usługa polegająca na produkcji programów telewizyjnych (wraz z udzieleniem na nie licencji) oraz produkcji seriali (wraz z udzieleniem na nie licencji... - Interpretacja - IPPP2/443-491/11-2/MM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.07.2011, sygn. IPPP2/443-491/11-2/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

usługa polegająca na produkcji programów telewizyjnych (wraz z udzieleniem na nie licencji) oraz produkcji seriali (wraz z udzieleniem na nie licencji) nie korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, bowiem efektem prac Wnioskodawcy nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji Zainteresowany nie występuje w roli nadawcy tych programów telewizyjnych. W konsekwencji właściwą stawką podatku VAT dla świadczonych usług związanych z produkcją programów telewizyjnych oraz seriali (wraz z udzieleniem licencji na te programy i seriale) jest podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2011r. (data wpływu 18 kwietnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług produkcji programów telewizyjnych oraz udzielaniu na nie licencji - jest nieprawidłowe;
  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług produkcji seriali oraz udzielaniu na nie licencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług produkcji programów telewizyjnych i seriali oraz udzielaniu na nie licencji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej jako Spółka) jest podmiotem zajmującym się przede wszystkim produkcją:

  1. seriali i telenowel, które posiadają cechy filmu opartego na fabule (dalej jako Seriale);
  2. innych programów telewizyjnych, m.in. typu talk-show, typu reality show, teleturniejów telewizyjnych oraz innych programów telewizyjnych (dalej jako Programy). W odróżnieniu do Seriali, Programy nie wykazują cech filmu opartego na fabule.

Programy i Seriale wyprodukowane przez Spółkę były lub są obecnie emitowane we wszystkich najważniejszych polskich stacjach telewizyjnych. Jednocześnie Spółka podkreśla, że Programy i Seriale przez nią produkowane nie mają charakteru reklamowego lub promocyjnego, tj. nie mają na celu skłonienia do nabycia lub korzystania z określonych towarów lub usług.

Na podstawie umów licencyjnych zawieranych ze spółkami z grupy, Spółka otrzymuje określone uprawnienia w zakresie prawa adaptacji i produkcji Programów lub Seriali. Następnie Spółka zawiera umowę o produkcję danego Programu lub Serialu z daną stacją telewizyjną. Jak wynika z treści zawieranych umów:

  • Spółka jest zobowiązana do produkcji Programu lub Serialu na warunkach przewidzianych w umowie zgodnie ze sporządzonym harmonogramem produkcji,
  • Spółka zobowiązuje się przedsięwziąć wszelkie czynności niezbędne do wyprodukowania Programu lub Serialu, w tym do dokonania rejestracji audiowizualnej na zasadach ustalony przez strony,
  • Spółka udziela telewizji indywidualnej i wyłącznej licencji na emitowanie wyprodukowanego przez nią Programu lub Serialu w okresie obowiązywania umowy,
  • Spółka gwarantuje, że wyprodukowana i dostarczona audycja będzie wolna od wad prawnych i nie będzie naruszać praw ani dóbr osobistych osób trzecich,
  • Spółka zobowiązuje się, że uzyska zgodę wszystkich uczestników/osób występujących w audycji na utrwalenie i telewizyjne nadanie ich wizerunków i podobizn w audycji w zakresie określonym umową.

Należy podkreślić, że na podstawie umów o produkcję zawieranych z telewizjami, Spółka zobowiązuje się również zapewnić m.in. udział publiczności przy rejestracji audiowizualnej, zapewnić sprzęt oświetleniowy, ponadto Spółka zapewnia wykonanie stosownej scenografii oraz jej montaż, zapewnia parking dla wozu transmisyjnego, ochronę wozu transmisyjnego i pojazdów pomocniczych oraz stanowisk kamerowych. Istotny jest również fakt, że Spółka zachowuje ostateczną kontrolę artystyczną nad produkcją, co oznacza, że ponosi wyłączną odpowiedzialność za kreatywny proces produkcji Programu lub Serialu. Spółka podkreśla, że produkcja Programów lub Seriali oraz udzielenie licencji na ich emisję są ze sobą ściśle powiązane co oznacza, że licencja na emisję może być udzielona wyłącznie wtedy, gdy Program lub Serial zostanie wyprodukowany i nabyty przez telewizję. Istotą działalności biznesowej polegającej na produkcji jest dalsza eksploatacja tych Programów lub Seriali w postaci ich emisji (aktywność polegająca na produkcji programów telewizyjnych nie byłaby uzasadniona ekonomiczne bez ich emisji). Z uwagi na powyższe, licencje dotyczące emisji Programów lub Seriali udzielane przez producenta stacjom telewizyjnym stanowią wyraz właściwej eksploatacji przez producenta autorskich praw majątkowych do stworzonych Programów lub Seriali, a jednocześnie pełnią funkcje elementu niezbędnego do komercyjnej eksploatacji tych Programów lub Seriali. Oznacza to, że nie można oddzielić działalności produkcyjnej Programów lub Seriali od aktywności związanej z udzieleniem licencji na ich emisję.

W zamian za produkcję Programów lub Seriali oraz z tytułu otrzymanej licencji, telewizja zobowiązana jest do uiszczenia na rzecz Spółki opłaty licencyjno-produkcyjnej, która jest podzielona na dwie części: opłatę licencyjną, która odnosi się do kosztu licencji oraz budżet produkcji, który odnosi się do budżetu produkcji niezbędnego dla wyprodukowania Programów lub Seriali.

Oprócz produkcji Programów lub Seriali, na podstawie nabytych od spółek z grupy licencji i udzielania dalszych licencji na emisję tak wyprodukowanych Programów lub Seriali, Spółka we własnym zakresie wytwarza tzw. formaty telewizyjne (tj. zbiór praktycznych reguł, opisujących szczegółowo charakter i zasady realizacji danego programu) i na ich podstawie produkuje Programy lub Seriale, na emisje których udziela wyłącznej licencji telewizji (w takim przypadku Spółka udziela wyłącznie licencji na emisję wyprodukowanych Programów lub Seriali). W zamian za produkcję Programów lub Seriali oraz z tytułu otrzymanej licencji, telewizja zobowiązana jest do uiszczenia na rzecz Spółki opłaty licencyjno-produkcyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi polegające na produkcji Programów i udzielaniu licencji na te Programy podlegają opodatkowaniu według 8% stawki VAT...

  • Czy usługi polegające na produkcji Seriali i udzielaniu licencji na te Seriale podlegają opodatkowaniu według 23% stawki VAT...

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    Ad. 1

    Podatnik stoi na stanowisku, że usługi polegające na produkcji Programów i udzielaniu licencji na te Programy podlegają opodatkowaniu według 8% stawki VAT.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnych (art. 8 ust. 1 Ustawy VAT). Nie ma zatem wątpliwości co do tego, że produkcja Programów i ściśle z nią związane udzielanie licencji na te Programy stanowią usługi w świetle Ustawy VAT.

    Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy VAT (w brzmieniu obowiązującym na dzień składania wniosku) stawka podatku wynosi 23% m.in. z zastrzeżeniem ust. 2, który wskazuje, że dla usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 8%. W załączniku nr 3 do Ustawy VAT, poz. 164 zamieszczone są usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych, z wyłączeniem usług reklamowych i promocyjnych. Usługi te zostały oznaczone symbolem PKWiU ex 59.11.1.

    Na podstawie art. 5a Ustawy VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 (czyli m. in. wskazane powyżej odpłatne świadczenie usług) wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (np PKWiU) są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Na podstawie art. 2 pkt 30 Ustawy VAT przez oznaczenie PKWiU ex należy rozumieć zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU. Zatem spośród usług oznaczonych symbolem PKWiU 59.11.1 opodatkowaniu stawką 8% VAT będą podlegały wyłącznie te, które dotyczą produkcji programów telewizyjnych, z wyłączeniem usług reklamowych i promocyjnych.

    Zatem, aby ustalić zakres opodatkowania usług wskazanych w poz. 164 Załącznika nr 3 Ustawy VAT należy określić jakie usługi są objęte symbolem PKWiU 59.11.1. (oczywiście wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych, z wyłączeniem usług reklamowych i produkcyjnych).

    Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dalej jako Rozporządzenie (która ma zastosowanie do celów VAT od dnia 1 stycznia 2011 r.) symbolem PKWiU 59.11.1 oznaczone są usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. Wśród usług objętych symbolem PKWiU 59.11.1 znajdują się następujące pozycje: PKWiU 59.11.11 usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych, PKWiU 59.11.12 - usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo PKWiU 59.11.13 usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo.

    W poz. 164 Załącznika nr 3 do Ustawy VAT zakres usług opisanych symbolem PKWiU 59.11.1 zawężono wyłącznie do produkcji programów telewizyjnych, z wyłączeniem usług reklamowych i promocyjnych. Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu VAT w wysokości 8% podlegać będą usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 59.11.13 usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo (oczywiście tylko w zakresie programów telewizyjnych).

    W celu potwierdzenia, że świadczone przez Spółkę usługi polegające na produkcji Programów oraz udzielania na te Programy licencji stacjom telewizyjnym (opisane w stanie faktycznym) należy zaliczyć do usług sklasyfikowanych jako PKWiU 59.11.13, Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikacyjnej w tym zakresie.

    W dniu 21 marca 2011 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydał opinię klasyfikacyjną (OKN-5672/KU-1566/2011) potwierdzającą, że:

    w przypadku produkcji innych programów telewizyjnych (innych niż Seriale przyp. Spółka), w tym m.in. muzycznych, rozrywkowych publicystycznych komediowych talk show reality show itp. wymienione usługi produkcyjne świadczone na podstawie umów zawartych z telewizją publiczną i niepubliczną, łącznie z przeniesieniem praw autorskich, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.13.0 Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo.

    Z uwagi na powyższe Spółka stoi na stanowisku, że opisane przez nią usługi polegające na produkcji Programów oraz udzielenie licencji na ich emisję podlegają opodatkowaniu według stawki VAT 8%.

    Ad. 2

    Podatnik stoi na stanowisku, że usługi polegające na produkcji Seriali i udzielaniu licencji na te Seriale podlegają opodatkowaniu według 23% stawki VAT.

    Opodatkowaniu VAT podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnych (art. 8 ust. 1 ustawy VAT). Nie ma zatem wątpliwości co do tego, że produkcja Seriali i ściśle z nią związane udzielanie licencji na te Seriale stanowią usługi w świetle Ustawy VAT.

    Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy VAT (w brzmieniu obowiązującym na dzień składania wniosku) stawka podatku wynosi 23%, m.in. z zastrzeżeniem ust. 2, który wskazuje, że dla usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 8%.

    W załączniku nr 3 do Ustawy VAT, poz. 164 zamieszczone są usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych, z wyłączeniem usług reklamowych i promocyjnych. Usługi te zostały oznaczone symbolem PKWiU ex 59.11.1.

    Na podstawie art. 5a Ustawy VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 (czyli m.in. wskazane powyżej odpłatne świadczenie usług), wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (np. PKWiU) są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Na podstawie art. 2 pkt 30 Ustawy VAT przez oznaczenie PKWiU ex należy rozumieć zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU. Zatem spośród usług oznaczonych symbolem PKWiU 59.11.1 opodatkowaniu stawką 8% VAT będą podlegały wyłącznie te, które dotyczą produkcji programów telewizyjnych z wyłączeniem usług reklamowych i promocyjnych, natomiast pozostałe usługi związane z produkcją filmów i seriali podlegają opodatkowaniu stawką 23%.

    Zgodnie z Rozporządzeniem wśród usług objętych symbolem PKWiU 59.11.1 znajdują się następujące pozycje PKWiU 59.11.11 usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych, PKWiU 59.11.12 - usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo PKWiU 59.11.13 usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo.

    W poz. 164 Załącznika nr 3 do Ustawy VAT zakres usług opisanych symbolem PKWiU 59.11.1 zawężono wyłącznie do produkcji programów telewizyjnych z wyłączeniem usług reklamowych i promocyjnych. Oznacza to, że usługi polegające na produkcji Seriali sklasyfikowane pod numerem PKWiU 59.11.11 usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych i promocyjnych nie zostały uwzględnione w poz. 164 Załącznika nr 3 do Ustawy VAT.

    Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu VAT w wysokości 23% podlegać będą usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 59.11.11 usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych i promocyjnych. Na marginesie należy wskazać, że kategoria PKWiU 59.11.11 obejmuje m.in. seriale i telenowele.

    Oznacza to, że usługi polegające na produkcji filmów fabularnych, dokumentalnych czy biograficznych oraz seriali, telenowel są klasyfikowane w kategorii 59.11.11. W celu potwierdzenia, że świadczone przez Spółkę usługi polegające na produkcji Seriali oraz udzielania na te Seriale licencji stacjom telewizyjnym Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikacyjnej w tym zakresie.

    W dniu 21 marca 2011r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydał opinię klasyfikacyjną (OKN 5672/KU-1566/2011) potwierdzającą, że w przypadku produkcji filmów, seriali, telenowel (z wyłączeniem filmów reklamowych i promocyjnych) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.11.0 Usługi związane z produkcją filmów z wyłączeniem filmów reklamowych i promocyjnych).

    Z uwagi na powyższe Spółka stoi na stanowisku, że opisane przez nią usługi polegające na produkcji Seriali oraz udzielenia na te Seriale licencji podlegają opodatkowaniu według stawki VAT 23%.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

    • nieprawidłowe - w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług produkcji programów telewizyjnych oraz udzielaniu na nie licencji;
    • prawidłowe - w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług produkcji seriali oraz udzielaniu na nie licencji.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Należy również zauważyć, że treść art. 5a ustawy o VAT stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    W kwestii wysokości opodatkowania usług produkcji programów telewizyjnych i seriali, a także udzieleniu na nie licencji należy wskazać, że na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

    Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
    2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

    W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 164 wymieniono usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi wyłącznie w zakresie programów telewizyjnych z zastrzeżeniem, że pozycja ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych.

    W konsekwencji możliwość zastosowania wspomnianej wyżej preferencyjnej stawki VAT zależy zasadniczo od tego, czy usługi produkcji audycji telewizyjnych świadczone przez producentów zewnętrznych mogą zostać zaklasyfikowane jako produkcja programów telewizyjnych w rozumieniu ustawy o VAT.

    Tut. Organ pragnie zauważyć, iż ani ustawa ani rozporządzenia do niej wydane nie definiują pojęcia produkcji programów telewizyjnych.

    W związku z tym, iż ani w ustawie, ani w PKWiU nie ma legalnej definicji programu telewizyjnego, należy dokonać jej wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

    W myśl art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226) programem (telewizyjnym lub radiowym) jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam i innych przekazów, regularnie rozpowszechniony, pochodzący od jednego nadawcy. Natomiast pod pojęciem audycji (telewizyjnej lub radiowej) rozumie się część programu radiowego lub telewizyjnego, stanowiąca odrębną całość ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo (art. 4 pkt 5).

    Biorąc pod uwagę powyższe definicje, programem telewizyjnym, będzie jedynie uporządkowany zestaw audycji telewizyjnych, reklam i innych przekazów wyprodukowanych przez sprzedawcę, którego produkcja będzie korzystała z preferencyjnej stawki (8%), na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

    Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem zajmującym się przede wszystkim produkcją seriali i telenowel oraz produkcją innych programów telewizyjnych. Na podstawie umów licencyjnych zawieranych ze spółkami z grupy, Spółka otrzymuje określone uprawnienia w zakresie prawa adaptacji i produkcji Programów lub Seriali. Następnie Spółka zawiera umowę o produkcję danego Programu lub Serialu z daną stacją telewizyjną. Na podstawie umów o produkcję zawieranych z telewizjami, Spółka zobowiązuje się zapewnić m.in. udział publiczności przy rejestracji audiowizualnej, zapewnić sprzęt oświetleniowy, ponadto Spółka zapewnia wykonanie stosownej scenografii oraz jej montaż, zapewnia parking dla wozu transmisyjnego, ochronę wozu transmisyjnego i pojazdów pomocniczych oraz stanowisk kamerowych. Istotny jest również fakt, że Spółka zachowuje ostateczną kontrolę artystyczną nad produkcją, co oznacza, że ponosi wyłączną odpowiedzialność za kreatywny proces produkcji Programu lub Serialu. Spółka podkreśla, że produkcja Programów lub Seriali oraz udzielenie licencji na ich emisję są ze sobą ściśle powiązane co oznacza, że licencja na emisję może być udzielona wyłącznie wtedy, gdy Program lub Serial zostanie wyprodukowany i nabyty przez telewizję. Istotą działalności biznesowej polegającej na produkcji jest dalsza eksploatacja tych Programów lub Seriali w postaci ich emisji (aktywność polegająca na produkcji programów telewizyjnych nie byłaby uzasadniona ekonomiczne bez ich emisji). Z uwagi na powyższe, licencje dotyczące emisji Programów lub Seriali udzielane przez producenta stacjom telewizyjnym stanowią wyraz właściwej eksploatacji przez producenta autorskich praw majątkowych do stworzonych Programów lub Seriali, a jednocześnie pełnią funkcje elementu niezbędnego do komercyjnej eksploatacji tych Programów lub Seriali. Oznacza to, że nie można oddzielić działalności produkcyjnej Programów lub Seriali od aktywności związanej z udzieleniem licencji na ich emisję.

    W zamian za produkcję Programów lub Seriali oraz z tytułu otrzymanej licencji, telewizja zobowiązana jest do uiszczenia na rzecz Spółki opłaty licencyjno-produkcyjnej, która jest podzielona na dwie części: opłatę licencyjną, która odnosi się do kosztu licencji oraz budżet produkcji, który odnosi się do budżetu produkcji niezbędnego dla wyprodukowania Programów lub Seriali.

    Oprócz produkcji Programów lub Seriali, na podstawie nabytych od spółek z grupy licencji i udzielania dalszych licencji na emisję tak wyprodukowanych Programów lub Seriali, Spółka we własnym zakresie wytwarza tzw. formaty telewizyjne (tj. zbiór praktycznych reguł, opisujących szczegółowo charakter i zasady realizacji danego programu) i na ich podstawie produkuje Programy lub Seriale, na emisje których udziela wyłącznej licencji telewizji (w takim przypadku Spółka udziela wyłącznie licencji na emisję wyprodukowanych Programów lub Seriali). W zamian za produkcję Programów lub Seriali oraz z tytułu otrzymanej licencji, telewizja zobowiązana jest do uiszczenia na rzecz Spółki opłaty licencyjno-produkcyjnej.

    Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy w odniesieniu do usług produkcji programów i udzieleniu licencji na te programy należy stosować stawkę 8% podatku VAT, a także czy w odniesieniu do usług produkcji seriali i udzieleniu licencji na te seriale należy stosować stawkę 23% podatku VAT.

    Biorąc pod uwagę opisany we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego jest nieprawidłowe, a w zakresie pytania drugiego jest prawidłowe. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca występuje w roli świadczącego usługę polegającą na produkcji programów telewizyjnych oraz produkcji seriali, których nabywcą jest telewizja. Zatem Wnioskodawca jest jedynie zleceniobiorcą usług produkcji programów telewizyjnych oraz seriali nie świadczy usług związanych z nadawaniem tych programów telewizyjnych oraz seriali.

    Z związku z powyższym usługa polegająca na produkcji programów telewizyjnych (wraz z udzieleniem na nie licencji) oraz produkcji seriali (wraz z udzieleniem na nie licencji) nie korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, bowiem efektem prac Wnioskodawcy nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji Zainteresowany nie występuje w roli nadawcy tych programów telewizyjnych. W konsekwencji właściwą stawką podatku VAT dla świadczonych usług związanych z produkcją programów telewizyjnych oraz seriali (wraz z udzieleniem licencji na te programy i seriale) jest podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż do świadczonych usług produkcji programów telewizyjnych oraz udzielaniu na nie licencji należy stosować stawkę 8%, należało uznać za nieprawidłowe, natomiast stanowisko Wnioskodawcy, iż do świadczonych usług produkcji seriali oraz udzielaniu na nie licencji należy stosować stawkę 23%, należało uznać za prawidłowe.

    Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług.

    W przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności zaklasyfikowania danych usług do właściwego grupowania PKWiU przedmiotowa interpretacja traci swoją aktualność.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie