Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu Równe Szanse program stypendialny dla uczniów LO.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009r. (data wpływu do tut. organu 21 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu Równe Szanse program stypendialny dla uczniów LO jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu Równe Szanse program stypendialny dla uczniów LO.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Jednostka budżetowa Liceum Ogólnokształcące realizowała program stypendialny ze środków ZPORR rok szkolny 2006/2007 dla uczniów w formie pieniężnej.
Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT ze względu na obroty, które nie przekroczyły granicy określonej w ustawie o podatku VAT.
W związku z realizacją projektu została zakupiona kserokopiarka za kwotę 4557,80 zł, z czego ze środków unijnych pochodziła kwota 2500,00 zł, a pozostała kwotę 2057,80 zł została dofinansowana z Urzędu Gminy. Wyżej wymieniona kserokopiarka służy wyłącznie do użytku własnego, na potrzeby związane z obsługą projektów.
Projekt podlega czynnościom zwolnionym z podatku VAT. Służy jako pomoc naukowo-materialna dla uczniów LO.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do projektu Równe Szanse program stypendialny dla uczniów LO istnieje możliwość odliczenia podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje w przypadku tego projektu możliwość odliczenia podatku VAT. Stanowi on koszt kwalifikowany realizowanego zadania. Jednocześnie jednostka budżetowa LO jest zwolniona podmiotowo z podatku VAT, ze względu na nieprzekroczenie granicy obrotu do celów podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi lub też w przypadku, gdy podmiot nabywający towary czy usługi nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował program stypendialny ze środków ZPORR rok szkolny 2006/2007 dla uczniów w formie pieniężnej.
W związku z realizacją projektu została zakupiona kserokopiarka za kwotę 4.557,80 zł, z czego ze środków unijnych pochodziła kwota 2.500 zł, a pozostała kwota 2.057,80 zł została dofinansowana z Urzędu Gminy. Wyżej wymieniona kserokopiarka służy wyłącznie do użytku własnego na potrzeby związane z obsługą projektu.
Ponadto z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT ze względu na obroty, które nie przekroczyły granicy określonej w ustawie o podatku VAT.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Prawo przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni, składającym deklaracje VAT-7.
Natomiast jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym (jest zwolniony podmiotowo), a zatem nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dokonany na potrzeby realizacji projektu zakup kserokopiarki.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o VAT, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Nadmienia się ponadto, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku (w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego) lub stanu prawnego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach