na warunkach określonych w umowie instytucja wdrażająca Wojewódzki Urząd Pracy- przyznaje Wnioskodawcy dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację tego projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych. Finansowanie ww. projektu odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa. Uczestnicy szkoleń organizowanych w ramach Projektu nie ponoszą za nie odpłatności.
Do wykonywania zadań związanych z realizacją projektu zatrudniony został personel w ramach umów cywilno-prawnych, natomiast za wykonywanie pracy Kierownika Projektu Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany.
W związku z powyższym, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, że otrzymana dotacja na przeprowadzenie szkoleń w zakresie obsługi komputera i podstawowych programów komputerowych dla grupy 120 osób pozostających bez zatrudnienia, realizowanych w ramach projektu Obsługa komputera wraz ze znajomością wdrażania systemu HACCP szansą dla każdego będzie miała bezpośredni wpływ na cenę, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności (usługi). Tym samym będzie ona stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem przy zastosowaniu stawek podatkowych właściwych dla usług, do ceny których stanowi dopłatę.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika nr 4 wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80). W świetle powyższego dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę przeznaczona na przeprowadzenie szkoleń w zakresie Obsługa komputera wraz ze znajomością wdrażania systemu HACCP szansą dla każdego będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Powyższa regulacja wskazuje, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
W przypadku natomiast, gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego art. 90 ust. 1 ustawy.
Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy.
Jak stanowi ust. 3 powyższego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymuje dotację na realizację szkoleń dla osób pozostających bez zatrudnienia w ramach projektu Obsługa komputera wraz ze znajomością wdrażania systemu HACCP szansą dla każdego. Zgodnie z powyższym, otrzymane dotacje stanowią podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji winny być uwzględniane przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.
Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie