1. Czy ww. usługi sklasyfikowane PKWiU 86.90.29.0 Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane są zwolnione z podatk... - Interpretacja - IPPP3/443-517/09-2/KB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.07.2009, sygn. IPPP3/443-517/09-2/KB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

1. Czy ww. usługi sklasyfikowane PKWiU 86.90.29.0 Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane są zwolnione z podatku VAT? 2. Czy ww. usługi można zaklasyfikować do stawki VAT 7%?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2009 r. (data wpływu 22.06.2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Prowadząc działalność gospodarczą Spółka wykonuje usługi według PKWiU 81.2 Usługi sprzątania obiektów jako podstawę działalności Spółki. Przystępując do przetargów na świadczenie usług na kompleksowe sprzątanie szpitali zamawiający rozdziela usługi na:

  • kompleksowe sprzątanie szpitala
  • obsługę pacjenta nie wymagającą przygotowania medycznego tj. pomoc przy pacjencie obejmującą m.in. czynności pielęgnacyjno-higieniczne, dostarczanie środków medycznych z magazynów szpitalnych na oddziały szpitalne, transport i zdawanie pościeli brudnej i wydawanie czystej, zbieranie i składowanie odpadów komunalnych i medycznych w wyznaczonych miejscach przez zamawiającego w obrębie terenu szpitala, transport pacjentów na badanie diagnostyczne w obecności personelu medycznego, transport zwłok ludzkich do prosektorium na terenie szpitala. Są to usługi zaklasyfikowane PKWiU 86.90.19.0 Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Przystępując do przetargów Wnioskodawca spotkał się z sytuacjami, w których firmy sprzątające klasyfikują tą usługę obsługa pacjenta nie wymagająca przygotowania medycznego PKWiU 86.90.19.0 jako usługę zwolnioną z podatku VAT. Wnioskodawca nie może się z tym zgodzić, gdyż zwolnienie z podatku VAT przysługuje jednostkom do tego uprawnionym. W dniu 18.06.2009 r. Spółka wystąpiła o interpretację PKWiU danej usługi do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Dla Spółki jest to nieuczciwa konkurencja pozbawiająca Spółkę kontraktów, a jednocześnie nie dostosowanie się do przepisów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. usługi sklasyfikowane PKWiU 86.90.29.0 Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane są zwolnione z podatku VAT...

  • Czy ww. usługi można zaklasyfikować do stawki VAT 7%...

    Zdaniem Wnioskodawcy, firma sprzątająca świadcząca usługi z PKWiU 86.90.19.0 nie ma zwolnień od podatku VAT. Przedmiotowe usługi świadczone przez przedsiębiorców i instytucje nie będące podmiotami medycznymi nie korzystają z przywileju zwolnienia z tego podatku.

    Spółka nie jest podmiotem medycznym świadczącym usługi medyczne publicznie, a świadczy te usługi w sposób komercyjny na rzecz podmiotu medycznego. Wobec tego Spółka jest zobowiązana do zastosowania stawki podatku VAT, który w tym przypadku wynosi 7%.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Zgodnie z ust. 3 tego artykułu usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

    Na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm. wprowadzono do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) m.in. do celów podatkowych (§ 1 i § 2 ww. rozporządzenia).

    Jednakże na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009 r.

    Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż przystępując do przetargów na świadczenie usług na kompleksowe sprzątanie szpitali zamawiający rozdziela usługi na:

    • kompleksowe sprzątanie szpitala
    • obsługę pacjenta nie wymagającą przygotowania medycznego tj. pomoc przy pacjencie obejmującą m.in. czynności pielęgnacyjno-higieniczne, dostarczanie środków medycznych z magazynów szpitalnych na oddziały szpitalne, transport i zdawanie pościeli brudnej i wydawanie czystej, zbieranie i składowanie odpadów komunalnych i medycznych w wyznaczonych miejscach przez zamawiającego w obrębie terenu szpitala, transport pacjentów na badanie diagnostyczne w obecności personelu medycznego, transport zwłok ludzkich do prosektorium na terenie szpitala. Są to usługi zaklasyfikowane PKWiU 86.90.19.0 Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane. Jednak, zgodnie z powyższymi przepisami, do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., zgodnie z którą ww. usługi mieszczą się w grupowaniach: 85.14.18-00.00 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

    Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

    I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 9 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 85, tj. usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

    Oznaczenie w załączniku danej grupy ex oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Należy zauważyć, że w poz. 9 załącznika 4 do ustawy wyłączono ze zwolnienia od podatku wyłącznie usługi weterynaryjne.

    Jak wskazuje analiza działu oznaczonego symbolem 85, Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej obejmują: pozycję 85.1 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz pozycję 85.2 Usługi weterynaryjne. Tak, więc zgodnie z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy zwolnienie obejmuje całą grupę 85.1, a więc również pozycję 85.14.18-00.00 Usługi w zakresie zdrowia ludzkiego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

    Nie można zgodzić się ze zdaniem Wnioskodawcy, iż przedmiotowe usługi świadczone przez przedsiębiorców i instytucje nie będące podmiotami medycznymi nie korzystają z przywileju zwolnienia z tego podatku, ponieważ przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisy wykonawcze nie wymieniają instytucji (podmiotów), których usługi klasyfikowane do grupowania PKWiU 85 nie są zwolnione od podatku, z wyjątkiem wspomnianych usług weterynaryjnych, o których mowa w poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy.

    Reasumując, należy stwierdzić, iż usługi sklasyfikowane w dziale PKWiU 85.1 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Należy ponadto zauważyć, że tutejszy Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym przedmiotową interpretację wydano w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie