Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10.07.2008 r. (data wpływu 21.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ponownej rejestracji dla celów tego podatku - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21.07.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa
podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie ponownej rejestracji dla celów tego podatku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Podatnik - wnioskodawca Wxxxxxxx Pxxxxxx jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta M. St. Wxxxxxxx pod numerem xxxxxx, pod nazwą Kancelaria Radcy Prawnego Wxxxxxx Pxxxxxx oraz Wxxxxxxx Pxxxxxx Pxxxxxxx Cxxxxxxxxx (jednostka lokalna). Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W związku z utworzeniem jednostki lokalnej Wxxxxxxx Pxxxxxx Pxxxxxxx Cxxxxxxxxx powstała wątpliwość dotycząca kwestii prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, Rejestru VAT (ewidencja sprzedaży i zakupu dla potrzeb podatku VAT) oraz składania deklaracji dla podatku od towarów i
usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem wnioskodawcy:
Podatnik nie jest zobowiązany do ponownej rejestracji jako podatnik VAT czynny przed pierwszą czynnością dokonaną przez utworzoną jednostkę lokalną z tego względu, iż jako osoba fizyczna (posiadająca jeden numer identyfikacji podatkowej) będzie składał jedną ogólną deklarację dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą - podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W myśl art. 96 ust. 4 ustawy - naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z analizy powyższych przepisów wynika, że osoby fizyczne, prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na rodzaje prowadzonej działalności czy nazwy, pod jakimi funkcjonują, zawsze są traktowani jak jeden podmiot jeden podatnik podatku od towarów i usług.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, jest już zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem fakt utworzenia tzw. jednostki lokalnej pod nazwą W P Pr C nie będzie skutkował obowiązkiem ponownej rejestracji dla celów podatku VAT.
W myśl art. 96 ust. 12 - jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
Wzór zgłoszenia rejestracyjnego został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 539 ze zm.).
Zatem w przypadku ewentualnej zmiany danych objętych tym zgłoszeniem, Podatnik będzie jedynie zobowiązany do ich aktualizacji.
Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.
W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych będzie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
brak obowiązku ponownej rejestracji dla celów podatku VAT w przypadku utworzenia przez osobę fizyczną tzw. jednostki lokalnej