Podstawa opodatkowania czynności wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego (aportu). - Interpretacja - ITPP2/443-697b/09/RS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2009, sygn. ITPP2/443-697b/09/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Podstawa opodatkowania czynności wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego (aportu).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania czynności wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego (aportu) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania czynności wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego (aportu).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadząc działalność deweloperską jest właścicielem nieruchomości, które w przyszłości zamierza wykorzystywać w ramach projektów deweloperskich. Ponadto w ramach tych projektów wykorzystywane będą również nieruchomości, które Spółka dopiero w przyszłości nabędzie na ten cel - w zależności od potrzeb konkretnego projektu. Przed podjęciem działań inwestycyjnych tj. rozpoczęciem projektu deweloperskiego, konieczna jest dywersyfikacja ryzyka w ramach poszczególnych inwestycji (projektów). Oczekiwania te zgłaszane są przez instytucje finansowe (główne banki), które finansując jedną z inwestycji nie chcą ponosić ryzyka innych inwestycji, w których finansowanie nie są zaangażowane. W związku z powyższym, Spółka zamierza tworzyć spółki osobowe (jawne bądź komandytowe) na użytek konkretnych inwestycji. Poza Spółką, wspólnikami ww. spółek mogą być inne osoby prawne oraz/lub osoby fizyczne. Spółka będzie pokrywała swoje wkłady do spółek osobowych w formie wkładów niepieniężnych w postaci nieruchomości, których jest już obecnie właścicielem, bądź które nabędzie w przyszłości na użytek konkretnych projektów. W związku z faktem, iż wnoszone nieruchomości będą wykorzystywane przez spółki osobowe w projektach deweloperskich, nie będą one kwalifikowane przez te spółki jako środki trwałe, a w konsekwencji nie będą dokonywane od nich odpisy amortyzacyjne. Nieruchomości posiadane obecnie przez Spółkę i przeznaczone na realizację projektów deweloperskich nie są Jej środkami trwałymi. Taka sama zasada będzie dotyczyła nabywanych w przyszłości nieruchomości z przeznaczeniem na realizację kolejnych projektów deweloperskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób będzie należało ustalić podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wnoszenia nieruchomości w formie wkładów niepieniężnych do spółek osobowych, powinny być wartości rynkowe nieruchomości pomniejszone o kwotę podatku. Po powołaniu treści art. 29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazano, iż w przypadku wniesienia przez Spółkę wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, nie powstanie kwota należna w zamian za przedmiot wkładu. Formą ekwiwalentu w zamian za wkład w postaci nieruchomości, będzie ogół praw i obowiązków wynikających z udziału w spółce osobowej objętego przez Spółkę. Zakres ww. praw i obowiązków będzie wynikał z określonych w umowach spółek osobowych, udziałów Spółki w zyskach danej spółki osobowej, który zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. nr 94, poz. 1037 ze zm.), może być niezależny od wartości wniesionego wkładu. Spółka powołując treść art. 29 ust. 9 ww. ustawy, wskazała, że podstawą opodatkowania przedmiotowej transakcji powinny być wartości rynkowe nieruchomości pomniejszone o kwoty podatku.

Na poparcie swojego stanowiska powołano interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 lipca 2009 r. nr ITPP1/443-456b/IK oraz postanowienia Urzędów Skarbowych: w Tomaszowie Mazowieckim z dnia 6 lipca 2005 r. nr US-III-443/53/I/32/2005 oraz w Mielcu z dnia 22 września 2005 r. nr US.VI/443-46/05.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do postanowień zawartych w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl ust. 9 wskazanego artykułu, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Przez wartość rynkową na mocy art. 2 pkt 27b ustawy - rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest właścicielem nieruchomości oraz zamierza nabyć kolejne nieruchomości, które będzie wykorzystywać w ramach projektów deweloperskich. Z uwagi na dywersyfikacje ryzyka w ramach poszczególnych inwestycji, zamierza tworzyć w tym celu spółki osobowe na użytek konkretnych inwestycji, do których będzie wnosiła aportem nieruchomości tytułem wkładu. Nieruchomości te zostaną wykorzystane przez ww. spółki w projektach deweloperskich i nie będą stanowiły ich środków trwałych.

Z przytoczonych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu dokonanej sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. W sytuacji, kiedy nie zostaje określona cena, jest to wartość rynkowa towarów lub usługi pomniejszona o kwotę podatku. Zatem w obydwu wskazanych wyżej przypadkach podstawą opodatkowania jest kwota netto sprzedaży, tj. bez podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że skoro dla czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) nie ustalono ceny za wydawane udziały, to tym samym podstawę opodatkowania ustalić należy zgodnie z normą wyrażoną w dyspozycji uprzednio cytowanego przepisu art. 29 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania czynności wniesienia aportem nieruchomości, dokonano w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-697a/09/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Referencje

ITPP2/443-697a/09/RS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy