Czy w związku z realizacją w/w projektu , Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części? - Interpretacja - IPTPP1/443-433/11-4/IG

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.10.2011, sygn. IPTPP1/443-433/11-4/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w związku z realizacją w/w projektu , Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2011r. (data wpływu 27 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy w związku z realizacją projektu Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy w związku z realizacją projektu Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 września 2011r. (data wpływu 27 września 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IPTPP1/443-433/11-2/IG z dnia 15 września 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca realizuje projekt pn. . . Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 2. Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału innowacyjnego regionu; Działanie 2.1. Rozwój innowacji oraz wspieranie działalności dydaktycznej i badawczej szkół wyższych oraz placówek sektora badania i rozwój.

Przedmiotem projektu jest modernizacja i wyposażenie infrastruktury dydaktycznej Instytutu w tym modernizacja i wyposażenie pracowni dydaktycznych:

  • wielofunkcyjnej przystosowanej na pracownie audiowizualną;
  • malarstwa, grafiki warsztatowej, sali seminaryjnej przystosowanej na pracownię komputerową,
  • sali ćwiczeń - galerii przystosowaną na pracownię wielofunkcyjną;
  • pracowni fotograficznej wraz z ciemnią;
  • pracowni komputerowej;
  • dydaktycznej przystosowanej na pracownię wzornictwa,
  • wydzielenie w sali będącej zapleczem technicznym dydaktyki pomieszczenia dla serwerowni.

Zaplanowano również modernizację korytarza i toalet. Działania w ramach projektu obejmują: prace projektowe, roboty budowlano-montażowe, zakup wyposażenia sal dydaktycznych (m.in. meble), zakup i montaż sprzętu dydaktycznego (m.in. komputery, drukarki, sprzęt multimedialny i fotograficzny). Przewidziane całkowite nakłady inwestycyjne wynoszą 2.607.146,00 zł brutto. Wnioskodawca zakłada, że inwestycja uzyska dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w wysokości 78,53% (2.047.391,75 zł), a pozostałe 21,47% (559.754,25 zł) to wkład własny Uczelni.

Wnioskodawca wskazał, iż budżet projektu obejmuje następujące kategorie wydatków (kosztów):

  • zarządzanie i obsługa projektu - 119.700,00 zł
  • promocja projektu - 33.000,00 zł
  • prace przygotowawcze i projektowe - 154.880,00 zł
  • zakup wyposażenia - 290.902,00 zł
  • zakup wartości niematerialnych i prawnych - 1.008.340,00 zł
  • roboty adaptacyjne i modernizacyjne - 655.724,00 zł

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż realizacja projektu modernizacja i wyposażenie infrastruktury dydaktycznej Instytutu, będzie służyć prowadzeniu statutowej działalności Uczelni, z wykluczeniem dodatkowej działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Uczelnia prowadzi działalność statutową w oparciu o poniższe akty prawne:

  1. Rozporządzenie w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na finansowanie działalności statutowej. (Rozp. MNISW z dn. 5.11.2010 roku na podstawie ustawy z dn. 30.04.2010 o zasadach finansowania nauki - Dz. U. 96, poz.615).
  2. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na finansowanie działalności statutowej (Dz. U. 130 poz. 753).
  3. Zarządzenie Nr Rektora Uniwersytetu (regulamin wnioskowania, podziału oraz rozliczania środków finansowych na działalność statutową).

Działalność statutowa Instytutu polega na prowadzeniu działalności dydaktycznej oraz prowadzeniu badań naukowych dotyczących teorii sztuki i praktyki artystycznej (działalności artystycznej) w następujących obszarach:

  • sztuki piękne (malarstwo, grafika, rzeźba, fotografia, edukacja artystyczna, nowe media itp.)
  • sztuki projektowe (wzornictwo, reklama, grafika użytkowa).

Zgodnie z zapisami wniosku aplikacyjnego i dokumentów programowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, przedmiot projektu tj. modernizacja oraz wyposażenie Instytutu służyć będzie przede wszystkim kształceniu studentów na poziomie wyższym przez uczelnię publiczną z wykluczeniem komercyjnie prowadzonych przez uczelnie szkoleń, kursów i innej dodatkowej działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż działalność statutowa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 pkt 26b ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zgodnie z założeniem projektu w okresie 5-ciu lat trwałości projektu (liczonej od daty finansowego zakończenia projektu tj. 31.05.2012 rok) oraz ze względu na nie występowanie w projekcie pomocy publicznej również w okresie 10 lat od zakończenia projektu, na terenie powstałej infrastruktury objętej ww. projektem nie będzie wykonywał jakiejkolwiek czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Podatnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu , Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części...

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 90 ustawy o VAT Uczelnia od 2006 roku odlicza podatek VAT metodą proporcji, ale dotyczy to tylko refaktur za media (energia elektryczna, telefony, CO, woda, ścieki, gaz) dla najemców. W całości podatek VAT odliczany jest od zakupów związanych ze sprzedażą prac badawczych umownych. W 2010 r. wskaźnik odliczenia wynosił 7%, podatek należny 1.538.149,00 PLN, podatek naliczony 49.677,00 PLN, przy czym czynności podlegające opodatkowaniu prowadzone były na terenie innych obiektów Uczelni.

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, gdyż realizacja projektu służyć będzie prowadzeniu statutowej działalności Uczelni, z wykluczeniem innej dodatkowej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosowanie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone w ww. przepisach warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Natomiast sytuacje, kiedy podatnik mimo dokonania zakupu służącego wykonywaniu czynności opodatkowanych pozbawiony jest prawa do odliczenia podatku naliczonego, wymienione zostały w art. 88 ustawy o VAT.

Z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, którego przedmiotem jest modernizacja i wyposażenie infrastruktury dydaktycznej Instytutu w tym modernizacja i wyposażenie pracowni dydaktycznych. Planowane w ramach projektu działania obejmują: prace projektowe, roboty budowlano-montażowe, zakup wyposażenia sal dydaktycznych (m.in. meble) zakup i montaż sprzętu dydaktycznego (m.in. komputery, drukarki, sprzęt multimedialny i fotograficzny). Podatnik prowadzi działalność statutową, która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wydatki poniesione w celu realizacji projektu będą służyły wyłącznie działalności statutowej zwolnionej z podatku VAT tj. kształceniu studentów na poziomie wyższym przez uczelnie publiczną, z wykluczeniem komercyjnie prowadzonych przez uczelnie szkoleń, kursów i innej dodatkowej działalności gospodarczej. Zgodnie z założeniem projektu Wnioskodawca w okresie 5-ciu lat trwałości projektu oraz ze względu na nie występowanie w projekcie pomocy publicznej również w okresie 10 lat od zakończenia projektu, na terenie powstałej infrastruktury objętej ww. projektem nie będzie wykonywał jakiejkolwiek czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego (zarówno w całości, jak i w części) wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizacją ww. projektu, gdyż poniesione wydatki nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od 6 kwietnia 2011r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi