Temat interpretacji
Czy Fundacja ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu " "?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 06 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu .
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Fundacja ustanowiona aktem notarialnym Repetytorium A numer. Fundacja nie figuruje w rejestrze podatników VAT, nie jest czynnym płatnikiem i nie składa deklaracji VAT 7. Nabywane usługi związane z realizacją poniżej opisanego projektu zawierają w cenie podatek VAT.
Fundacja ubiegając się o refundację poniesionych kosztów może zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych projektu, pod warunkiem uzyskania interpretacji indywidualnej, która potwierdzi, że Fundacja nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Fundacja realizując projekt pn. " podjęła działania mające na celu zebranie istniejących materiałów dotyczących zabytkowego zamku i udostępnienie ich publicznie w formie multimedialnego archiwum zamieszczonego na stronie internetowej. Projekt utworzenia cyfrowego archiwum polega na zgromadzeniu, zdigitalizowaniu oraz udostępnieniu w ramach internetowej platformy cyfrowej informacji o Zamku. Dzięki dostępności w Internecie z archiwum będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani regionem, w szczególności zaś dziedzictwem kulturowym obszaru, którego przykładem jest zabytkowy Zamek. Stworzenie strony www..pl ma na celu wypromowanie samego obiektu, jako cennego przykładu dziedzictwa historycznego i kulturowego, poprzez udostępnienie dokumentów, zdjęć, planów, pokazujących jego historię.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT.
Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Fundacja ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu " "...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w ramach projektu " ".
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ust. 4 ustawy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. , polegający na zebraniu istniejących materiałów dotyczących zabytkowego zamku i udostępnienie ich publicznie w formie multimedialnego archiwum, zamieszczonego na stronie internetowej. Projekt utworzenia cyfrowego archiwum polega na zgromadzeniu, zdigitalizowaniu oraz udostępnieniu w ramach internetowej platformy cyfrowej informacji o zamku. Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze podatników VAT, nie jest czynnym podatnikiem tego podatku i nie składa deklaracji VAT-7. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przypadku realizacji ww. projektu nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi