
Temat interpretacji
Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować do usług polegających na organizacji i prowadzeniu centrum zgłoszeniowego szkód komunikacyjnych oraz działaniach organizacyjnych dla zapewnienia ubezpieczonemu pomocy na miejscu zdarzenia? Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować do konkretnych usług pomocy ubezpieczonemu na miejscu zdarzenia, odsprzedawanych przez Spółkę ubezpieczycielowi w ramach komisu usług a świadczonych faktycznie przez podmioty trzecie?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18.06.2009 r. (data wpływu 23.06.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla usług polegających na organizacji i prowadzeniu centrum zgłoszeniowego szkód komunikacyjnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla usług polegających na organizacji i prowadzeniu centrum zgłoszeniowego szkód komunikacyjnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka zamierza zawrzeć z zakładem ubezpieczeń umowę, której przedmiotem będzie m. in.:
- organizacja i prowadzenie centrum zgłoszeniowego szkód komunikacyjnych (tj. przyjmowanie zgłoszeń o szkodach, udzielanie ubezpieczonym informacji o ich prawach i obowiązkach wynikających z umowy assistance oraz o dalszym postępowaniu dotyczącym likwidacji szkody, dokumentowanie rozmiarów szkody), oraz działania organizacyjne dla zapewnienia ubezpieczonemu pomocy na miejscu zdarzenia,
- świadczenie konkretnej pomocy ubezpieczonemu na miejscu zdarzenia (w postaci konkretnych usług) przez podmioty trzecie, na podstawie odrębnych umów zawartych przez Spółkę z tymi podmiotami. Usługi te zakupywane są przez Spółkę od podmiotów trzecich i odsprzedawanych następnie ubezpieczycielowi w ramach komisu usług.
Usługi świadczone przez podmioty trzecie zakupywane przez Spółkę i odsprzedawane ubezpieczycielowi w ramach komisu usług będą obejmowały m.in.:
- holowanie (transport) pojazdów unieruchomionych wskutek wypadku, awarii lub innego zdarzenia losowego,
- wydobywanie pojazdów z miejsca wypadku i załadunek na pojazd holowniczy,
- usuwanie pozostałości po szkodzie,
- naprawę pojazdów na drodze,
- usługi parkowania pojazdu unieruchomionego w wypadku, awarii lub w wyniku innego zdarzenia losowego,
- transport osób do miejsca zamieszkania lub miejsca docelowego podróży w przypadku awarii lub wypadku lub innego przypadku unieruchomienia pojazdu, którym podróżowali,
- wynajem samochodu zastępczego na czas naprawy unieruchomionego pojazdu,
- zapewnienie kierowcy zastępczego,
- zapewnienia noclegu i wyżywienia osobom podróżującym pojazdem, który stał się przedmiotem wypadku, awarii lub innego zdarzenia losowego.
W zakresie usług dotyczących organizacji i prowadzenia centrum zgłoszeniowego oraz podejmowania działań organizacyjnych dla zapewnienia ubezpieczonemu pomocy w miejscu zdarzenia Spółka będzie działała jako podmiot zobowiązany do wykonywania tych czynności na podstawie umowy (stosunku zobowiązaniowego) zawartej z ubezpieczycielem, realizujący samodzielnie świadczenie wynikające z tej umowy.
W zakresie świadczenia usług konkretnej pomocy na miejscu zdarzenia Spółka zawierać będzie z osobami trzecimi umowy dotyczące świadczenia poszczególnych usług, przy czym umowy te Spółka będzie zawierała we własnym imieniu, lecz na rachunek ubezpieczyciela, po czym będzie odsprzedawała te usługi ubezpieczycielowi, tak, jakby sama je wykonywała (wobec ubezpieczyciela podmiotem odpowiedzialnym za należyte wykonanie tych usług będzie wyłącznie Spółka). Z cywilnoprawnego punktu widzenia, Spółka będzie zatem występowała w tym zakresie w stosunku do ubezpieczyciela jako wykonawca usług. Działania Spółki podejmowane na rzecz ubezpieczyciela nie będą pozostawały w prawnym związku z działalnością ubezpieczeniową ubezpieczyciela. W ramach wykonywania umowy zawartej z ubezpieczycielem, Spółka będzie świadczyła usługi wyłącznie na rzecz ubezpieczyciela i tylko wobec niego będzie ponosił odpowiedzialność.
Spółka nie będzie natomiast, w ramach umowy, przyjmowała odpowiedzialności wobec ubezpieczonych. Umowa wykonywana przez Spółkę na rzecz ubezpieczyciela będzie wyłącznie umową o świadczenie usług i nie będzie pozostawała w prawnym związku z umowami ubezpieczenia, zawartymi przez ubezpieczyciela. W szczególności należy podkreślić, że na podstawie umowy zawartej z ubezpieczycielem Spółka nie będzie wykonywała umów ubezpieczenia (w prawnym znaczeniu instytucji wykonywania określonej umowy, tj. wynikających z niej świadczeń).
Należy podkreślić, że umowa wyraźnie rozdziela czynności (świadczenia) wykonywane przez Spółkę osobiście (np. w zakresie obsługi centrum zgłoszeniowego szkód komunikacyjnych oraz organizowania pomocy) od czynności (świadczeń), które Wnioskodawca miałby realizować z pomocą osób trzecich. Odmienny jest charakter i sposób wykonywania tych czynności.
Zgodnie z umową, za usługi organizacji i prowadzenia centrum zgłoszeniowego oraz za działania organizacyjne dla zapewnienia pomocy w miejscu zdarzenia Spółka otrzymuje od ubezpieczyciela wynagrodzenie ryczałtowe od jednego zgłoszenia.
Natomiast usługi zakupione od podmiotów trzecich mają być odsprzedawane przez Spółkę ubezpieczycielowi, przy czym Spółka nie nalicza tutaj żadnej marży, czyli odsprzedaje usługi po takiej cenie, jaka figuruje na fakturach wystawionych przez bezpośrednich wykonawców usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować do usług polegających na organizacji i prowadzeniu centrum zgłoszeniowego szkód komunikacyjnych oraz działaniach organizacyjnych dla zapewnienia ubezpieczonemu pomocy na miejscu zdarzenia...
Zdaniem Wnioskodawcy
- Usługi polegające na organizacji i prowadzeniu centrum zgłoszeniowego szkód komunikacyjnych oraz działaniach organizacyjnych dla zapewnienia ubezpieczonemu pomocy na miejscu zdarzenia podlegają zwolnieniu podatkowemu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i poz. 3 zał. nr 4 do ww. ustawy jako usługi mieszczące się w sekcji J PKWiU, czyli w usługach pośrednictwa finansowego (PKWiU 67.20.10-00.90).
W zakresie klasyfikacji statystycznej ww. usług wypowiedział się Główny Urząd Statystyczny, Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów w piśmie z dnia 29.05.2009 r. o sygnaturze MS-02-22-5672/KU-84/1/2009/713, stanowiącym odpowiedź na wniosek skierowany do tego urzędu przez Spółkę. GUS stwierdził:
W związku z powyższym usługi świadczone na rzecz zakładów
ubezpieczeniowych, polegające na organizowaniu i prowadzeniu centrum zgłoszeniowego szkód komunika
cyjnych, mieszczą się w grupowaniu:
PKWiU 66.29.19.0 Pozostałe usługi wspomagające ubezpieczenia i fundusze emerytalne, gdzie indziej niesklasyfikowane (wg PKWiU z 2008 r.) i odpowiednio
PKWiU 67.20.10-00.00 Usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (wg PKWiU z 2004 r.) oraz
PKWiU 67.20.10-00.90 Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe (wg PKWiU z 1997 r.).
2. Usługi, które Spółka odsprzedaje następnie ubezpieczycielowi (świadczone faktycznie przez podmioty trzecie), podlegają opodatkowaniu zawsze stawką właściwą dla danych konkretnych usług.
Usługi te dla potrzeb podatku od towarów i usług należy bowiem traktować jako tzw. komis usług.
Zgodnie art. 28 Dyrektywy 112 VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Zaś przepis art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.
Komis usług jest w prawie polskim nową konstrukcją, przepis art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wszedł w życie z dniem 01.12.2008 r.
Jeżeli więc Spółka nabywa usługi wymienione powyżej i następnie odsprzedaje je ubezpieczycielowi, to mamy właśnie do czynienia z komisem usług. Stawka do usług odsprzedawanych w ramach komisu usług jest taka sama jak stawka właściwa dla tej właśnie usługi. Przykładowo, jeżeli Wnioskodawca zakupił od podmiotu trzeciego usługę holowania, to odsprzedając ją następnie ubezpieczycielowi stosuje stawkę podatku od towarów i usług 22%.
W zakresie klasyfikacji statystycznej ww. usług wypowiedział się Główny Urząd Statystyczny, Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów w piśmie z dnia 29.05.2009 r. o sygnaturze MS-02-22-5672/KU-84/1/2009/713, stanowiącym odpowiedź na wniosek skierowany do tego urzędu przez Spółkę. GUS stwierdził:
Natomiast usługi zapewnienia ubezpieczonemu pomocy na miejscu zdarzenia świadczone przez podmioty trzecie na rzecz Spółki klasyfikowane są zgodnie z wykonywanymi czynnościami np.:
- holowanie (transport) pojazdów unieruchomionych wskutek wypadku, awarii lub innego zdarzenia losowego,
- wydobywanie pojazdów z miejsca wypadku i załadunek na pojazd holowniczy,
- usuwanie pozostałości po szkodzie,
- naprawa pojazdów na drodze,
- parkowanie pojazdu unieruchomionego w wypadku i awarii lub w wyniku innego zdarzenia losowego, mieszczą się w grupowaniu:
PKWiU 52.21.2 Usługi wspomagające transport drogowy (wg PKWiU z 2008 r.) i odpowiednio PKWiU 50.20 Usługi w zakresie obsługi i napraw pojazdów samochodowych; pomoc drogowa (wg PKWiU z 2004 r. i wg PKWiU z 1997 r.).
- wynajem samochodu osobowego, zastępczego na czas naprawy unieruchomionego pojazdu, (bez kierowcy), mieści się w grupowaniu:
PKW1U 77.11.10.0 Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (wg PKWiU z 2008 r.) i odpowiednio PKWiU 71.10.10-00.00 Usługi wynajmu lub dzierżawy samochodów osobowych oraz furgonetek (do 3,5 t), bez kierowcy (wg PKWiU z 2004 r. i wg PKWiU z 1997r.).
W cytowanym piśmie GUS stwierdził ponadto, że: Podstawowym kryterium klasyfikacyjnym jest rodzaj wykonywanych czynności i ich efekt końcowy. Według PKWiU klasyfikuje się usługi a nie wzajemne relacje pomiędzy stronami i ich wzajemne zobowiązania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Podkreślenia jednakże wymaga fakt, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych towarów czy usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów. W związku z powyższym należy podkreślić, iż niniejszą interpretację oparto na założeniu, że przedmiotowe usługi faktycznie mieszczą się we wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacjach PKWiU.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie