Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.09.2008 r. (data wpływu 08.09.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie świadczonych usług organizowania i prowadzenia telekomunikacyjnych usług odpłatnego dostępu fonicznego oraz powstania obowiązku podatkowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08.09.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie świadczonych usług organizowania i prowadzenia telekomunikacyjnych usług odpłatnego dostępu fonicznego oraz powstania obowiązku podatkowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
... (dalej: Spółka), jest nadawcą sygnału telewizyjnego, równocześnie prowadzącym działalność w branży telekomunikacyjnej, czego potwierdzeniem jest między innymi wpis Spółki (nr wpisu ....) do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
W toku prowadzonej działalności Spółka podejmuje współpracę z innym podmiotem z grupy kapitałowej - ....... (dalej: ,Podmiot współpracujący), której celem jest umożliwienie widzom interaktywnego uczestnictwa w nadawanych przez Spółkę audycjach telewizyjnych za pośrednictwem połączeń telefonicznych. W konsekwencji Spółka współuczestniczy w organizowaniu i prowadzeniu telekomunikacyjnych usług odpłatnego dostępu fonicznego przy wykorzystaniu publicznej sieci telefonicznej, tj. usług telekomunikacyjnych o podwyższonej opłacie (znanych jako usługi audiotele).
Spółka oraz Podmiot współpracujący podpisały umowę o współpracy (dalej: Umowa o współpracy) dla realizacji wspólnego celu w postaci przygotowania i prowadzenia usługi audiotele na rzecz telewidzów, tzn. umożliwienia im interakcji w trakcie audycji telewizyjnych poprzez dostęp foniczny przy wykorzystaniu publicznej sieci telefonicznej. Umowa przewiduje podział zadań pomiędzy jej stronami w sposób opisany w dalszej części wniosku.
W praktyce występują różne modele interakcji widzów w trakcie nadawanych przez Spółkę audycji:
1) W pierwszym modelu następuje realizacja konkursów telewizyjnych, których celem jest zachęcenie telewidzów Spółki do wysyłania sms-ów lub łączenia się z góry określonym numerem telefonicznym (dalej numer konkursowy). Konkursy organizowane są zwykle w związku ze specjalnie przygotowywanymi w tym celu i emitowanymi przez Spółkę audycjami.
2) Drugi model dotyczy emitowanych przez Spółkę wydarzeń zwykle sportowych lub kulturalnych. Podczas transmisji określonego wydarzenia (koncert, gala, mecz itd. ) lub przekazu przygotowanej audycji, telewidzom zostaje zaoferowana możliwość uzyskania określonych elementów związanych z emitowanym programem, w praktyce najczęściej dzwonków lub logo (muzyka z transmitowanego koncertu, logo, wydarzenia, piosenki, zdjęcia etc).
3) Kolejny model opiera się na zapewnieniu aktywności telewidza w trakcie cieszących się największą popularnością programów podczas których (w zależności od rodzaju programu) możliwa jest realizacja jednej lub kilku następujących opcji:
- wysłanie sms - ów w odpowiedzi na bezpośrednie pytania konkursowe,
- wysyłanie pozdrowień na rzecz przyjaciół i najbliższych (pozdrowienia takie pojawiają się w dolnej części ekranu podczas emisji audycji),
- głosowanie na ulubione postacie uczestniczące w programie.
Widz może uzyskać nagrodę po spełnieniu warunków konkursowych.
4) W ostatnim modelu Spółka współuczestniczy w organizacji konkursów antenowych przez producentów określonych dobór (dalej producent) lub usługodawców określonych usług (dalej usługodawca) Niezależnie od modelu interakcji z założenia telewidzowie ponoszą określone (wyświetlane podczas audycji na ekranie telewizora) płatności za wysyłane sms-y lub minutę połączenia.
Zgodnie ze wskazanymi w Umowie o współpracy zasadami współpracy z Podmiotem współpracującym w zakresie zadań Spółki znajduje się emisja audycji, opracowanie koncepcji audycji podczas której ma nastąpić interakcja z telewidzami. Dodatkowo, Spółka opracowuje również inne założenia audycji (takie jak wysokość i rodzaj nagród przyznawanych w konkursie czas trwania konkursu osoby uprawnione do wzięcia udziału w konkursie, sposób wyłonienia zwycięzcy konkursu) oraz określa parametry techniczne związane z oferowaną usługą (wysokość taryfy za połączenie lub opłaty za sms, treść sms-a zwrotnego, wskazanie komunikatu, który powinien usłyszeć telewidz, który dodzwonił się pod numer konkursowy) i następnie przekazuje powyższe założenia Podmiotowi współpracującemu w formie każdorazowego zlecenia.
W niektórych przypadkach Spółka może wskazać również podmiot będący właścicielem praw autorskich do utworu oferowanego w trakcie audycji (dokonujący wytworzenia utworu) od którego Podmiot współpracujący powinien nabyć dany utwór.
Na podstawie zleceń otrzymywanych od Spółki, Podmiot współpracujący zawiera we własnym imieniu umowy z operatorami telekomunikacyjnymi zmierzające do zapewnienia technicznej obsługi telewidzów.
Na podstawie przedmiotowych umów operatorzy telefonii stacjonarnej i komórkowej rezerwują na określony czas pewną pulę numerów konkursowych w celu wykorzystania ich dla potrzeb usługi audiotele (w praktyce rezerwacja ma miejsce na podstawie różnorodnych postanowień umownych).
Następnie, na podstawie szczegółowych zleceń przekazywanych przez Podmiot współpracujący, część z tych numerów zostaje wykorzystana (następuje ich uruchomienie) dla celów komercyjnych na potrzeby organizowanych konkursów telewizyjnych. Podmiot współpracujący każdorazowo powiadamia operatora telekomunikacyjnego o potrzebie uruchomienia określonego numeru z zarezerwowanej puli.
W dalszej kolejności Podmiot współpracujący przekazuje Spółce informacje o wykorzystywanych dla świadczenia usług numerach.
Mając na uwadze podział czynności wykonywanych przez Spółkę oraz Podmiot współpracujący, dokonują one rozliczeń, dla których podstawę stanowi wynagrodzenie otrzymywane przez Podmiot współpracujący od operatorów telekomunikacyjnych (dalej: płatność od operatora). Podmiot współpracujący dokonuje z płatności od operatora potrącenia swojego wynagrodzenia należnego z tytułu wykonywania zlecanych przez Spółkę czynności. Potrącenie stanowi określony z góry procent płatności od operatora.
Pozostała część płatności od operatora przekazywana jest Spółce. Z tego tytułu, zgodnie z Umową o współpracy, strony ustaliły, iż rozliczenia pomiędzy nimi dokonywane będą w okresach miesięcznych. Zgodnie z intencją stron, w/w okresy miesięczne pokrywają się z miesiącami kalendarzowymi. Zgodnie z postanowieniami Umowy o współpracy, Spółka do dnia 10 każdego miesiąca wystawia na Podmiot współpracujący fakturę która dokumentuje rozliczenie usług świadczonych przez Spółkę w danym zakończonym miesięcznym okresie rozliczeniowym. Zgodnie z ustaleniami między stronami, termin płatności w/w faktury wynosi 45 dni od momentu jej wystawienia. W/w termin umieszczony jest dodatkowo na fakturze wystawianej przez Spółkę.
Przykładowo, za okres rozliczeniowy od 1 do 31 marca Spółka, zgodnie z ustaleniami z Podmiotem współpracującym, wystawi fakturę nie później niż do 10 kwietnia, wskazując w niej termin zapłaty nie późniejszy niż w ciągu 45 dni od daty wystawienia.
Bez względu na podział zadań pomiędzy Spółkę oraz Podmiot współpracujący oraz dokonywane rozliczenia, świadczona usługa ma charakter kompleksowy, zmierzający do stworzenia jednolitego produktu finalnego. W produkcie końcowym brak jest wyodrębnienia części, za których przygotowanie i realizację odpowiedzialna jest odpowiednio Spółka i inne współpracujące z nią podmioty.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenia związane ze świadczeniem przez nią usług audiotele, których celem jest umożliwienie widzom interaktywnego uczestnictwa w nadawanych audycjach telewizyjnych za pośrednictwem połączeń telefonicznych lub sms - ów na numery udostępnione przez operatora telekomunikacyjnego, powinny być traktowane jako rozliczenia związane ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych.
W konsekwencji Spółka na podstawie art. 19 ust.13 pkt 1b ustawy VAT prawidłowo rozpoznaje obowiązek podatkowy w podatku VAT z chwilą upływu terminu płatności określonego dla w/w usługi i umieszczonego na wystawianej przez Spółkę fakturze.
Spółka pragnie jednocześnie zastrzec, że do usług świadczonych przez Spółkę nie znajdzie zastosowania wyłączenie wskazane w art. 19 ust. 18 ustawy VAT, wskazujące, iż przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych lub innych jednostek uprawniających do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przepłaconym. W przypadku opisywanym przez Spółkę w niniejszym wniosku nie mamy bowiem do czynienia z usługami realizowanymi przy użyciu odpowiednio żetonów, kart lub innych jednostek.
Spółka pragnie wskazać, iż ustawa VAT nie zawiera definicji usług telekomunikacyjnych. Brak też takiej definicji w innych ustawach podatkowych.
Jednocześnie na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej winny być identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki.
Usługi telekomunikacyjne zostały wymienione w przepisach o statystyce publicznej w grupowaniu PKWiU 64.20.
W konsekwencji, w opinii Spółki w celu zdefiniowania przedmiotowego pojęcia należy sięgnąć do definicji zawartych w innych aktach prawnych oraz w szczególności do interpretacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Prawo telekomunikacyjne
Spółka figuruje w Rejestrze Przedsiębiorców Telekomunikacyjnych (nr wpisu 1955) prowadzonym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej jako przedsiębiorca świadczący usługi telekomunikacyjne, i świadczy usługi telekomunikacyjne w znaczeniu ustawy o telekomunikacji.
Zgodnie z ogólnym opisem usług telekomunikacyjnych, będących przedmiotem działalności Spółki przedmiotem jej działalności jest: .świadczenie usług telekomunikacyjnych / usługa zapewniania dostępu do sieci Internet / świadczona za pomocą łączy komutowanych użytkownikom końcowym publicznych sieci telefonicznych (kopia wyciągu z rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych w załączeniu).W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 48 ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. nr 171 poz. 1800, dalej: Prawo telekomunikacyjne), za usługę telekomunikacyjną uważa się usługę polegającą głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej. Dodatkowo, art. 2 pkt 41 wspomnianej ustawy zawiera definicję świadczenia usług telekomunikacyjnych, w myśl której za świadczenie takich usług uważa się wykonywanie usług za pomocą własnej sieci, z wykorzystaniem sieci innego operatora lub sprzedaż we własnym imieniu i na własny rachunek usługi telekomunikacyjnej wykonywanej przez innego dostawcę usług.
We współpracy z Podmiotem współpracującym Spółka wykorzystując sieć telekomunikacyjną innych operatorów (rezerwacja na określony czas pewnej puli numerów konkursowych, w celu wykorzystania ich dla potrzeb usługi audiotele) oferuje usługi telekomunikacyjne zapewniając możliwości uczestnictwa widzów drogą telefoniczną w interaktywnych konkursach.
W tym zakresie usługi świadczone przez Spółkę na Podstawie porozumienia z Podmiotem współpracującym powinny być traktowane jako telekomunikacyjne usługi o podwyższonej opłacie, zdefiniowane w art. 64 Prawa telekomunikacyjnego. Definicja usługi o podwyższonej opłacie została wprowadzona do prawa telekomunikacyjnego jako odmiana publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej. Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy prawo telekomunikacyjne dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej obejmującej usługę telekomunikacyjną o podwyższonej opłacie, jest obowiązany podawać wraz z numerem tej usługi podawanym do publicznej wiadomości cenę za jednostkę rozliczeniową połączenia ze wskazaniem ceny netto i brutto.
Z kolei zgodnie ust. 2 wspomnianego przepisu, dostawca usługi o podwyższonej opłacie powinien zapewnić, aby użytkownik końcowy w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej był każdorazowo informowany, przed rozpoczęciem naliczania opłat, o cenie jednostki rozliczeniowej połączenia do numeru danej usługi. Zgodnie z podziałem funkcji wynikających z Umowy o współpracy numery wykorzystywane do świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Spółkę są obsługiwane przez Podmiot współpracujący i zgłoszone przez ten podmiot do rejestru numerów wykorzystywanych przez dostawców usług o podwyższonej opłacie.
W tym zakresie Spółka oraz Podmiot współpracujący wypełniają ustawowe wymogi informacyjne związane ze świadczeniem telekomunikacyjnych usług o podwyższonej opłacie
Interpretacja statystyczna
Mając na uwadze wspomniany na wstępie wniosku obowiązek identyfikowania usług dla celów podatku VAT na podstawie przepisów o statystyce publicznej wynikający z art. 8 ust. 3 ustawy VAT, w opinii Spółki, potwierdzeniem poprawności zaklasyfikowania świadczonych przez Spółkę usług będących przedmiotem wniosku do kategorii usług telekomunikacyjnych jest posiadana przez Spółkę interpretacja statystyczna. W odpowiedzi na przedstawiony przez Spółkę wniosek szczegółowo opisujący zasady świadczenia usług zapewnienia widzom interaktywnego uczestnictwa w nadawanych przez Spółkę audycjach telewizyjnych za pośrednictwem połączeń telefonicznych oraz zasady współpracy z Podmiotem współpracującym Spółka w dniu ....r. uzyskała klasyfikację z Urzędu Statystycznego w Łodzi, informującą, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) wymienione w piśmie usługi wykonywane przez nadawcę sygnału telewizyjnego polegające na umożliwieniu widzom uczestnictwa interaktywnego (w systemie audiotele) w nadawanych audycjach telewizyjnych, za pośrednictwem połączeń telefonicznych na numery udostępnione przez operatora telekomunikacyjnego mieszczą się w grupowaniu PKWiU 64.20 Usługi telekomunikacyjne. Wniosek i interpretacja w załączeniu.
W opinii Spółki powinna ona zastosować się do klasyfikacji usługi dokonanej przez Urząd Statystyczny.
Reasumując, mając na uwadze przedstawioną powyżej argumentację, w ocenie Spółki, zgodnie z uzyskaną interpretacją statystyczną wymienione usługi audiotele, których celem jest zapewnienie widzom interaktywnego uczestnictwa w nadawanych przez Spółkę audycjach telewizyjnych za pośrednictwem połączeń telefonicznych
powinny być uznane za usługi telekomunikacyjne. W konsekwencji zgodnie z art. 19 ust. 13 lit. b) ustawy VAT, dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu określonego dla nich terminu płatności, wskazanego na fakturze wystawianej przez Spółkę. W związku z powyższym, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, czy zaprezentowane powyżej stanowisko Spółki jest prawidłowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż Minister Finansów, nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę.
Z własnego stanowiska w sprawie wynika, iż Wnioskodawca uzyskał z Urzędu Statystycznego w Łodzi klasyfikację informującą, że usługi opisane we wniosku tj. wykonywane przez nadawcę sygnału telewizyjnego polegające na umożliwieniu widzom uczestnictwa interaktywnego (w systemie audiotele) w nadawanych audycjach telewizyjnych, za pośrednictwem połączeń telefonicznych na numery udostępnione przez operatora telekomunikacyjnego - zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 64.20 Usługi telekomunikacyjne.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, iż dla świadczonych usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstanie stosownie do art. 19 ust.13 pkt 1 lit. b ustawy tj. z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu ich świadczenia z zastrzeżeniem ust. 18, bowiem z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż termin ten został określony w umowie, a ponadto umieszczony jest dodatkowo na fakturze wystawianej przez Spółkę. W tym miejscu należy jednakże wskazać, iż stosownie do ww. przepisu obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu określonego w umowie, a nie z chwilą upływu terminu wskazanego na fakturze - jak wskazuje Spółka. Z tym, że z przedstawianej we wniosku sytuacji wynika, że te terminy te są tożsame.
Prawidłowe jest również stanowisko Strony, iż do usług świadczonych przez Spółkę nie znajdzie zastosowania wyłączenie wskazane w art. 19
ust. 18 ustawy, który stanowi, iż przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych lub innych jednostek uprawniających do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przedpłaconym, w przypadku gdy usługa jest realizowana przy użyciu odpowiednio żetonów, kart lub innych jednostek, bowiem ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, iż Spółka nie będzie świadczyła usług przy użyciu tych jednostek.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
dla świadczonych usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstanie stosownie do art. 19 ust.13 pkt 1 lit. b ustawy tj. z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu ich świadczenia z zastrzeżeniem ust. 18.