Czy zgodnie z art. 31a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) w przypadku usług transportowych i spedycyjnych, wykonywanych na podst... - Interpretacja - IPPP2/443-594/09-3/SAP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.08.2009, sygn. IPPP2/443-594/09-3/SAP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy zgodnie z art. 31a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) w przypadku usług transportowych i spedycyjnych, wykonywanych na podstawie umów stałych pomiędzy kontrahentami lub jednorazowych umów zleceń, tzw. zleceń transportowych i zleceń spedycyjnych, w których stawka za wykonanie danej usługi transportowej lub spedycyjnej określana jest w EURO lub innej walucie obcej, a następnie ta sama stawka ze zlecenia transportowego lub spedycyjnego jest podana na fakturze w polu Uwagi do dokumentu do przeliczenia waluty obcej na złote należy stosować kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu 29 maja 2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 08.07.2009 r. (data wpływu 13.07.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W przypadku usług transportowych i spedycyjnych, wykonywanych na podstawie umów stałych pomiędzy kontrahentami lub jednorazowych umów zleceń, tzw. zleceń transportowych i zleceń spedycyjnych, stawka za wykonanie danej usługi transportowej lub spedycyjnej określana jest w EURO lub innej walucie obcej, a następnie ta sama stawka ze zlecenia transportowego lub spedycyjnego jest podana na fakturze w polu Uwagi do dokumentu. Art. 31a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług (VAT):

1. W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

  1. W przypadku gdy zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami wykonawczymi do ustawy podatnik może wystawić fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego i wystawi ją w przewidzianym przepisami terminie, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej na tej fakturze, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.
  2. W przypadku importu towarów przeliczenia na złote dokonuje się zgodnie z przepisami celnymi.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka dodatkowo podała, iż umowy i zlecenia pomiędzy kontrahentami zawierają kwoty określone w EURO (lub innych walutach obcych) oraz w tychże umowach i zleceniach jest jednocześnie od razu ustalony przez strony kurs przeliczeniowy tak, że z góry można ustalić kwotę należności w złotówkach. Jednocześnie Spółka informuje, iż kwota podawana na fakturach również wyrażona jest w złotówkach, a jedynie w polu UWAGI pojawia się wzmianka o kwocie wyrażonej w EURO (lub innych walutach obcych). Stanowisko własne Spółki dotyczy właśnie opisanego powyżej stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 31a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) w przypadku usług transportowych i spedycyjnych, wykonywanych na podstawie umów stałych pomiędzy kontrahentami lub jednorazowych umów zleceń, tzw. zleceń transportowych i zleceń spedycyjnych, w których stawka za wykonanie danej usługi transportowej lub spedycyjnej określana jest w EURO lub innej walucie obcej, a następnie ta sama stawka ze zlecenia transportowego lub spedycyjnego jest podana na fakturze w polu Uwagi do dokumentu do przeliczenia waluty obcej na złote należy stosować kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury...

Stanowisko Spółki jest następujące: w myśl przepisów art. 31a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), w szczególności pkt 1 i pkt 2, w przypadku usług transportowych i spedycyjnych, wykonywanych na podstawie umów stałych pomiędzy kontrahentami lub jednorazowych umów zleceń, tzw. zleceń transportowych i zleceń spedycyjnych, w których stawka za wykonanie danej usługi transportowej lub spedycyjnej określana jest w EURO lub innej walucie obcej, a następnie ta sama stawka ze zlecenia transportowego lub spedycyjnego jest podana na fakturze w polu uwagi do dokumentu do przeliczenia waluty obcej na złote należy stosować kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Na tle opisanego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 31a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Zauważyć należy, iż powyższy przepis ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej. Tymczasem zgodnie z opisanym stanem faktycznym Spółka w umowach z kontrahentami ujmuje kwoty należności w walutach obcych, jednocześnie ustalając od razu kurs przeliczeniowy, po jakim będzie przeliczana należność. Skutkiem powyższego jest to, iż już w momencie zawarcia umowy ustalona jest wartość należności w walucie polskiej.

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 212, poz. 1337) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Zgodnie natomiast z przepisem § 5 ust. 6 w/w rozporządzenia kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze. Tutejszy organ podatkowy zauważa, iż zgodnie z opisanym stanem faktycznym kwota na fakturze jest, co do zasady, określona w walucie polskiej, a tylko w polu UWAGI jest podana kwota w walucie obcej. Tym samym należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie polskiej, a zatem w/w przepis art. 31a w/w ustawy nie będzie miał w sprawie zastosowania Spółka nie ma obowiązku przeliczania kwot, ujętych na fakturze w polu UWAGI.

Biorąc pod uwagę powyższe należało uznać stanowisko Spółki przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie