Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18.09.2008r. (data wpływu 06.10.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą Zagospodarowanie terenu pobrzeża W - II etap - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06.10.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą Zagospodarowanie terenu pobrzeża W - II etap.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W roku 2006 w wyniku rozstrzygnięć konkursowych Miasto otrzymało dofinansowanie na realizację projektu pod nazwą Zagospodarowanie terenu pobrzeża W - II etap z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Środki na realizację zadania były przekazywane przez Wojewodę zgodnie z umową. Przedmiotem projektu było zagospodarowanie pobrzeża W o łącznej powierzchni 3600 m², poprzez budowę kolejnych elementów bulwaru nadrzecznego. Zadanie to obejmowało wzmocnienie zniszczonej linii brzegowej poprzez położenie geowłókniny oraz kamienia regulacyjnego, wyniesienie i wzmocnienie dolnej półki z ciągiem pieszym, budowę murów oporowych zabezpieczających skarpę i tworzących swoisty punkt widokowy, budowę schodów i pochylni dla osób niepełnosprawnych, przełożenie gazociągu, instalację oświetlenia, ukształtowanie terenu w sposób umożliwiający dobre utrzymanie stanu technicznego pobrzeża w tym odpowiednie odwodnienie terenu, budowę schodów drewnianych na nabrzeżu umożliwiających bezpośrednie zejście do wody i przystani żeglugi pasażerskiej, modernizacji nawierzchni zjazdu dla kajaków i ł turystycznych. Całość prac zamknęło wykonanie wodowskazu historycznego z naniesionymi charakterystycznymi poziomami rzeki. W ramach realizacji projektu poniesiono także wydatki na zakup usług i materiałów związanych z promocją projektu i informowaniem społeczeństwa o współfinansowaniu przez Unię Europejską, takich jak tablica pamiątkowa, materiał filmowy, artykuły w prasie. W wyniku realizacji projektu powstała przestrzeń bulwar nadrzeczny, który udostępniony jest nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym. Miasto z tego tytułu nie osiąga żadnych przychodów.
Realizując projekt Zagospodarowanie terenu pobrzeża W - II etap Gmina realizuje zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Jego efekty mają służyć mieszkańcom miasta, społeczeństwu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego ww. inwestycji, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi gmina będąc płatnikiem podatku VAT. Inwestycja realizowana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Takie samo stanowisko w podobnej sprawie zajął Urząd Skarbowy w Siedlcach w interpretacji nr 1426/US210/443-9/07/GK z dnia 25 kwietnia 2007 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1
ww. ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym obejmują sprawy m.in.:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, ponieważ realizując przedsięwzięcie wykonał zadania publiczne, nałożone odrębnymi przepisami. Ponadto, wydatki ponoszone przez Gminę w związku z realizacją projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Reasumując należy stwierdzić, iż przedmiotowa inwestycja pod nazwą Zagospodarowanie terenu pobrzeża W - II etap wpisana była w zakres zadań własnych Gminy, wynikających z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystanych do realizacji przedmiotowej inwestycji.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1 Maja 10, 09-402 Płock
Nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina działając w imieniu Miasta zrealizowało zadanie własne, zwolnione w tym zakresie z podatku od towarów i usług.