Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku VAT. - Interpretacja - ITPP3/443-237b/08/JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.12.2008, sygn. ITPP3/443-237b/08/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.) uzupełnionym i zmienionym pismem z dnia 28 listopada 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu budowy kanalizacji w miejscowości K. w ramach Regionalnego Programu Województwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu budowy kanalizacji w miejscowości K. w ramach Regionalnego Programu Województwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina składa wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2009-2010, Działanie 4.3 - zaopatrzenie w wodę i oczyszczalnie ścieków. Projekt planowany jest do realizacji w latach 2009-2010, a w jego zakresie - budowa kanalizacji w miejscowości K. Realizowany projekt będzie wykorzystany na cele działalności podlegającej opodatkowaniu VAT w zakresie zawartych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w tej sytuacji podatek VAT poniesiony przy realizacji ww. inwestycji podlega odliczeniu...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, podatek VAT jest nieodliczalny ze wzglądu na to, że kwestie związane z kanalizacją, usuwaniem i oczyszczaniem ścieków są zadaniem własnym Gminy. Jednostka samorządu terytorialnego w ramach zadań własnych buduje kanały sanitarne, które służą do odprowadzania ścieków do oczyszczalni ścieków w związku z wykonywaniem w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność czynności związanych z zadaniami publicznymi nałożonymi np. ustawą o samorządzie gminnym, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nie jest podatnikiem VAT (art. 15 ust. 6 i 8 pkt 13 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT).

W ocenie Gminy oznacza to, że wykonując w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność czynności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków, jako czynności związanej z zadaniami publicznymi, nie jest ona podatnikiem VAT. Wybudowane sieci kanalizacyjne wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę jako infrastruktura, w związku z czym VAT naliczony w kosztach budowy tejże inwestycji, nie podlega rozliczeniu, gdyż realizacja przez Gminę zadań publicznych niepodlegających VAT, stanowi przeszkodę w jego rozliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż realizowana inwestycja, sieć kanalizacyjna, będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie zawartych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami Gminy.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego Gmina zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z inwestycją opisaną we wniosku. Zatem stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów i usług związanych z opisaną we wniosku budową kanalizacji należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy