Stawka podatku VAT na dostawę zupy pomidorowej. - Interpretacja - IPTPP2/443-256/11-3/JN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.09.2011, sygn. IPTPP2/443-256/11-3/JN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Stawka podatku VAT na dostawę zupy pomidorowej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością MITMAR, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę zupy pomidorowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę zupy pomidorowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) dokonuje dostaw towarów na rzecz Kontrahenta Agencji Rynku Rolnego (ARR). Przedmiotem dostaw jest między innymi zupa pomidorowa w puszce (850 ml). Produkt ten składa się z: wody, ryżu, warzyw, mieszanki przypraw, koncentratu pomidorowego, mąki pszennej, tłuszczu wieprzowego. Produkt jest przeznaczony do bezpośredniego podgrzania i spożycia. Producentem zupy, będącej przedmiotem dostaw przez Wnioskodawcę jest jej Spółka Matka Pamapol S.A. Pamapol S.A. wystąpiła w marcu 2011 r. do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (dalej OKINUS) o zaklasyfikowanie przedmiotowej zupy zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Zupa pomidorowa została sklasyfikowana przez OKINUS jako Zupy, buliony i przetwory z nich pod symbolem PKWiU 10.89.11.0.

Zgodnie z poz. 44 załącznika nr 3 w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT produkty o takim PKWiU podlegają opodatkowaniu 8% stawką VAT.

Zupa posiada cechy wyrobu gotowego do spożycia: zupę wystarczy podgrzać i spożyć, przy czym jest to również kwestia preferencji konsumenta. W sekcji C PKWiU, pod symbolem 10.85 znajduje się grupowanie pod nazwą Gotowe posiłki i dania. Zgodnie z art. 41 ust. 2a w zw. z załącznikiem nr 10 do ustawy o VAT dostawa Gotowych posiłków i dań podlega opodatkowaniu 5% stawką VAT.

Kontrahent Spółki ARR - stoi na stanowisku, że zupa pomidorowa powinna być opodatkowana stawką 5%. W pisemnej informacji, jaką Spółka otrzymała od ARR kontrahent wskazuje, że zupa pomidorowa winna zostać zaklasyfikowana w PKWiU jako Gotowe posiłki i dania. Z uwagi na fakt, że Spółka ma podpisaną z ARR umowę na samo fakturowanie, ARR sama wystawia FV za towary nabywane od Spółki. ARR wystawiając FV stosuje stawkę 5%, zgodnie ze swoim stanowiskiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku VAT Spółka powinna opodatkować dostawę zupy pomidorowej dokonywaną na rzecz kontrahenta...

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawę zupy należy opodatkować 8% stawką VAT zgodnie z klasyfikacją wydaną przez OKINUS producentowi Spółce PAMAPOL S.A.

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Regulacje art. 41 oraz art. 146a ustawy o VAT określają stawki tego podatku, przy czym obecnie podstawową stawką podatku VAT jest stawka 23%. Powołany przepis zastrzega jednak zastosowanie innych stawek podatku. I tak zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT dla części towarów i usług ustala się obniżoną stawkę VAT w wysokości 8%, dla części zaś stawkę tę obniża się do poziomu 5%. Prawodawca w załączniku nr 3 do ustawy o VAT wskazał listę tych towarów i usług, dla których zastosowanie ma stawka 8%, w załączniku nr 10 natomiast wskazane zostały te towary, których dostawę opodatkowuje się 5% stawką podatku.

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem odpłatnej dostawy wymienione w klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Powyższy przepis ma na celu względy dostatecznego oznaczenia zakresu opodatkowania (w tym zakresu zwolnienia i zakresu stosowania stawki obniżonej) określonych towarów i usług. Odwołanie się do klasyfikacji statystycznych częstokroć na różnych poziomach czy to działu, czy to klasy, a nawet kategorii bądź podkategorii pozwala na osiągnięcie precyzji w oznaczaniu zakresu zwolnienia, bądź zakresu stosowania stawki obniżonej (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2011. Wyd. V.).

W załącznikach nr 3 oraz nr 10 ustawy o VAT towary i usługi objęte preferencyjną stawką podatku identyfikowane są za pomocą symboli nadanych tym towarom i usługom na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). W obowiązku podatnika leży zakwalifikowanie produkowanych przez niego towarów, bądź świadczonych usług do odpowiedniego grupowania w systematyce PKWiU. W praktyce gospodarczej zdarzają się jednak sytuacje, w których jest trudno przyporządkować dany produkt do określonego grupowania, gdyż np. towar posiada cechy pozwalające zaklasyfikować go do kilku grupowań. ONIKUS jest organem upoważnionym przez prawodawcę do wydawania interpretacji klasyfikacyjnych. To upoważnienie wynika z art. 40 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, w porozumieniu z właściwymi naczelnymi organami administracji państwowej, opracowuje podstawowe do określenia przebiegu i opisu procesów gospodarczych i społecznych standardowe klasyfikacje i nomenklatury, wzajemne relacje między nimi oraz ich interpretacje.

Z powyższego wynika, że w przypadku, gdy podatnik ma pewne wątpliwości co do grupowania, do jakiego winien zostać zaliczony określony produkt może zwrócić się z wnioskiem do OKINUS, aby organ ten, jako upoważniony dokonał takiej klasyfikacji. Z takim wnioskiem do OKINUS wystąpił PAMAPOL. Przedmiotem zapytania była m.in. zupa pomidorowa dostarczana przez Spółkę na rzecz ARR.

Opinia wydana przez ONIKUS nie jest źródłem prawa i nie jest wiążąca dla Spółki. W ocenie wnioskującej jednak jest ważną informacją i może stanowić podstawę do odpowiedniego zaklasyfikowania towarów, a co się z tym wiąże opodatkowania ich określoną stawką podatku. Powyższe potwierdza także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 23 czerwca 2010 r., sygn. akt: I FSK 1040/09. Sąd stwierdza, że () interpretacje standardowych klasyfikacji należące do zadań Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz urzędów statystycznych nie stanowią źródła obowiązku czy uprawnienia, ale mogą być uznane za dowód w postępowaniu podatkowym, podlegający ocenie organu stosującego prawo.

Powyższy wyrok wskazuje na rolę, jaka przypisywana jest interpretacjom OKINUS. Nie jest to źródło prawa, jednak w przypadkach wątpliwych to właśnie opinia OKINUS może okazać się rozstrzygająca. Spółka posiada interpretację OKINUS dla dostarczanych produktów, w których organ ten wyraźnie i wprost odpowiada na zadane pytanie i jednoznacznie rozstrzyga, że sposób dwóch zaproponowanych przez Spółkę grupowań produkt należy sklasyfikować jako Zupy i buliony oraz przetwory z nich. Mając na uwadze, w ocenie Spółki przedmiotowe towary winny być opodatkowane stawką 8%. Taka stawka jest bowiem właściwa dla towarów o symbolu PKWiU 10.89.11.0, w tym m.in. zupy będącej przedmiotem dostaw.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU w żadnym przypadku o takim lub innym zaliczeniu produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU nie mogą decydować przesłanki sprzeczne z zasadami PKWiU 2008. Szczególnie niedopuszczalne jest kierowanie się korzyściami materialnymi, względnie innymi przywilejami wynikającymi z takiego lub innego zaklasyfikowania produktu, m.in. niższym obciążeniem podatkowym.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że biorąc pod uwagę brzmienie art. 5a ustawy o VAT oraz dysponując opinią OKINUS dostawa przedmiotowej zupy pomidorowej winna być opodatkowana stawką 8%, a nie jak twierdzi ARR stawką 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną ww. rozporządzeniem.

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów na rzecz Kontrahenta. Przedmiotem dostaw jest między innymi zupa pomidorowa w puszce (850 ml). Producentem zupy, będącej przedmiotem dostaw przez Wnioskodawcę jest jej Spółka Matka, która wystąpiła w marcu 2011 r. do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o zaklasyfikowanie przedmiotowej zupy zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Zupa pomidorowa została sklasyfikowana przez ww. Ośrodek jako Zupy, buliony i przetwory z nich pod symbolem PKWiU 10.89.11.0.

Kontrahent Spółki stoi na stanowisku, że zupa pomidorowa powinna być opodatkowana stawką 5%. W pisemnej informacji Kontrahent wskazuje, że zupa pomidorowa winna zostać zaklasyfikowana w PKWiU jako Gotowe posiłki i dania.

W ocenie Wnioskodawcy przedmiotowe towary winny być opodatkowane stawką 8% zgodnie z klasyfikacją wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, producentowi zupy pomidorowej tj. PKWiU 10.89.11.0. Taka stawka jest bowiem właściwa dla towarów o symbolu PKWiU 10.89.11.0, w tym m.in. zupy będącej przedmiotem dostaw.

Najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Z powyższego opisu sprawy wynika, że według Wnioskodawcy właściwą klasyfikacją dla przedmiotowej zupy pomidorowej jest grupa 10.89.11.0.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 44 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.89.11.0 Zupy i buliony oraz przetwory z nich.

W pkt 1 objaśnień do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Towar sklasyfikowany przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 10.89.11.0 Zupy i buliony oraz przetwory z nich nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług oraz nie został wymieniony w załączniku Nr 10 do ustawy jako towar opodatkowany stawką 5%.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca dokonuje klasyfikacji przedmiotowej zupy pomidorowej pod symbolem PKWiU 10.89.11.0 Zupy i buliony oraz przetwory z nich, to sprzedaż ww. towaru będzie podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy, w związku z poz. 44 załącznika nr 3 do ustawy.

Końcowo należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP2/443-256/11-2/JN, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi